کد خبر: ۲۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
هشداردرباره تخریب خاک‌های حاصلخیز
رئیس انجمن علوم خاک کشور با بیان اینکه سالانه حداقل ۱۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی به سایر کاربری‌ها تبدیل می‌شود، گفت: در صورت ادامه روند فعلی، ۲۰ سال بعد در ایران قحطی خواهد شد.
رئیس انجمن علوم خاک کشور با بیان اینکه سالانه حداقل ۱۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی به سایر کاربری‌ها تبدیل می‌شود، گفت: در صورت ادامه روند فعلی، ۲۰ سال بعد در ایران قحطی خواهد شد.
 
منوچهر گرجی با بیان اینکه از ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور تنها ۱۸.۵ میلیون هکتار آن در طول تاریخ بشر توانسته در کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد، اظهارداشت: از این میزان تنها  ۱.۳ میلیون هکتار خاک‌های درجه یک حاصل‌خیز و  بقیه شامل خاک‌های درجه دو، سه و چهار با کیفیت پایین هستند.
 
وی با اشاره به اینکه میزان خاک‌های حاصلخیز کشور به شدت در حال کاهش است، گفت: سالانه حداقل ۱۰  هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی به سایر کاربری‌های مسکونی، شهری، صنعتی و غیره تبدیل می‌شود، ضمن اینکه این عدد در برخی نقاط تا ۳۰ هزار هکتار هم برآورد شده است.
 
گرجی با بیان اینکه خانه، کارگاه، کارخانه و شهرک صنعتی باید جایی که خاک حاصلخیز ندارد، ساخته شود، افزود: این یک فاجعه است که دارد رخ می‌دهد و در صورت ادامه روند فعلی، ۲۰ سال بعد در ایران قحطی خواهد شد.
 
رئیس انجمن علوم خاک کشور ضمن ابزار نگرانی شدید از مشکلاتی که در پی این اقدام به وجود خواهد آمد، اضافه کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، امنیت غذایی کشور دچار مشکل خواهد شد، بنابراین مسئولان باید به طور جدی مانع این کار شوند و نباید به هیچ متخلفی در این زمینه رحم شود.   
 
تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ خاک کشور  
 
گرجی همچنین با اشاره به اینکه  سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۵ را به عنوان سال جهانی خاک نام‌گذاری کرده است، افزود: علت این امر آن است که مشکلات خاک در دنیا تقریبا برای همه، در حال ملموس شدن است.
 
وی با بیان اینکه روز ۵ دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است، ادامه داد: وضعیت خاک نه  در سطح جهان و نه در کشور ما وضعیت خوبی نیست.
 
گرجی با بیان اینکه منابع خاک بسیار با ارزش و الان ۱۲ هزار سال است که در کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ادامه داد: این بهره برداری باید ده‌ها هزار سال دیگر نیز ادامه یابد و ما نیازمند این منابع با ارزش هستیم اما متاسفانه برخورد با آن به گونه‌ای است که اگر سر و صدا و دقت نشود، در دو نسل کل خاک‌های حاصلخیر از بین می رود.
 
رئیس انجمن علوم خاک کشور تصریح کرد: در کشور ما به علت شرایط اقلیمی موجود وضعیت شکننده‌تر  و بی‌برنامگی‌ها در این زمینه نسبت به جهان مقداری بیشتر است.
 
 گرجی با بیان اینکه در برخی نقاط دنیا این مساله از حدود ۳۰ تا ۴۰ سال قبل در حال پیگیری است و از تخریب خاک جلوگیری می‌شود، گفت: مسئولان کشور ما تازه دارند متوجه این شرایط می‌شوند.
 
رئیس انجمن علوم خاک با اشاره به اینکه خوشبختانه مقام معظم رهبری بزرگترین تاکید را در این زمینه داشته‌اند و در صحبت‌هایشان تاکید کردند مساله خاک از مساله آب هم مهم‌تر است، اظهارداشت: در پی این سخنان، مسئولان نیز توجه بیشتری به این امر داشته‌اند.
 
وی با بیان اینکه احساسی که مسئولان درباره بحران آب دارند و نگران آن هستند، درباره خاک وجود ندارد، اضافه کرد: این در حالی است که خاک زیربنای آب است و یکی از دلایلی که ما در زمینه آب به مشکل برخوردیم، این بوده که خاکمان تخریب شده است.   
 
گرجی افرود: وقتی خاک تخریب می‌شود، آب به آن نفوذ نمی‌ کند تا سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شود.
 
قاچاق خاک‌های قرمز جزیره هرمز
 
رئیس انجمن علوم خاک کشور با اشاره به اینکه وضعیت خاک در ایران  به مرحله هشدار رسیده است، تصریح کرد: اصل مشکل ما این است که خاک در کشورمان هیچ متولی ندارد و مشخص نیست مسئول کیفیت خاک در کشور کیست؟ ضمن اینکه خیلی از دستگاه‌ها خود را مسئول می‌دانند اما هیچ کاری انجام ندادند.
 
گرجی تاکید کرد: بنابراین اولین قدم تعیین متولی برای خاک کشور است. رئیس انجمن علوم خاک کشور درباره مباحث مطرح شده مبنی بر قاچاق خاک از کشور با بیان اینکه این موضوع حدود ۲ تا ۳ قبل مطرح شد، افزود: ما بلافاصله به معاونت آب وخاک وزارت جهاد نامه نوشتیم و آنان هم به گمرک اعلام کردند که هیچ خاکی نباید از کشور خارج شود، ضمن اینکه میزان این قاچاق جزئی بود.   
 
گرجی اضافه کرد: طی دو، سه هفته قبل خبری به ما رسید که این اتفاق برای خاک‌های قرمز جزیزه هرمز افتاده است که انجمن مجددا به مسئولان نامه نوشت تا موضوع را پیگیری کنند و مانع آن شوند.
 
وی با اشاره به اینکه قاچاق خاک به میزان گسترده و عمده انجام نشده است، تصریح کرد: به هرحال  باید جلوی این کار گرفته شود، چون ما خاک حاصلخیز در کشور کم داریم.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: