کد خبر: ۲۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵
گزارش «تجارت» از بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
بورس اوراق بهادار تهران در رفتاری متناقض، همچنان به واکنشهای منفی به اخبار مثبت ادامه می دهد. در حالی که هفته گذشته آبستن اخبار گوناگون و بعضاً مثبتی برای بازار سرمایه کشور بوده است، ولیکن بورس بی‌تفاوت به تمام رویدادهای حول و حوش بازار، فقط یک مسیر را برای ادامه در دستور کار دارد و آن هم مسیر افت و نزول است.
تصمیم تاریخی شورای حکام مبنی بر بسته شدن پرونده ابعاد نظامی فعالیت هسته ای ایران موسوم به PMD تنها چند دقیقه بازار آخرین روز معاملاتی هفته را مثبت کرد و در ادامه با افزایش فشار فروش در بسیاری از گروه‌ها، سهامداران شاهد معامله بیشتر نمادهای بازار در درصدهای منفی و افت شاخص کل بودند.
 بی اعتمادی نسبت به آینده و عدم خوشبینی قاطبه سرمایه گذاران به حل مشکلات اقتصادی و سیاسی در کوتاه مدت، این روزها بلای جان بورس شده است.
در چنین روزگاری است که سهامداران از کوچکترین فرصت ایجاد شده برای فروش و خروج از بازار استفاده می کنند و سبب تشدید جو منفی و نزولی در بازار می شوند. بر همین اساس در پایان معاملات هفته گذشته، شاخص کل با 263 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 62147 واحد رسید.
در 4 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 2549 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  28 درصد کاهش یافته است.
در اخبار اقتصادی مرتبط با بازار سرمایه وزیر نفت در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران با بیان اینکه باید یک جهش بزرگ دیگر در صنعت پتروشیمی داشته باشیم تا در افق چشم‌انداز به تولید 70 میلیارد دلار محصول برسیم، گفت: برای رسیدن به این هدف، پس از رسیدن به اطمینان از تامین خوراک به سرمایه‌گذاری سنگین، دسترسی به فناوری پیشرفته و دسترسی به بازار گسترده برای فروش محصولات نیازمند خواهیم بود.
در این میان مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی از سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری بزرگ‌ترین پتروشیمی جهان در ایران خبر داد و گفت: شرکت آلمانی باسف قصد دارد نزدیک به ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران انجام دهد که محل این سرمایه‌گذاری، منطقه عسلویه خواهد بود. سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص مصوبه افزایش رقم تسهیلات اعطایی برای خرید مسکن ، عضو هیات مدیره بانک مسکن جزئیات وام 70 میلیونی خرید مسکن را اعلام کرد.
 ابوالقاسم رحیمی انارکی با بیان این که پرداخت تسهیلات 60 میلیونی خرید مسکن از محل اوراق تسه از دی ماه اجرایی می‌شود، گفت: واحدهایی شامل وام 60 میلیون تومانی (در تهران) خواهند شد که حداکثر 20 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد.
در اخبار سیاسی تاثیر گذار بر بازار سهام پس از ماه‌ها بحث و بررسی موضوع پرونده‌ای هسته‌ای ایران، در هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع ابعاد نظامی برنامه‌های هسته‌ای ایران در جلسه فوق‌العاده شورای حکام با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید.
این قطعنامه نه فقط برای بستن پی ام دی، بلکه از آن مهم‌تر به منظور تدوین فصل نوینی برای پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام، در پرتو برجام و قطعنامه جدید شورای امنیت، طراحی شده و به همین دلیل است که تمامی قطعنامه‌های گذشته خود را لغو می‌کند.
در مهمترین تحولات بین‌المللی اقتصادی، روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی کماکان ادامه یافت. هر بشکه نفت برنت با کاهش 13 سنتی 37 دلار و 79 سنت معامله شد.
عبور قیمت نفت از چنین سطحی منجر به این خواهد شد که طلای سیاه به سطوحی دست پیدا کند که از اواسط سال 2004 به آن نرسیده بود. بدون شک یکی از دلایل افت این روزهای بازار سهام سقوط قیمت نفت و چشم انداز نه چندان امیدوار کننده آن در ماههای پیش رو است.
بالاخره فدرال رزرو ایالات متحده با اکثریت قاطع آراء پس از 9 سال، نرخ بهره برای وجوه فدرال را به 0.25% تا 0.5% افزایش داد. نرخ بهره نیز از 0.75% به 1% افزایش پیدا کرد. فدرال رزرو همچنین اعلام کرد که به دقت روند تورم را زیر نظر خواهد گرفت.
همچنین اعلام شد که نرخ بهره به تدریج افزایش خواهد یافت تا به نرخ هدف 3.5% برسد. این اقدام که نشان از ثبات و اعتماد به بزرگترین اقتصاد دنیاست، سبب افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، ادامه کاهش نرخ کالاها از جمله طلا و نفت خواهد بود.
سایر بازارهای مالی
*ارزش فلز گرانبهای زرد در بازارهای جهانی پس از تصمیم تاریخی فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره روند کاهشی خود را آغاز کرد. هر اونس طلا در معاملات روز گذشته  با کاهش قابل توجهی روبرو گشت و هزار و 56 دلار و 40 سنت معامله شد.
طلا قبل از تصمیم فدرال‌ رزرو در هفته گذشته صعود داشت و رشدی 1.2 درصدی را تجربه کرده بود. کارشناسان انتظار دارند طلا به سطوح پایین‌تری نیز دست پیدا کند.
 در داد و ستد بازار داخلی نیز قیمت سکه و طلا تحت تاثیر افت در بازارهای جهانی با ریزش همراه شد. بدین ترتیب قیمت سکه طرح جدید با کاهش 7 هزار تومانی به 915 هزار تومان در هفته گذشته رسید.
طلای 18 عیار نیز از قیمت 93هزار و 890 تومان روزهای آغازین هفته، به 93 هزار و 520تومان در آخرین روز هفته رسید.
*در حالی که ارزش انواع ارزهای خارجی در معاملات ابتدای هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته بود، بازار در رفتاری عجیب دقیقاً روز بعد از بسته شدن پرونده موسوم به PMD با افزایش نرخ‌ها کار خود را آغاز کرد. که در ادامه ارزهای پرتقاضا روند آهسته رشد خود را در دستور کار قرار دادند.
بسیاری از تحلیلگران این حوزه معتقدند بی تفاوتی و رفتار متناقض بازار در قبال اخبار تاثیر گذار، ناشی از آن است که بازار دیگر نسبت به اخبار واکنش خاصی نشان نخواهد داد، زیرا واقعیت و اجرای مسائل اقتصادی و سیاسی میزان عرضه و تقاضای تغییر می‌دهد و نه صرفاً انتشار خبرهای مثبت یا منفی.
بر همین اساس قیمت دلار به عنوان ارز مرجع از 3650 تومان در اولین روز هفته به 3665 تومان در معاملات واپسین روز هفته رسید و رشد 15 تومانی را به ثبت رساند. در پایان لازم به ذکر است دلار در پایینترین نرخ حدود 3620 تومان در اواسط هفته گذشته نیز قیمت خورد و داد و ستد شد.


*** حسین نوروزی زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار