کد خبر: ۲۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
آخوندی مطرح کرد
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه باید شبکه اقتصادی بین‌المللی در بخش بندری ایجاد شود از حضور ۱۶ خط کشتیرانی خارجی در بنادر ایران خبر داد و این را ظرفیتی بزرگ دانست.
به گزارش تجارت آنلاین، عباس آخوندی دیشب در مراسم گرامیداشت روز حمل‌ونقل و انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های بندری اظهار داشت: صنعت دریایی جهانی است و محدود به مرزها نمی‌شود؛ در حوزه صنعت دریا و دریانوردی باید از بازیابی نقش ایران در گستره جهانی سخن گفت.

وی با بیان اینکه کشور ایران قدرتی دریایی در حوزه نظامی، دریانوردی و بندری است، گفت: موقعیت ژئوپلیتیک مناسبی در منطقه داریم و باید از این ظرفیت استفاده شود.

آخوندی با تأکید براینکه در نظام آموزشی و مدیریت ملی باید در اقتصاد تجدیدنظر کنیم، گفت: ما به عنوان قدرت دریایی به مسئولیت خود عمل نکرده‌ایم، قدرت باید منافع ملی را تأمین کند و این فقط اعمال حاکمیت نیست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید کاری کنیم که با ارائه مشوق در مسیرهای ترانزیتی خود بارهای کریدور رفیق را جذب کنیم و با تسهیل عبور و مرور در روان‌سازی عبور کالا به این مهم بپردازیم.

وی اظهار داشت: اصلی‌ترین مسئولیت ما در منطقه کاهش هزینه عبور از مسیرهای ترانزیتی ایران است و این فقط باید در بخش هزینه عبور و با تعیین ارقام مناسب رقابتی شود.

آخوندی تأکید کرد: کشور ایران باید همچنان شاهراه ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب باشد و برای تحقق این هدف باید کار کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه باید به مفهوم مسئولیت قدرت توجه شود، گفت: بخش خصوصی قدرتمند در دولت‌های قدرتمند بوجود می‌آید و دولت قدرتمند دولتی است که بتواند سیاست‌گذاری‌ها را تنفیذ کند.

وی گفت: عمده‌ترین مأموریت قدرت، خلق بخش خصوصی قوی است و وقتی قدرتمندیم که ببینیم در حوزه دریا شرکت‌های مختلف آن طرف میز با ما مذاکره می‌کنند.

آخوندی گفت: اگر می‌خواهیم قدرت دریایی ایجاد کنیم باید بخش خصوصی قوی روی کار‌ آید.

وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از کاهش جمعیت کشورهای ساحلی گفت: چرا ما قدرت دریایی باشیم اما 40 درصد مردم بندرعباس حاشیه‌نشین باشد و یا اینکه تمرکز جمعیت در شهرهای ساحلی جنوب 4.8 نفر در کیلومتر مربع باشد.

وی با تأکید براینکه بنیان‌های برنامه‌ریزی دریایی باید عوض شود، افزود: باید شبکه اقتصادی در سطح بین‌المللی بندری ایجاد کنیم.

آخوندی یادآور شد: ما باید بندر اقیانوسی چابهار را توسعه دهیم ضمن آنکه به توسعه بنادر خلیج فارس نظیر جاسک بپردازیم.

وزیر راه و شهرسازی به لزوم ایجاد شبکه اقتصادی بندری تأکید کرد و گفت: این شبکه اقتصادی باید بتواند کالا را در سطح جهان جابه‌جا کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 16 خط کشتیرانی بین‌المللی در بنادر ایران پهلو می‌گیرند و این اتفاق بزرگی است که خطوط کشتیرانی دنیا در بنادر ما پهلوگیری برنامه‌‌ای دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر: