کد خبر: ۲۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
در حاشیه اجلاس تجارت جهانی صورت گرفت
وزیر صنعت کشورمان در حاشیه اجلاس تجارت جهانی در کنیا با مقامات کشورهای مختلف از جمله افغانستان، فرانسه، ایتالیا و سوازیلند دیدار و گفت‌وگو کرد.
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در دیدار با همایون رسا وزیر تجارت و صنعت افغانستان که در حاشیه اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی در کنیا برگزار شد، با تبریک الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی ابراز امیدواری کرد که این الحاق برای اقتصادی و مردم افغانستان مفید و سودمند باشد.

*‌ همکاری ایران و افغانستان در بندر چابهار/ برخی محصولات افغانستان با کاهش تعرفه همراه می‌شوند

نعمت‌زاده به فعالیت‌های مشترک بین ایران و افغانستان اشاره و افزایش سطح همکاری‌ها را به نفع دو کشور دانست.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان در این دیدار ضمن تشکر از نعمت‌زاده ابراز امیدواری کرد که ایران نیز بتواند فرایند الحاق را سپری کرده و به زودی به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید.

همایون‌رسا در ادامه به موضوع بندر چابهار و تسهیل تجارت با ایران و افغانستان و پاره‌ای مسائل فیمابین اشاره کرد و مساعدت ایران را در این موارد خواستار شد.

نعمت‌زاده نیز با اشاره به قابلیت‌ها و مزایای استفاده افغانستان از بندر چابهار، به ضرورت توجه به این بندر توسط مقامات و تجار افغانستان و استفاده از آن در مبادلات تجاری اشاره کرد.

وزیر صنعت کشورمان آمادگی ایران را برای هر گونه همکاری در خصوص رونق بخشیدن به بندر چابهار اعلام کرد.

وی در خصوص تسهیل تجارت با افغانستان به کاهش تعرفه تعدادی از محصولات کشاورزی که افغانستان مایل به صادرات به ایران است اشاره کرده و عنوان داشت: از سال آینده این کاهش‌ها در نظام تعرفه‌ای کشور اعمال خواهد شد.

نعمت‌زاده برای مسافرت تجار و بازرگانان ایران و افغانستان به دو کشور تسهیل صدور روادید را مناسب دانست و بر این مهم تاکید کرد.

* حمایت ایتالیا از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی

نعمت‌زاده در ادامه دیدارهای خود در کنیا با کارلو کالندا وزیر اقتصاد ایتالیا و معاون اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی دیدار کرد.

کالندا در این دیدار با تشکر از ایران به دلیل هماهنگی‌های خوبی که برای دیدار هیأت ایتالیایی از ایران داشت، به مثبت بودن این دیدارها اشاره کرد.

وی همچنین مروری بر فهرست همکاری‌ها با ایران داشت و جزئیات برنامه‌های مشترک فیمابین را در حوزه فعالیت‌های بانکی و مالی، نفت وگاز و برنامه دیدارهای مشترک آتی را مطرح کرد.

نعمت‌زاده نیز بر ادامه مراودات برای عملی سازی تعهدات مبادله شده در جریان سفر هیأت ایتالیایی به ایران تاکید کرد.

وی با اشاره به وضعیت طولانی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی که از سال 1996 تاکنون ادامه دارد، عنوان کرد: زمان تسریع این فرایند رسیده است.

وزیر صنعت کشورمان به اقدامات ایران برای پیگیری مجدانه الحاق به WTO ایران اشاره کرد.

کالندا نیز ضمن حمایت از الحاق ایران به WTO به پاره‌ای از اقدامات اشاره کرد تا به واسطه آنها فرایند الحاق ایران تسریع شود.

وی در حال حاضر یکی از معاونین رئیس اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی در کنیا نیز می‌باشد، گفت: ایتالیا از الحاق ایران حمایت می‌کند و هم موضوع را به اتحادیه اروپا منعکس خواهد کرد.

* اظهار امیدواری به عملیاتی شدن توافقات شرکت‌های خودروسازی ایرانی و فرانسوی

نعمت‌زاده همچنین در ادامه دیدارهای خود با ماتیاس فکل وزیر تجارت خارجی فرانسه دیدار کرد.

وی در این دیدار به ضرورت همکاری کشورهای مختلف برای رفع معضل تروریسم تاکید کرده و اظهار امیدواری کرد تا حوادث تروریستی گذشته در آینده تکرار نشود.

وزیر صنعت کشورمان در خصوص همکاری‌ها بین ایران و فرانسه، به همکاری‌ بین خودروسازان کشور اشاره کرد و تحولات مثبت در این زمینه را یادآور شد و اظهار امیدواری کرد که توافقات دو جانبه بین خودروسازان ایران و فرانسوی حاصل شود و همکاری‌های اقتصادی دو جانبه ارتقاء یابد.

وزیر صنعت در خصوص سرمایه‌گذاری‌های مشترک از جمله در زمینه صنایع پتروشیمی و همکاری بین کمپانی‌های مختلف نیز گفت: ما در صدد هستیم که موانع را رفع کنیم تا شرکت‌های دو کشور بتوانند راه مناسب خود را در همکاری‌ها پیدا کنند.

نعمت‌زاده به تلاش 20 ساله ایران برای الحاق به WTO اشاره و بر ضرورت همکاری کشورها برای تسریع فرایند الحاق ایران تاکید کرد.

وی با بیان اینکه نقش اتحادیه اروپا و فرانسه در سازمان تجارت جهانی اهمیت دارد، به آمادگی طرف ایرانی برای ارائه گزارش تجدید نظر شده رژیم تجاری به WTO و آغاز مذاکرات الحاق در این سازمان اشاره کرد.

ماتیاس فکل نیز در این دیدار مراودات دوجانبه و سفرها و ملاقات‌های انجام شده بین فعالان اقتصادی دو کشور را مثبت ارزیابی کرده و عزم دولت فرانسه را برای رفع موانع تبادلات اقتصادی جدی تلقی کرد.

وی به آمادگی فرانسه برای رفع مشکلات بانکی به عنوان زمینه‌ای مهم برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی مشترک اشاره کرد.

فکل به حمایت کامل فرانسه از الحاق ایران تاکید کرده و افزود: در ملاقات‌های انجام شده با مقامات مرتبط بر ضرورت رفع موانع در برابر الحاق ایران تاکید داشته و آمادگی ارائه کمک‌های لازم در این زمینه را یادآور شد.

* تمایل ایران برای گسترش روابط با آفریقا

نعمت‌زاده همچنین در دیدار خود با وزیر تجارت سوازیلند با اشاره به تمایل ایران برای تقویت همکاری‌ها با قاره آفریقا، به افزایش همکاری‌ها با این کشور تاکید کرد.

وی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را زمینه‌ساز افزایش همکاری‌های دو جانبه با همه کشورهای عضو سازمان از جمله سوازیلند برشمرد و بر لزوم توجه اعضای سازمان به این مسئله تاکید کرد و توافق کشورها به حمایت از الحاق و تسریع فرایندهای مربوط به آن را خواستار شد.

بلامینی وزیر بازرگانی سوازیلند در این دیدار به تقویت تجارت بین دو کشور و هماهنگی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دو طرف تاکید کرده و آمادگی کشورش برای ایجاد زمینه همکاری‌های مشترک را اعلام داشت.

وزیر بازرگانی سوازیلند به فعالیت معدنی در این کشور اشاره و ضرورت تقویت اینگونه فعالیت‌ها را یادآور شد.

سوازیلند تولید و صادرکننده شکر به بازارهای اروپا محسوب می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: