کد خبر: ۲۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
معاون اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی :
معاون وزیر اقتصاد ایتالیا و معاون اجلاس وزرای WTO تصریح کرد: موضوع الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را به اتحادیه اروپا منعکس و از آن حمایت خواهیم کرد.
 'کارلو کالندا' در دیدار با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران موضوع حمایت از الحاق جمهوری اسلامی به سازمان تجارت جهانی را مطرح کرد.
نعمت زاده نیر در این دیدار با اشاره به اقدامات ایران برای پیگیری مجدانه الحاق به WTO خاطر نشان کرد: ایران از سال 1996 رایزنی های متعددی برای الحاق به این سازمان داشته و امروز زمان تسریع این فرآیند فرا رسیده است.
وی بر ادامه مراودات برای عملی سازی تعهدات مبادله شده بین دو کشور در جریان سفر هیات ایتالیایی به تهران تاکید کرد.
 
** ایران آماده صادرات محصولات دارویی و پتروشیمی به سوازیلند است
مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در دیدار وزیر بازرگانی سوازیلند، تولید محصولات پتروشیمی و دارویی را از جمله فعالیت های بزرگ اقتصادی در ایران توصیف کرد که قابلیت صادرات آن به کشورهای آفریقایی و از جمله سوازیلند وجود دارد.
وی گفت: الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی زمینه ساز افزایش همکاری های دوجانبه با همه کشورهای عضو این سازمان است،
نعمت زاده در ادامه خواستار توجه اعضای WTO به این مساله شد و بر توافق کشورها برای حمایت از الحاق ایران در این سازمان و تسریع فرآیندهای مربوطه تاکید کرد.
در ادامه، وزیر بازرگانی سوازیلند، به تقویت تجارت و هماهنگی برای سرمایه گذاری بین دو کشور و همچنین آمادگی کشورش برای ایجاد زمینه های بیشتر همکاری های مشترک تاکید کرد.
دلامینی با اشاره به فعالیت های معدنی در این کشور، تقویت این گونه فعالیت ها را خواستار شد.
وزیر بازرگانی سوازیلند یادآور شد: فعالیت های اقتصادی این کشور عمدتا از سوی بخش خصوصی انجام شده و دخالت دولت تنها محدود به برخی بخش های خاص می شود.
وی همچنین خواستار حضور سرمایه گذاران خارجی در این کشور و توسعه فعالیت های اقتصادی شد.
سوازیلند یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان شکر در قاره سیاه است که عمدتا به بازار اروپا صادرات دارد. تولید میوه های گرمسیر، از جمله فعالیت های این کشور در بخش کشاورزی است.
اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت عالی ترین رکن تصمیم گیری در WTO محسوب می شود که هر دو سال یکبار با حضور وزرای تجارت کشورهای عضو تشکیل می شود.
سازمان تجارت جهانی یک سازمان بین المللی است؛ که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می کند. اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت نامه های (حدود ۳۰ موافقت نامه) این سازمان را امضا کرده اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سویس قرار دارد. تا ۲۶ آوریل ۲۰۱5 میلادی۱۶1کشور عضو این سازمان شده اند.
در دهمین اجلاس آن، ایران به عنوان عضو ناظر شرکت کرده و وزیر صنعت کشورمان ضمن دیدار با مقامات سازمان تجارت جهانی و تعدادی از وزرای کشورهای عضو، به رایزنی و طرح مواضع کشورمان پرداخت.
این اجلاس از روز سه شنبه گذشته آغاز شده و امروز به کار خود پایان می دهد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: