کد خبر: ۲۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
بر اساس گزارش پایگاه Web of Science
بررسی مدارک علمی ایران در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که دکتر مسعود صلواتی نیاسر عضو هیات علی دانشگاه کاشان در رشته شیمی معدنی پرکارترین محقق ایران در سال ۲۰۱۵ است.
دفتر علم سنجی مرکز اطلاعات علمی جهادددانشگاهی مدارک علمی دکتر مسعود صلواتی را بررسی کرده است.

تعداد تولیدات علمی

تعداد کل مدارک علمی دکتر صلواتی نیاسری در پایگاه Web of Science برابر با ۵۱۶ مدرک است که نخستین مدرک به سال ۲۰۰۱ باز می گردد.

نمودار ۱ مدارک علمی وی را نشان می دهد بر این مبنا به صورت متوسط وی سالیانه حدود ۳۴ مدرک منتشر کرده و متوسط رشد سالیانه وی تقریبا ۴۰ درصد بوده است. مقایسه رشد سالیانه وی با رشد کل کشور در دوره مشابه یعنی ۲۴ درصد (~) به خوبی گواه رشد بارز این پژوهشگر است. همچنین اوج کاری وی سال ۲۰۱۵ با ۷۸ مدرک بوده اس.

بدین ترتیب و نیز با توجه به رگرسیون ارائه شده در نمودار یک انتظار می رود که در سال های آتی این پژوهشگر درخشش بیشتری داشته باشد.

کیفیت آثار علمی

بررسی تعداد تولیدات علمی یک محقق می تواند میزان فعالیت وی را نشان دهد، در حالی که به منظور سنجش کیفیت آثار وی از شاخص های دیگری استفاده می شود.

شناخته شده ترین شاخص در این زمینه تعداد استنادات دریافتی آثار یک محقق است که نشانگر استفاده از دانش یک محقق توسط سایر محققین بوده و بر این مبنا به صورت ضمنی حاوی تایید محقق مورد نظر توسط سایر افراد فعال در آن حوزه تحقیقاتی بوده و به همین دلیل برخی از آن به عنوان رای گیری محققین یاد کرده اند.

تعداد کل استنادات دریافتی مدارک علمی دکتر صلوانی برابر با ۸ هزار و ۲۲۳ بوده و بر این مبنا میانگین استناد به هر سند وی در دوره فعالیت شان ۱۵.۴۹ است. به منظور درک بهتر کیفیت آثار وی در یک دوره ۱۰ ساله از شاخص ARC جهت مقایسه وی با شیمی ایران و جهان استفاده شده است.

این شاخص از نسبت متوسط استناد به هر سند یک واحد تحلیل در مقایسه با همین نسبت در واحد دیگر که معمولا عام تر است به دست می آید. این مقدار که معمولا در سطح جهانی محاسبه می شود گویای آن است که کیفیت آثار یک محقق در حوزه تخصصی وی در مقایسه با مدارک جهانی چگونه بوده است. در این بررسی این مقدار را در سطح کشور محاسبه کرده اند.

بر این مبنا شاخص ARC کشوری این محقق ۱.۷۱ است که گویای کیفیت بسیار مناسب مدارک علمی وی در مقایسه با مدارک علمی حوزه شیمی ایران است. در واقع وی یک محقق طراز اول کشوری است. همچنین مقدار شاخص ARC وی در سطح جهان و حوزه شیمی ۱.۰۶ است که گویای کیفیت بالاتر از میانگین جهانی حوزه شیمی است و در واقع محققی در کلاس جهانی است.

مقالات پر استناد

مقالات پر استناد آن دسته از مقالات هستند که بر اساس استنادات دریافتی از انتشارات ۱۰ سال گذشته در یک درصد برتر از ۲۲ حوزه موضوعی Web of Science قرار گرفته اند. تعداد مقالات پر استناد در کل مقالات یک فرد به عنوان شاخصی از سرآمدی علمی و عملکرد عالی در نظر گرفته می شود.

مدارک پر استناد صلواتی نیاسری در جدول زیر نشان داده شده است و بر این اساس چهار مقاله جزء مقالات پر استناد در پایگاه Web of Science قرار گرفته است .

یکی دیگر از شاخص های استنادی که نشانگر کمیت و کیفیت آثار یک محقق است، شاخص هرش است. شاخص هرش بزرگترین n عدد از مقالات یک محقق است که حداقل n استناد دریافت کرده باشد. بر این مبنا شاخص هرش صلواتی برابر با ۴۷ است. تفسیر آن این است که وی ۴۷ مدرک منتشر کرده که حداقل ۴۷ استناد دریافت کرده است .

نمودار دوم، روند رشد شاخص هرش، صلواتی نیاسری را نشان می دهد. بر این اساس شاخص هرش این پژوهشگر برتر سال ۲۰۱۵ در این سال به بالاترین میزان خود یعنی عدد ۴۷ رسیده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: