کد خبر: ۲۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
مدیرعامل بانک ملی ایران خبر داد
مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان این که ۸ بانک دولتی کشور ۸۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه در سال دارند گفت: بانک ملی سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان از ناحیه خودپردازها زیان می بیند.
به گزارش تجارت آنلاین، عبدالناصر همتی در هفتمین کنفرانس بودجه‌ریزی عملیاتی با بیان اینکه تعاریف زیادی از اقتصاد مقاومتی شده است، گفت: هدف اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد کشور را مقاوم و آسیب‌پذیری ملی را به حداقل برساند. 

وی افزود: هدف از اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی کاهش هزینه‌های زاید است که البته این بودجه‌ریزی برای شفاف‌سازی  نیاز و لازم است. 

همتی ادامه داد: اصلاح نظام مالی در جهت توسعه و تامین مالی بخش واقعی اقتصاد و صرفه‌جویی از هزینه‌های زاید از دیگر دستاوردهای بودجه‌ریزی عملیاتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی در سیاست اقتصاد مقاومتی آمده است، گفت: برای شفاف‌سازی یکی از اقدامات بودجه‌ریزی عملیاتی است که باید به مدیرا ن اختیارات لازم را بدهیم تا بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کنند. 

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: یکی از چالش های مهم بانکها و بیمه‌های دولتی این است که بودجه آنها دولتی است و برای مصرف باید از مجلس اجازه بگیرند. 

همتی با اشاره به اینکه هم اکنون 32 بانک در کشور داریم که 8 بانک دولتی هستند، اظهار داشت: 89 هزار و 200 میلیارد ریال هزینه این بانکها در سال است و بانک ملی که 130 هزار میلیارد تومان منابع و گردش مالی دارد اهمیت زیادی دارد که مدیران اختیار لازم را داشته باشند. 

وی ادامه داد: انتظار داریم در شرایط رقابتی و اینکه بانکها ارائه دهنده خدمات هستند مدیران بتوانند تصمیم‌گیری کنند. 

مدیرعامل بانک ملی تعداد خودپرداز‌های این بانک را 6 هزار ای‌تی‌ام اعلام و بیان کرد: اگر مشتری بانک از دستگاه خودپرداز بانک دیگری استفاده کند باید کارمزدی پرداخت کنیم و چون این بودجه را در اختیار نداریم سالانه 250 میلیارد تومان در این زمینه زیان می‌بینیم. 

همتی با اشاره به قیمت تمام شده گفت: بودجه‌ریزی عملیاتی به کاهش قیمت تمام شده منجر خواهد شد و امروز باید بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را اجرایی کنیم. 

این مدیر بانک دولتی با اشاره به اینکه هزینه‌های کشور زیاد شده است، گفت: برای یکسال جاری باید به دیوان محاسبات پاسخ بدهیم در حالی که بهره‌وری در کشور بسیار پایین است که برای رشد آن باید بودجه‌ریزی عملیاتی اجرایی شود و نظام برنامه‌ریزی انگیزشی را در دستور کار قرار دهیم. 

به گفته همتی برنامه‌ریزی عملیاتی، مستندسازی فرآیند‌ها، گردش مکانیزه اطلاعات برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی مورد نیاز است و باید نظام برنامه‌ریزی انگیزشی و بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد استراتژی یک راهبرد باشد. 

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: طرح تحول بانکی در این بانک در حال اجراست که در 3 بخش استانداردسازی، مدیریت مستندات و قیمت تمام شده در راستای بودجه‌ریزی عملیاتی تعریف شده است که بخش اول این طرح به اتمام رسیده است. 

همتی اضافه کرد: از سال آینده برنامه‌ریزی راهبردی با تکیه بر بودجه‌ریزی عملیاتی در بانک ملی  اجرایی می‌شود و در قراردادها موقعیت کنونی آتی و پیشرفت را به طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. 

وی ادامه داد: بودجه زیاد دولت و منابع مالی کم در کنار بدهی سنگین  اجازه نمی‌دهد دولت هر طور که می‌خواهد هزینه کند و امروز باید بنگاه‌های فعال برمبنای عملکرد فعالیت‌های خود را اجرایی و کارآمد کنند. 

مدیرعامل بانک ملی در پایان گفت: چون حسابداری بانک تعهدی است سودی که به دست می‌آید سود سپرده‌گذار است و عملا سودی برای بانک وجود ندارد که این مشکل در آینده نمایان خواهد شد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: