کد خبر: ۲۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
بانوی کارآفرین نمونه کشور در حوزه محیط زیست گفت: بازیافت زباله‌ها و مدیریت صحیح پسماند هزاران شغل ایجاد می‌کند.
 هایده شیرزادی در همایش ملی کسب و کار آفرینی زنان در حوزه محیط زیست که در سالن اجتماعات تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد،گفت: محیط زیست پاک به حدی مهم و با ارزش است که ارزش آن را نمی‏توان با عدد تخمین زد.
 
وی افزود: تخریب و نابودی محیط زیست تبعات غیر‏قابل جبرانی برای بشر به همراه دارد و از این رو است که حفاظت از محیط زیست در عصر حاضر به یکی از مهم‏ترین دغدغه‏‌های بشر تبدیل شده است.
 
شیرزادی که مدیر شرکت بازیافت کرمانشاه است، ادامه داد: به طور میانگین روزانه 40 الی 45 هزار تن پسماند در شهرها و روستاهای ایران تولید می‏‌شود. از دفن 45 هزار تن پسماند در روز یعنی 15 میلیون تن در سال، 15 میلیون تن گاز گلخانه‌‏ای و شش میلیون مترمکعب شیرابه تولید می‌شود و اگر این پسماند‌ها و پساب‌ها مدیریت نشود، زمین برای زندگی آیندگان بسیار سخت خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه به دلیل پرداختن به تک محصولی‌ها در اراضی کشاورزی، مواد آلی خاک‌های کشور کمتر از یک درصد است، این درحالیست که باید بالای 5 درصد باشد، خاطر نشان کرد: جنگل های گیلان که جنگل های مادر محسوب می شوند به هیچ وجه نباید در چرخه و تولید کاغذ از انها استفاده شود.
 
شیرزادی تصریح کرد: مدیریت پسماند می تواند صد هزار شغل در هر استان ایجاد کند و ما توانسته ایم با مدیریت پسماند در کرمانشاه اشتغالزایی خوبی برای مردم ایجاد کنیم و در ضمن از محیط زیست پاک هم بهره‌مند باشیم.
 
بانوی کارآفرین نمونه کشور در حوزه محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر در اغلب کشورها برای جمع آوری و مدیریت پسماندها از مردم پول دریافت می شود، افزود: وقت آن رسیده است که این تجربه خوب در شهر های ما نیز اجرا شود.
 
وی با اشاره به وجود اقشار تحصیل کرده زنان و دختران بیکار در استان تاکید کرد: با توجه به قابلیت‌های بالای کشاورزی، باید از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را برد.
 
هایده شیرزادی با اشاره به محوطه وسیع دانشگاه گیلان که بدون کشت هیچ محصول و یا گلی رها شده است، گفت: دانشجویان از همین دانشگاه شروع کنند و تمرین کارآفرینی داشته باشند.
 
وی گفت: گیلان از آب و هوای مطلوبی برخوردار است و تنها با کمی همت می‌توان در آن گلهایی پرورش داد که هر اسانس آن را به 500 دلار صادر کرد.
 
شیرزادی با اشاره به اینکه من در گذشته به کارآفرینی فکر نمی‌کردم اما به تجربه دریافتم که کارآفرین بودن فقط همت می‌خواهد.
 
وی گفت: در آینده‌ای نه چندان دور برنامه دارم در کنار مدیریت پسماندهای کرمانشاه، به تولید پلیمر، فراوری و بازیافت انواع نخاله‌های ساختمانی و تولید انواع انرژی جامد فکر کنم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: