کد خبر: ۲۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان از امضای تفاهم‌نامه میان تشکل‌های ایران و ایتالیا در صنعت مبلمان خبرداد و گفت: ایران و ایتالیا مبلمان مشترک و تحت لیسانس، تولید می‌کنند.
حسن احمدیان در پاسخ به دلایل کاهش صادرات مبلمان کشور گفت: با یک نگاه سطحی علت کاهش صادرات این بوده که شکل گیری رشد صادرات مبلمان کشور مبتنی بر بازار عراق و علت کاهش آن نیز وضعیت امنیتی ایجاد شده در آن کشور بوده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران افزود: علت اصلی این است که شکل گیری جریان صادرات محصول در صنایع کوچک و متوسط مشروط و منوط به وجود اراده و برنامه‌های مدون حمایتی درازمدت دولت است و متاسفانه دولت‌های قبلی و کنونی کشور هیچگاه دارای اراده و برنامه‌ای برای شکل گیری صادرات محصول در صنایع کوچک و متوسط نظیر مبلمان، پوشاک، کیف و کفش، کالای خواب نیست.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی که با تعریف وظایف تشکل‌های صنعتی و تولیدی از یکسو و حمایت و محوریت دادن به این تشکل‌ها از سوی دیگر، زمینه جلب صنایع کوچک به سوی بازارهای خارجی را فراهم آورد، به این معنا که طی دو دهه اخیر از سوی دولت‌های کشورهای درحال توسعه نظیر ترکیه و مالزی با اعطای سوبسید برای هزینه های بازاریابی صادراتی به این صنایع، نتایج حیرت انگیزی به دست آورده‌اند اما متاسفانه از نگاه سنتی وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع صادرات غیر نفتی کشور صرفا به صنایع بزرگی که دارای توان مالی برای تحمل هزینه های سرسام آور بازاریابی صادراتی خود هستند خلاصه می‌شود.

احمدیان تاکید کرد: بدون شک صنعت مبلمان کشور همانند برخی دیگر از صنایع کوچک و متوسط از حداقل مزیت‌های رقابتی مناسب برای ورود به بازارهای خارجی برخوردار است اما عدم وجود برنامه درازمدت هدفمند که مورد توجه و حمایت دولت باشد، باعث شده است که افزایش و کاهش صادرات مبلمان کشور صرفا متاثر از اراده تجار برخی کشورهای منطقه باشد.  

وی یادآور شد: بدون شک صنعت چوب و مبلمان ایران امروز از زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ملی مناسب و سهمی چشمگیر در اشتغال مولد و تولید ارزش افزوده ملی برخوردار است که از سرمایه گذاری داخلی پدید آمده است، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی که مورد اعتراف همکاران خارجی ما در کشورهایی نظیر ایتالیا، آلمان و ترکیه قرار دارد اما اینکه ما تا چه اندازه قادر به بهره گیری از این زیر ساخت‌ها و ظرفیت ملی در جهت منافع اقتصاد ملی و حضور در بازارهای خارجی هستیم، بحث دیگری است که نمی‌توان نقش و سهم دولت را در آن نادیده گرفت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران همچنین از فراهم شدن مقدمات امضای توافقنامه رسمی میان این اتحادیه و فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا خبر داد.

احمدیان یادآور شد: وجود زیرساخت‌های صنعت چوب و مبلمان درکشور، ظرفیت‌های متنوع همکاری میان صنعت مبلمان ایتالیا با تولیدکنندگان مبلمان کشورمان را پدید آورده که همین موضوع زمینه عقد توافقنامه میان دو تشکل ایتالیایی-ایرانی برای توسعه این همکاری‌ها در قالب‌های تولید مشترک محصول، تولید تحت لایسنس، تولید کنتراتی تولیدکنندگان ایرانی برای شرکتهای ایتالیایی را فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد توافقات میان دو اتحادیه در جلسه اخیر مسئولان اتحادیه ایتالیایی در تهران انجام شد و امیدواریم این توافقنامه قبل از سفر رئیس جمهور به ایتالیا نهایی شود.

وی گفت: پنجمین نمایشگاه بین المللی مبلمان اداری از ۲ لغایت ۵ دی‌ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود و در طول برگزاری آن، میزبان میهمانان خارجی از جمله مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان پانل‌های لامینیت اروپا خواهیم بود، ضمن اینکه در تلاش هستیم تا با همکاری این انجمن اروپایی زمینه برگزاری نمایشگاه های بین المللی مشترک در تهران و نیز حضور تولیدکنندگان اروپایی در بازار مواد اولیه صنعت مبلمان و دکوراسیون را فراهم کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: