کد خبر: ۲۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید تراز تجاری بخش کشاورزی چهار میلیارد دلار کاهش یافته است که پیش بینی می شود امسال این روند به چهار میلیارد دلار منفی بهبود یابد.
 عبدالمهدی بخشنده امروز(شنبه) در نشست معاونان و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه افزود: سرانه تجاری بخش کشاورزی در اواخر دولت هشتم به منفی 1.1 میلیارد دلار رسید که متاسفانه این رقم در سال 1391 به منفی 9.2 میلیارد دلار یعنی 9 برابر افزایش یافت.
وی ادامه داد: در سال 1392 با اقدامات دولت یازدهم تراز تجاری بخش کشاورزی به منفی هشت میلیارد دلار رسید که این رقم در سال گذشته به منفی 5.5 میلیارد دلار کاهش یافت؛ خوشبختانه در دو سال و نیم اخیر این میزان چهار میلیارد دلار دیگر کاهش نشان می دهد که این بیانگر بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد افزود: مجموع تولید محصولات کشاورزی در سال 1392 ، 96 میلیون تن بوده که سال گذشته این رقم به 103 میلیون تن و امسال به 110 میلیون تن افزایش یافته است که رشد 11 درصدی را نشان می دهد.
وی با یادآوری کاهش 18 درصدی بارندگی ها در سال گذشته گفت: مجموع مصرف آب، مطابق با گزارش وزارت نیرو کمتر نیز شده است.
وی ادامه داد: مجموع ارزش تولیدات بخش کشاورزی 40 میلیارد دلار است که سهم آن در GDP (تولید ناخالص داخلی)، 9.5 درصد است.
وی در باره سهم بخش کشاورزی در فضای کسب و کار نیز گفت: مطابق گزارش جدید بانک مرکزی، سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در فضای کسب و کار از تولید ناخالص داخلی معادل 23.1 درصد است؛ مجموع ارزش تولید بخش کشاورزی و سهم آن در فضای کسب و کار معادل 32.5 درصد محاسبه شده است.
بخشنده افزود: یارانه بخش کشاورزی در بین کشورهای توسعه یافته در سال 2013، معادل 407 میلیارد دلار (49.5) درصد بوده در حالی که طبق مطالعات دانشگاه تهران، این رقم در بخش کشاورزی ایران نزدیک به 18.5 درصد است.
وی، میزان واردات بخش کشاورزی در دولت هشتم را سالانه 6 میلیون تن به ارزش سه میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: متاسفانه حجم واردات این بخش در سال 1391 به 22 میلیون تن به ارزش 14 میلیارد دلار رسید.
به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، سرانه واردت کشاورزی از 45 دلار در سال 1384 به 175 میلیون دلار یعنی معادل چهار برابر افزایش یافت.
وی افزود: با بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی در دو سال اخیر واردات از لحاظ وزنی 18 درصد کاهش یافت این در حالی است که حجم واردات در هفت ماهه امسال به 5.1 میلیارد دلار رسیده است.
به گفته بخشنده، در هفت ماهه امسال حجم صادرات بخش کشاورزی نیز سه میلیارد دلار بوده است.
این مقام مسئول درباره مجموع استفاده بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی نیز گفت: سالانه مجموع اعتبارات تخصیص یافته به این بخش به طور متوسط هفت درصد بوده که در چهارسال اخیر این رقم به 8.5 درصد افزایش یافته است.
به گفته وی: سهم استفاده از تسهیلات بانکی در دولت گذشته سالانه بین دو تا چهار درصد برآورد شده است.
بخشنده تصریح کرد: در چهار سال اخیر سهم بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی 6 هزار و 800 میلیارد تومان معادل سه میلیارد دلار بود که امسال این رقم به 650 میلیارد تومان رسیده است.
وی به سهم 19 درصدی بخش کشاورزی در اشتغالزایی و سهم قابل توجه آن در صادرات غیرنفتی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور، هدف گذاری برای توسعه تولیدات، توسعه عمودی یعنی افزایش بهره وری در این بخش خواهد بود و توسعه افقی نخواهیم داشت.
وی، سرمایه گذاری مناسب در زیرساخت ها و تزریق دانش و تکنولوژی جدید در بخش کشاورزی را امری اجتناب ناپذیر برشمرد.
وی به تراز انرژی و کالری بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: انرژی و کالری مردم در سال های پایانی دولت هشتم حدود 81 درصد بود که در پایان دولت دهم این رقم به 55 درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: با تلاش های دو سال اخیر دولت یازدهم، تاکنون این رقم به مرز 60 درصد رسیده که امیدواریم تا پایان برنامه ششم به 80 درصد افزایش یابد.
وی افزود: تلاش داریم بخش کشاورزی نمره درخشانی در کارنامه دولت و تدبیر داشته باشد.
به گزارش ایرنا، در نشست وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس جمهوری در محل این وزارتخانه، مسائل کلان بخش کشاورزی بررسی شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: