کد خبر: ۲۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خبرداد
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت : طی هشت ماهه امسال (منتهی به آبان ) 38هزار و 700 شغل در دو هزار و 618 تعاونی ایجاد شد و پیش بینی می شود این تعداد تعاونی تا پایان سال به سه هزار و 200تعاونی برسد.
سید حمید کلانتری روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: استان های فارس با 283 تعاونی، خراسان رضوی با 271 تعاونی و کرمان با 142 تعاونی در رتبه های یکم تا سوم به لحاظ ایجاد تعاونی قرار دارند.
وی اظهار داشت: براساس آمار موجود به تفکیک بخش ها نشان می دهد، 979 تعاونی در بخش خدمات ، 680 تعاونی در بخش کشاورزی، 503 تعاونی در بخش صنعت، 101 تعاونی چند منظوره و 132 تعاونی مسکن ایجاد شده است.

**تعاونی ها و پسا تحریم 

این مقام مسئول گفت : امسال از 15دیماه روند برطرف شدن تحریم ها را مشاهده خواهیم کرد، اکنون هم اقتصاد کشور رشد پایینی دارد و بهره وری ناکافی و بیکاری روبرو هستیم و انتظار می رود این شرایط تغییر کند .
وی تاکید کرد: حل مسائل هسته ای در بین مردم ایجاد امید کرده و باید بتوان به این امید برای بهبود وضعیت اشتغال و رشد بالای اقتصادی پاسخ داد.
کلانتری گفت : دو راهکار در پیش روی مسئولان و برنامه ریزان اجتماعی قرار دارد ، نخست رفع تحریم ها سبب می شود که مبادلات اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در کشور صورت گیرد، بنابراین باید تلاش شود تا فضا برای حضور بخش های خصوصی و تعاونی در کشور افزایش یابد و در چنین فضایی باید از سرمایه گذاری خارجی بیشتر بهره مند شد.
وی راهکار دوم را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دانست که باید توجه بیشتری به امکانات و ظرفیت های داخلی صورت گیرد و شرایطی فراهم شود که همگی در کنار یکدیگر بتوانیم موضوع تولید را پیش ببریم.
این مقام مسئول تاکید کرد: تعاونی ها باید در شرایط یاد شده ، بتوانند نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال و افزایش تولید بر عهده داشته باشند.
تعاونی ها در جهان نشان داده اند که می توانند از سرمایه های خرد برای توسعه اشتغال یاری بگیرند.
به گفته کلانتری، تعاون در اقتصاد ایران به عنوان یکی از بخش های اقتصادی باید جایگاه خود را بیابد که یک بعد از اقتصاد تعاونی ، ایجاد روحیه جمعی است و حمایت دولت از تعاونی بر همین پایه قرار دارد.
به گفته وی، بخش تعاونی می تواند مزایایی بهتر از بخش های دولتی و خصوصی در اقتصاد داشته باشد و دولت مسئول فراهم سازی زیر ساخت ها است تا بخش های تعاونی و خصوصی بتوانند فعالیت اقتصادی خود را افزایش دهند.
کلانتری ،میزان ایجاد اشتغال در بخش تعاونی را یک چهارم ایجاد اشتعال در دیگر بخش ها ذکر کرد و گفت: ایجاد اشتغال در بخش تعاون به ازای هر نفر بطور میانگین 50 میلیون تومان سرمایه گذاری لازم است در حالیکه در بخش های دیگر 200 میلیون تومان و در صنایع بزرگ به ازای هر نفر یک میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.

منبع:ایرنا
برچسب ها: تعاون ، شغل ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: