کد خبر: ۲۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
معضل توالت در جاده‌های ایران:
معضل توالت و سرویس‌های بهداشتی آلوده و خطر بیماری گردشگران خطر بدنامی گردشگری کشور را به عنوان جامعه ای با فرهنگ بهداشتی نازل درپی دارد.
باوجود گذشت 9 سال از طرح معضل توالت‌های بین راهی و ضرورت ساخت ۱۰۰۰ چشمه توالت که نخستین بار طی سال‌های ۸۴- ۸۵ از سوی رییس وقت سازمان و معاونت گردشگری مطرح شد،فقر بهداشتی در این زمینه همچنان گردشگری کشور را تهدید می‌کند.  
 
«سعید شیرکوند» معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سرویس بهداشتی را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل گردشگری دانسته و در خصوص ساخت سرویس‌های بهداشتی استاندارد در جاده‌های بین‌ شهری به ویژه شهرهای میزبان گردشگران داخلی و خارجی می‌گوید: این ایده خوب و یک ضرورت در کشور است و این خواسته و حرفی درست است که می‌گویند اگر می‌خواهید گردشگری ایران پیشرفت کند باید سرویس بهداشتی بسازید اما تا وقتی برخی بر سر پرداخت 200 تومان به خدمات‌دهندگان سرویس بهداشتی می‌جنگند، این مشکل هیچ وقت حل نخواهد شد. این مشکل آنقدر مهم است که حتی می‌توانیم برای آن همایش بگذاریم.
توجه به وضعیت توالت‌ها و ارایه خدمات بهداشتی دراین زمینه از موضوعات مهم درهمایش‌های جهانی برای رسیدگی به تامین نیازهای گردشگران است. بیشتر کشورهای جهان برای حفظ بهداشت عمومی از یک سو و جذب گردشگران دراین زمینه توجه و سرمایه گذاری‌های کلانی کرده‌اند که ژاپن نمونه‌ای از آن است. در آخرین نمونه اختصاص مبالغ هنگفت مالی دراین بخش تنها دریک منطقه گردشگری شاخص در استرالیاست.
 
این کشور که ازنظر شاخص‌های بهداشت عمومی جایگاه خوبی دارد اخیرا برای بهبود وضعیت توالت‌ها دریک منطقه شاخص گردشگری این کشور 4.4 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد.
به گزارش ABC استرالیا، مقامات این کشور در ایالت ویکتوریا پس از مشاهده مواردی از نشت فاضلاب در منطقه که محل بازدید میلیون‌ها گردشگر است، بیش از 4 میلیون دلار سرمایه گذاری کردند.
 
 
این منطقه درامتداد Road Great Ocean سالانه میلیون‌ها گردشگر را بخود جذب می‌کند اما تنها 25 توالت درآن وجود دارد. بنابراین مقامات شهری دراین منطقه برای احداث خط لوله فاضلاب جدید برای اتصال توالت‌ها درنزدیکی بندرکمپل سرمایه گذاری کرده‍اند.
 
 
«لیزا نویل» وزیر محیط زیست استرالیا گفت این راه حلی بلند مدت و اساسی است زیرا ما شاهد مواردی از آلودگی آب به فاضلاب بودیم که خطری وحشتناک و بسیار خطرناک برای محیط زیست شکننده منطقه است. بنابراین بسیار خوشحالیم که راه حلی قطعی برای حل این مشکل یافته‌ایم.
 
 
وی افزود که این سرمایه گذاری واجرای این طرح به معنی ارتقای سطح بهداشت منطقه و توجه مسئولان به سلامت گردشگران است که سبب تشویق گردشگران به سفر و بازدید از این منطقه خواهد شد. زیرا این منطقه برای صنعت گردشگری در ویکتوریا بسیار حیاتی است.
 
 
اویاد آور شد که ما خواستار افزایش تعداد گردشگر هستیم و دستیابی به توالت‌های خوب و بهداشتی و سالم و قابل اعتماد درجلب گردشگران نقش مهمی دارد که از ضروریات مهم دررشد تعداد گردشگران است.
 
 
مشکل توالت در ایران تاحدی نشانه فقر فرهنگی و فرهنگ بهداشتی بسیارفقیر نیز هست. بر اساس نظرسنجی یک تیم تحقیقاتی از 200 مسافر بین‌ راهی درباره وضعیت سرویس‌های بهداشتی، 86 درصد پاسخ‌دهندگان به علت وضعیت نابسامان موجود، حاضر به استفاده از سرویس بهداشتی بین‌ راهی تا رسیدن به مقصد نبوده و 31 درصد از کسانی که از این سرویس‌ها استفاده کرده‌اند، دست‌کم دچار یک مورد بیماری عفونی شده‌اند. این بی شک نشانه ای از فقر بهداشتی وفرهنگی دارد که برتصویر عمومی از فرهنگ مردم وجامعه ما درنگاه ناظران خارجی اثر منفی دارد.آن هم در کشوری که طبق آموزه های فرهنگی ودینی اش نظافت نشانه ایمان دانسته شده است.
 
 
درچنین شرایطی بسیاری از فعالان گردشگری از هم اکنون نگران اعتبار فرهنگی کشوردربرابر نگاه‌های کنجکاو گردشگران خارجی هستند که ایران اخیرا برای جذب آن‌ها بسیار اشتیاق نشان داده است.
 
 
ازدیگر سو سال 2017 کشورمان میزبان کنوانسیون جهانی گردشگری است و نزدیک به 300 راهنمای گردشگر ازهمه نقاط جهان به ایران سفر می‌کنند و با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن آشنا خواهند شد. تامین نیازهای اولیه گردشگر از موضوعاتی است که از نظر گردشگر و ناظران جهانی دور نمی ماند. نکته ای که در اظهارات وزیر محیط زیست استرالیا به تفصیل به آن اشاره شده است. این موضوعی است که باید تا پیش از رسیدن بازرسان کنوانسیون جهانی گردشگری وضعیت سرویس‌های بهداشتی ارتقاء پیدا کرده باشد.
 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
نام:
ایمیل:
* نظر: