کد خبر: ۲۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی تهران و کی یف بزودی تشکیل می شود
مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی از تمایل بازرگانان ایرانی به کشت فراسرزمینی در اوکراین و رایزنی های دو کشور در این زمینه خبر داد.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، هیات اقتصادی اوکراین و مسئولان و فعالان بخش کشاورزی ایران راه های گسترش همکاری های مشترک در این بخش را بررسی کردند.
«هومن فتحی» مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، درباره کشت فراسرزمینی در اوکراین گفت: بازرگانان ایرانی به کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین تمایل دارند و اگر درباره مدت زمان اجاره زمین که 20 تا 25 سال مورد نظر است، به توافق برسیم، می توانیم در سطح چند صد هزار هکتار قرارداد مشترک بین دو کشور امضا کنیم.
فتحی افزود: روابط بین اوکراین و ایران همواره در مسیر توسعه و پیشرفت بوده است و مقام های بلندپایه دو کشور، مذاکرات و ارتباطات بسیار مناسبی دارند. 
وی بر وجود زمینه های همکاری گسترده دو کشور در بخش کشاورزی تاکید و ابراز امیدواری کرد در عرصه اقتصادی نیز جایگاه شایسته ای به دست آید.
فتحی از تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به ریاست «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی، در آینده نزدیک در تهران خبر داد و گفت: حضور هیات اوکراینی در تهران، زمینه ساز توسعه همکاری های دو کشور خواهد شد.
وی افزود: حضور و فعالیت بخش خصوصی نیز می تواند در تصمیم ها و اجرای مصوبه های این کمیسیون تاثیرگذار باشد.

** اوکراین دریچه ای برای ورود بازرگانان و کالاهای ایرانی به اروپاست 
«میخایلو نپران» (Mykhailo Nepran) رئیس اتاق بازرگانی اوکراین، در این نشست درباره اجرای کشت هشت هزار هکتاری محصولات کشاورزی از سوی سرمایه گذاران ایرانی در کشور خود گفت: اوکراین مانند ایران دارای منطقه های جغرافیایی مختلفی است که می تواند باعث جذب بازرگانان ایرانی برای سرمایه گذاری در این کشور شود.
رئیس اتاق بازرگانی اوکراین به معرفی بخش کشاورزی و تولید محصول کشاورزی این کشور پرداخت و گفت: امسال برای نخستین بار در کشور اوکراین، آمار صادرات مواد غذایی از صادرات مواد صنعتی و صنعت پیشی گرفت. 
به گفته او، حجم صادرات غلات اوکراین 39 میلیون تن است.
وی افزود: حضور ما در ایران اتفاقی نیست، زیرا کشاورزی ما در حال پیشرفت است و به این دلیل آینده خوبی را در روابط تجاری دو کشور پیش بینی می کنیم.
نپران خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر، دیداری با اعضای اتاق بازرگانی ایران داشتیم تا پیشرفت روند اقتصادی و زمینه های تجارت بین دو کشور مشخص و با معرفی اتاق های منطقه ای ایران و اتاق منطقه ای اوکراین، گسترش روابط دو کشور بررسی شود.
وی درباره برگزاری نشست مشترک اتاق بازرگانی دو کشور گفت: با توجه به اینکه شرایط مالی دو کشور هنوز نهایی نشده است، باید برای رفع موانع تجاری تلاش کنیم.
به گفته او، از آغاز ژانویه (دهم دی ماه) اوکراین و اتحادیه اروپا وارد تجارت آزاد خواهند شد. 
وی افزود: اوکراین دریچه ای برای ورود بازرگانان و کالاهای ایرانی به اروپاست و امیدواریم این امر، به انعقاد قراردادهای مختلف بین سرمایه گذاران دو کشور بینجامد.
در این نشست، هیات اوکراینی و نمایندگان مناطق مختلف این کشور بخش کشاورزی منطقه خود را معرفی کردند.
همکاری در زمینه صادرات محصولات ایران مانند برنج و گوجه به اروپا، فرآوری محصولات غذایی، همکاری برای تعمیر و راه اندازی کارخانه های روغن نباتی در ایران و تهیه لوازم و تجهیزات کشاورزی از بخش های مورد علاقه دو طرف برای همکاری است.
هیات ایرانی نیز با معرفی شرکت ها و فعالیت های خود در بخش کشاورزی، انجام کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین و رفع مشکل تراتزیتی آن، صادرات میوه ها و مواد غذایی، همکاری در زمینه انتقال فناوری تولید خوراک دام و رب گوجه فرنگی و ایجاد کشت و صنعت های بزرگ در زمین های مناسب برای کشت مدت دار، تبادل دانش تحقیقاتی مشترک در زمینه دانه های روغنی و تبادل ژرم پلاسم های آن را خواستار شدند.
ایران و اوکراین در زمینه نفت،گاز، انرژی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی، صنایع سبک و سنگین، معادن، صنایع معدنی و حمل و نقل همکاری می کنند.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی اوکراین بیست و سوم شهریورماه امسال در تهران اعلام کرد حجم مبادلات تجاری دو کشور به نزدیک یک میلیارد دلار رسیده است و این میزان قابلیت افزایش تا پنج برابر را دارد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: