کد خبر: ۲۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در چین از تمایل کشورهای عضو برای عضویت دائم کشورمان در این سازمان خبر داد.
«محمود واعظی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پکن افزود: در جریان دیدارهایی که با نمایندگان ارشد کشورهای شرکت کننده در طول برگزاری نشست انجام شد، همه آنها تاکید کردند که اکنون زمان عضویت دائم ایران در این سازمان بین المللی فرا رسیده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دیدار با مقام های ارشد کشورهای عضو و همچنین «دیمیتری مزنتسف» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، موضوع عضویت دائم ایران محور اصلی گفت وگوها بود و همه آنها تمایل خود را نسبت به تحقق این مهم اعلام کردند.
نماینده عالی کشورمان در حاشیه این اجلاس دیدارهای جداگانه ای با «لی کچیانگ»، «دیمیتری مدودف» و «محمد نواز شریف» نخست وزیران چین، روسیه و پاکستان و همچنین «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان داشت.
«واعظی» خاطرنشان کرد: با توجه به انسجامی که درخصوص این مسئله از سوی کشورهای عضو در نشست چهاردهم وزیران مشاهده شد، به نظر می رسد مذاکرات درباره ایران شروع شده و همه چیز برای عضویت دائم در اجلاس اصلی سران مهیا شده باشد.
وزیر ارتباطات کشورمان که هم اکنون برای شرکت در دومین نشست جهانی اینترنت در شهر «وو جن» در شرق چین حضور دارد، ابراز امیداوری کرد که در نشست بعدی سران سازمان همکاری شانگهای با توجه به انجام کار مقدماتی از سوی اعضا و برداشته شدن تحریم ها، این مهم نهایی شود.
 
** تروریسم دغدغه مشترک اعضای شانگهای
نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای که سه شنبه شب گذشته با صدور بیانیه ای در شهر «جن جو» در مرکز چین به کار خود پایان داد، در ادامه به موضوع تروریسم و افراط گرایی در منطقه و دغدغه کشورهای عضو در این باره اشاره کرد.
وی گفت: یکی از مباحث مهم مطرح شده در این نشست، مسئله گسترش پدیده تروریسم بود که این موضوع از سوی مقام های ارشد و شرکت کنندگان از جمله نماینده ایران، به عنوان یک مشکل مشترک مطرح شده است.
واعظی ادامه داد: یکی از محورهای مهم سخنرانی او در این اجلاس، افراط گرایی و مشکلات ناشی از آن بود که امروزه منطقه و بیشتر نقاط جهان را درگیر خود کرده است.
وی افزود: در نشست یاد شده، به حاضران تاکید شد که افراط گرایی و تروریسم امروز به دغدغه اصلی کشورهای منطقه و جامعه بین المللی تبدیل شده و این موضوع دیگر مختص به یک منطقه یا یک نقطه خاصی از جهان نیست.
نماینده عالی کشورمان در چهاردهمین نشست نخست وزیران شانگهای یادآور شد: با توجه به اینکه تروریسم در حال تبدیل شدن به مشکل جهانی است، این موضوع که «از بین بردن این پدیده شوم نیازمند همکاری های بین المللی بویژه همکاری نزدیکتر کشورهای عضو شانگهای است»، مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که با استقبال اعضا نیز مواجه شد.
 
** هدف سازمان شانگهای توسعه مناسبات اقتصادی میان اعضا
واعظی در ادامه به تقویت بنیه اقتصادی و توسعه مناسبات تجاری میان کشورهای عضو شانگهای اشاره کرد که در نشست اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفت.
وی گفت: تقویت و تحکیم همکاری های اقتصادی و بالا بردن سطح مشارکت ها در عرصه بین المللی میان کشورهای عضو و ناظر و همچنین گسترش مناسبات در حوزه های متنوع اقتصادی از جمله حمل ونقل، گمرک، آی.تی.سی، انرژی، بانکی و تجاری، مهمترین موارد مطرح شده توسط مقام های کشورهای شرکت کننده از جمله ایران در این نشست بود.
وزیر ارتباطات و فناوری کشورمان تاکید کرد که در راستای اجرای این سیاست و بر اساس بیانیه پایانی، قرار شده است همه اعضا علاوه بر اتخاذ ابتکار عمل برای توسعه همکاری های منطقه ای، راه های رسیدن به این مهم را تقویت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نشست نخست وزیران شانگهای در چین همچنین فرصت مغتنمی بود که علاوه بر تبادل نظر و گفت وگو با نمایندگان کشورهای مختلف، دیدگاه های اقتصادی دولت ایران، سرمایه گذاری در بازار کشورمان و فرصت ها در پساتحریم ها تبیین شود.
واعظی با اعلام اینکه بیان این دیدگاه ها با استقبال خوب شرکت کنندگان مواجه شد، گفت: در دیدارهای جداگانه ای که با نخست وزیران و نمایندگان ارشد برخی کشورهای شرکت کننده در طول برگزاری اجلاس داشتم، همه آنان تاکید کردند که با برداشته شدن تحریم های ایران، فرصت های بهتری برای همکاری با تهران نصیب آنان خواهد شد.
به گزارش ایرنا، چهاردهمین نشست دو روزه نخست وزیران شانگهای در روزهای دوشنبه و سه شنبه (23 و 24 آذرماه) در شهر «جن جو» در مرکز چین برگزار شد و «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری کشورمان به عنوان نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی ایران در آن حضور داشت.
وی پس از این نشست راهی شهر «وو جن» در شرق این کشور شد تا در نشست سه روزه «اجلاس جهانی اینترنت» که هم اکنون نیز در حال برگزاری است، شرکت کند.
این اجلاس فردا(جمعه) به کار خود پایان می دهد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: