کد خبر: ۲۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار :
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: قیمت متوسط هر کیلو آجیل 25 تا 35 هزار تومان تعیین شده است و توصیه می‌شود تا مردم برای حفظ سلامت از افراد دست فروش و متفرقه آجیل شب یلدا تهیه نکنند.
علی احمدی  در مورد وضعیت بازار آجیل و خشکبار بویژه برای شب یلدا اظهار داشت: آجیل به وفور در بازار یافت می‌شود و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد،چرا که بهترین تنوع آجیل و خشکبار در کشور خودمان تولید می‌شود و به جز بادام هندی تقریبا نیاز به وارداتی نداریم.

وی افزود: اما متاسفانه برخی به دلیل سود و منفعتی که می‌برند اقدام به واردات اقسامی از آجیل از جمله تخمه آفتابگردان می‌کنند که تولید داخل آن به وفور موجود است ولی از آنجا که واردات این قلم آزاد شده تخمه افتابگردان چین و کانادا وارد بازار شده و جنس تولید داخل روی دست افراد مانده است.

وی با اظهار تاسف از اینکه باید بیشتر روی بسته‌بندی آجیل کار کنیم خاطر نشان کرد: کیفیت آجیل دنیا به صورت عقیم شده و گلخانه‌ای است و فقط بسته‌بندی آنها سبب می‌شود بتوانند در بازار کالای خود را به فروش برسانند در صورتی که خاک ایران مستعد تولید آجیل بوده و کیفیت آن قابل مقایسه نیست.

احمدی همچنین به این نکته اشاره کرد:از آنجا که تعرفه بادام هندی 40 درصد است و تولید داخل هم نداریم قاچاق این کالا مقرون به صرفه شده تا جایی که 8 تا 90 درصد بادام هندی از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه از مدتی پیش مبازره با قاچاق کالا شدت گرفته است، افزود: از همین رو قیمت بادام هندی تا حدی افزایش یافته.

وی در پاسخ به اینکه اکنون قیمت برخی اقلام از جمله بادام هندی چقدر است،گفت: به دلیل تنوع و کیفیت متفاوت اتحادیه نمی‌تواند قیمت مصوبی را برای اقسام آجیل مشخص کند چرا که گران بودن کالا با گران‌فروشی دو مقوله جدا است و معیار ما برای برخورد فاکتور خرید است که در اختیار بازرس قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: خرده‌فروشان پروانه‌دار موظف هستند تا نهایت 10 درصد روی قیمت فاکتور به قیمت کالا اضافه کنند و این رقم برای عمده‌فروشان 3درصد است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار به ورود برخی کاسب‌نماها که تنها برای مواردی همچون شب یلدا و شب عید وارد عرصه ورود آجیل  و خشکبار می‌شوند اشاره‌ای کرد و گفت: اعضای پروانه‌دار اتحادیه چند ماه سال را با رکود و گرفتاری‌هایی همچون هزینه‌های جانبی از جمله بیمه و مالیات سپری می‌کنند به امید آنکه در ایامی همچون شب یلدا و شب عید کار آنها رونق بگیرد اما یک مرتبه برخی افراد در این بین بدون داشتن هیچ مجوزی آجیل‌های غیر استاندارد و ته انبار مانده را به مردم عرضه می‌کنند.

وی نسبت به تهیه آجیل از دست فروشان و افرادی که پروانه کسب ندارند هشدار داد و گفت: نگهداری آجیل و آماده کردن آن یکسری استاندارد دارد که در صورت رعایت نشدن آن می‌تواند آلودگی‌هایی را به همراه داشته باشد که به سلامت افراد لطمه می‌زند.

احمدی درمورد قیمت متوسط آجیل شب یلدا نیز گفت‌: قیمت آجیل بسته بندی در فروشگاه‌ها زنجیره‌ای آجیل‌فروشی‌های شمال شهر و مرکز شهر متفاوت است چرا که بنا به سلیقه مشتری ممکن است با اضافه یا کم کردن یک یا دو قلم آجیل قیمت‌ها متغیر شود اما به طور متوسط قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا 25 تا 35 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

منبع:فارس

 

نام:
ایمیل:
* نظر: