کد خبر: ۲۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه که در آن نسبت به ادغام بخش بازرگانی و وزارت اقتصاد مطرح شده است باید در هیات دولت بررسی شده و توسط آنها تایید و تصویب شود، ولی من با ادغام وزارت اقتصاد با بخش بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت موافق نیستم.
 علی طیب‌نیا روز چهارشنبه در حاشیه مراسم معارفه معاونان جدید خود در سمت رییس‌کل سازمان امور مالیاتی و معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی درباره محل خرج منابع آزاد شده دولت، گفت: بودجه سال آینده قطعا با توجه به شرایط موجود انبساطی‌تر از امسال خواهد بود. سعی کرده‌ایم در بودجه سال آینده هزینه‌های اعتباری رشد چندانی نداشته باشد و عمدتا منابع جدید کشور صرف طرح‌های زیربنایی، سرمایه‌گذاری و همچنین صرف پرداخت بدهی‌های دولت به فعالان اقتصادی خواهد شد.

او افزود: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم موضوع بدهی‌های دولت به فعالان اقتصادی و نظام بانکی است و همین موضوع یکی از دلایل بروز تنگناهای اعتباری در جامعه است که در بودجه سال آینده و برنامه ششم توجه ویژه‌ای به این بدهی‌ها شده است.

طیب‌نیا همچنین گفت: موضوع دیگری که در بودجه 1395 و برنامه ششم مدنظر است، وضعیت نظام بانکی کشور است. عواملی هستند که می‌توانند روی نرخ سود بانکی تاثیر بگذارند. اکنون در جامعه ما علیرغم کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکرده به دلیل اضافه تقاضای بازار است و این معنی را می‌دهد که قدرت وام‌دهی بانک‌ها محدود شده است.

او توضیح داد: در پاسخ به این سوال که چرا قدرت وام‌دهی محدود است باید بگویم که بخشی از این محدودیت به بدهی‌های گسترده دولت به نظام بانکی بازمی‌گردد و بخش دیگر هم به کمبود سرمایه بانک‌ها مربوط است و بخش دیگر هم به دارایی‌های مازادی باز می‌گردد که بانک‌ها در اختیار دارند. ما باید برای همه اینها برنامه جدیدی در نظر بگیریم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به این پرسش که آیا موافق ادغام وزارت بازرگانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی است؟‌ گفت: من در نشست‌های ستاد برنامه مخالف ادغام بودم، ولی با وجود مخالفت‌های موجود اکثریت آراء بر تجمیع این دو وزارتخانه بود. اکنون نیز هر تصمیمی که هیات دولت و مجلس شورای اسلامی بگیرند مدنظر خواهد بود و امکان دارد برخی از همکاران بنده هم درباره این ادغام نظرات متفاوتی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، طیب‌نیا در مراسم معارفه معاونان خود درباره معاونان قبلی اظهار کرد: مسئولیت‌ها، موقعیت‌ها و فرصت‌ها گذرا هستند و عبور می‌کنند. آنچه می‌ماند و جاودانه خواهد بود نتیجه تلاش‌هاست. خوشحالم که امروز از تلاش‌های دو مدیر ارزشمندی قدردانی می‌کنم که تلاش‌های آنها مقبول همگان واقع شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: عسگری و پاریزی از مدیران موفقی هستند که هیچ نقطه ابهام و تاریکی در کارنامه عمل آنها مشاهده نمی‌شود.

او در ادامه به سابقه همکاری و دوستی خود با عسگری اشاره کرد و گفت: روز گذشته با مسعود کرباسیان، رییس‌کل گمرک ایران صحبت می‌کردم و او تعبیر جالبی راجع به سازمان گمرک و اداره امور مالیاتی بیان کرد. کرباسیان معتقد است این دو سازمان مانند یک زغال‌فروشی می‌مانند که هر قدر هم که در این دو سازمان احتیاط را رعایت کنیم، ولی ممکن است بخشی از لباس به زغال آلوده شود. افتخار بزرگ این است که بگویم امروز عسگری با لباس پاک پست معاونت و ریاست سازمان را تحویل رییس جدید می‌دهد.

طیب‌نیا با بیان اینکه عسگری را به عنوان مشاور خود در زمینه تصمیم‌گیری در حوزه اداره امور مالیاتی منصوب کرده است، گفت: اگر به سخنان عسگری دقت می‌کردیم متوجه می‌شدیم که او همواره از افعال مضارع در گفته‌های خود استفاده می‌کرد و این به این معنی است که ما از این پس نیز برای امور مالیاتی با یکدیگر همکاری خواهیم داشت.

وی در ادامه از سابقه دوستی و همکاری خود با محمد پاریزی، معاون پیشین امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی، گفت: وقتی من وارد وزارتخانه اقتصاد و دارایی شدم دوستان خود عسگری و پاریزی را در اینجا دیدم و این باعث شد که احساس غربت نکنم.

او در توضیح انتصاب معاون جدید به جای پاریزی، گفت: در زمان تصدی‌گری من در وزارت اقتصاد، پاریزی مدام از من می‌خواست که با بازنشستگی او موافقت کنم و برای این کار نیز افراد بسیاری را می‌فرستاد ولی من مخالفت می‌کردم تا زمانی که قضاوی به ایران آمد و پاریزی نیز از من خواست که به خاطر مسائل شخصی‌اش دیگر با بازنشستگی او موافقت کنم؛ در نتیجه با توجه به صلاحیت‌های قضاوی با این تغییر موافقت کردم.

او گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته علیرغم تحریم‌ها هم نظام بانکی و هم اداره امور مالیاتی موفق عمل کرده‌اند.

وی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی، گفت: سازمان امور مالیاتی در سال گذشته رشد 44 درصدی درآمد را نسبت به سال قبل تجربه کرده است که این موضوع در تاریخ اخذ مالیات کم‌نظیر است. اگر تورم 14 درصدی را نیز محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که 30 درصد از افزایش درآمدها در سال گذشته واقعی بوده است.

او اضافه کرد: طی دو سال گذشته دولت موفق شد که درآمدهای مالیاتی را دو برابر افزایش دهد و این در حالی است که رونق در بازار وجود نداشت و با این وجود کمترین اعتراض نسبت به پرداخت مالیات‌ها صورت گرفت.

طیب‌نیا گفت: زیرساخت‌های بسیار خوبی در سازمان امور مالیاتی ایجاد شده است و البته مشکلاتی که غالبا بیرونی است وجود دارد و ما امیدواریم که با حضور تقوی‌نژاد، شرایطی مهیا شود تا سیستم مالیاتی کشور به سمت جایگاه اصلی خود ارتقا یابد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه درآمد دولت می‌بایست از محل مالیات تامین شود، گفت: در این صورت دولت می‌تواند وظیفه خود را در ارائه کالای عمومی در قالب تامین امنیت، تامین بهداشت و درمان، آموزش و ...، استقرار سیستم دادرسی و قضایی مناسب به نحو احسن انجام دهد. کسانی که از خدمات و کالاهای عمومی استفاده می‌کنند باید از طریق پرداخت مالیات، هزینه آن را تامین کنند. من نیز به دولت چابک و کوچک معتقدم ولی اعتقاد دارم که هزینه‌ها باید توسط نظام مالیاتی تامین شود که این برنامه در چارچوب اقتصاد مقاومتی برآورد شده است.

طیب‌نیا تاکید کرد: فرآیند شناسایی و وصول درآمدهای مالیاتی باید دقیق باشد تا شاهد سیستمی کارآمد باشیم. من پرداخت مالیات را جزو واجبات عبادی می‌دانم و فکر می‌کنم که باید با نیت خالص پرداخت شود. اگر مفهوم آن به درستی القا شود شاهد مقاومتی در پرداخت مالیات نخواهیم بود.

وی درباره چالش‌های نظامی بانکی، گفت: یکی از چالش‌های مهم نظام بانکی این است که با توجه به اینکه بین توسعه مالی و توسعه اقتصادی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و بدون توسعه مالی به توسعه اقتصادی نمی‌رسیم در شرایط ویژه قرار داشتن اقتصاد بانک‌محور ما مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

او افزود: مطالبات بانک‌ها یکی دیگر از چالش‌های اساسی است و نظام بانکی 100 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق غیرجاری دارد و دولت نیز 100 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار است. طلب نظام بانکی نشان می‌دهد که نزدیک نیمی از منابع بانکی محدود شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: نظام بانکی سودده نیست و بانک‌ها سود خود را از فعالیت‌های اقتصادی تامین می‌کنند. در کنار اینها موسسات غیرمجاز نیز وجود دارند که یکی از مشکلات اصلی نظام بانکی در کشور است. این موسسات بدون اخذ مجوز و صلاحیت قانونی قارچ‌گونه ایجاد شده و مقابله با آنها بسیار سخت است. بانک مرکزی در زمانی که این موسسات در حال رشد بودند باید با آنها مقابله می‌کرد ولی این اتفاق نیفتاد و امروز این موسسات مشکلات پیچیده‌ای را ایجاد کردند و اکنون درست است که اقدامات خوبی در دو سال گذشته در زمینه مقابله با آنها انجام شده است ولی پاسخگو نبوده‌اند.

طیب‌نیا در خصوص بودجه 1395 توضیح داد: باید قدم‌های موثری در زمینه پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها برداشته شود و اقدامی اساسی برای تسویه این بدهی و افزایش سرمایه بانک‌ها انجام شود.

او ادامه داد: برای رسیدن به رشد هشت درصدی که در برنامه پیش روی ما قرار دارد یکی از لوازم، داشتن سیستم بانکی پویاست و از معاون جدید امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی درخواست داریم که بتواند برنامه‌ریزی و ارتباط مستمر با بانک مرکزی ایجاد کرده و قدم‌های موثری را برای نظام بانکی کشور بردارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه کرد: اصلاح نظام بانکی و مالیاتی جزو اهداف اصلی من است و اصلاح این دو نظام بر اساس اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد. ما امروز در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که بر کشور تحمیل شده و شرایط امروز مانند گذشته نیست.

تامین نیازهای مالی کارکنان مالیاتی از طریق دولت، کمک می کند که فسادی ایجاد نشود
همچنین سید کامل تقوی‌نژاد در مراسم معارفه خود در کسوت رییس سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: گرفتن مسئولیت از کسی که در کار خود موفق و محبوب بوده بسیار سخت است. من مسئولیت مهم ریاست سازمان امور مالیاتی کشور را یک امانت تلقی می‌کنم.

او موضوع کم بودن درآمدهای مالیاتی کشور را یکی از مسائل مهم اقتصادی کشور دانست و گفت: سهم مالیات‌های پرداخت شده از تولید ناخالص داخلی شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. باید تلاش کنیم جایگاه مالیات را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

وی با تاکید بر لزوم وصول صحیح مالیات اظهار کرد:‌ باید فروش نفت را ثروت ماندگار تلقی کنیم که برای نسل های بعدی باقی بماند. باید تلاش کنیم که بنا بر گفته ریاست جمهوری در مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و در جهت شفافیت و الکترونیکی شدن اخذ و دریافت مالیات و توسعه پایه‌های مالیاتی اقدامی جدی صورت بگیرد.

تقوی نژاد تصریح کرد:‌ تامین نیازهای مالی کارکنان از این جهت که حقوق مکفی بگیرند می‌تواند اهداف ما را به خوبی پیش ببرد. من این بحث را با وزیر اقتصاد و دارایی هم مطرح کردم و گفتم که تامین کارکنان سازمان امور مالیاتی از طریق دولت، کمک می کند که فسادی ایجاد نشود و در صورت ایجاد شدن فساد در این شرایط که زندگی کارکنان سازمان امور مالیاتی تامین باشد باید با آن‌ها بی رحمانه برخورد شود.

او با تاکید بر اهمیت بحث عدالت و اعتماد مردم به سازمان اداره امور مالیاتی گفت: باید عدالت در کسب مالیات به صورت کامل برقرار شود و مردم باور کنند که عدالت در جریان است و هزینه‌ای که پرداخت می کنند در جای خود خرج می شود. ما باید کمک کنیم که مردم احساس کنند عدالت عمومی برقرار است در این صورت فرارهای مالیاتی کاهش خواهد یافت.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: