کد خبر: ۲۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
روحانی در دیدار وزیر خارجه بلغارستان:
رییس جمهوری با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ایران گفت: این قطعنامه به خوبی نشان داد که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران همواره صلح آمیز بوده و تهران به تعهدات بین المللی خود پایبند بوده است.
روحانی در دیدار دانیل میتو وزیر خارجه بلغارستان که عصر امروز -یکشنبه - انجام شد ، اظهارداشت: شرایط برای توسعه بیشتر روابط ایران با اتحادیه اروپا و به ویژه بلغارستان کاملا فراهم شده است.
رییس جمهور با بیان این مطلب افزود: برخورداری از منابع غنی انرژی، جمعیت 80 میلیونی، جایگاه مهم منطقه ای ایران و شرایط اقتصادی مناسب بعد از رفع تحریم ها زمینه مناسبی برای توسعه روابط تهران- صوفیه در راستای تأمین منافع دو کشور است.
روحانی افزود: بلغارستان از یک سو به عنوان یک کشور دوست و از سوی دیگر به عنوان دروازه ای برای ورود به اتحادیه اروپا می تواند از مسیرهای مهم اتصال جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه به اتحادیه اروپا باشد. از سوی دیگر بلغارستان و اتحادیه اروپا نیز از طریق ایران می توانند به حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند متصل شوند.
روحانی تصریح کرد: تهران در شرایط فعلی مصمم است روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا گسترش دهد.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به حساسیت تحولات منطقه بویژه سوریه، اظهار داشت: وضعیت کنونی منطقه نگران کننده است و همه کشورها باید به عنوان یک وظیفه، برای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه تلاش کنند.
روحانی تصریح کرد: باید در زمینه مسایل مهم منطقه ای که به منافع همه کشورها مربوط می شود، همفکری و رایزنی ها هر چه بیشتر تقویت شود.
رییس جمهوری تأکید کرد: حفظ تمامیت ارضی و احترام به مرزهای جغرافیایی کشورها برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا تنش و بهم ریختگی مرزهای کشورها می تواند سراسر منطقه را به بی ثباتی بکشاند.
روحانی همچنین توجه به مسایل انسانی را حائز اهمیت دانست و گفت: کمک به مردمی که از خانه و زندگی خود آواره شده و پناهگاهی ندارند، وظیفه بزرگ انسانی است و در این زمینه از نظر ایران تفاوتی بین مسلمان، مسیحی و پیروان سایر ادیان و ملیت های مختلف وجود ندارد و هر انسانی که دچار مشکل می شود، وظیفه داریم به او کمک کنیم.
رییس جمهوری اضافه کرد: در شرایط فعلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه آنها که مرزهایشان به سوریه نزدیک تر است، وظیفه انسانی سختی بر دوش دارند.

** صوفیه مصمم است در تمامی زمینه ها روابط خود را با تهران توسعه دهد
همچنین 'دانیل میتو' وزیر امور خارجه بلغارستان در این دیدار با ابلاغ سلام رییس جمهوری و نخست وزیر کشورش به دکتر روحانی، اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران نه تنها نقش مهمی در منطقه، بلکه در جهان دارد و صوفیه مصمم است در تمامی زمینه ها روابط خود را با تهران توسعه دهد.
وی با اشاره به اینکه بلغارستان اهمیت زیادی برای توسعه روابط خود با ایران قایل است، گفت: صوفیه همواره به دنبال گسترش و توسعه روابط دوستانه و سنتی خود با تهران بوده و هست.
وزیر امور خارجه بلغارستان همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت های دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه، بر همکاری در زمینه انرژی تأکید کرد.
میتو خاطر نشان کرد: رفع تحریم های ایران روند خوبی را آغاز کرده و بلغارستان به سهم خود کمک می کند که این تحریم ها هر چه زودتر به طور کامل برداشته شده و تعامل اتحادیه اروپا و جهان با اقتصاد ایران بیشتر شود.
وزیر امور خارجه بلغارستان همچنین با اشاره به نقش سازنده ایران در تحولات منطقه ای به موضوع سوریه و لزوم مبارزه با تروریزم، اظهار داشت: بلغارستان از حضور ایران در مذاکرات وین حمایت کرده و آنرا مثبت و بسیار سازنده ارزیابی می کند و معتقدیم همگان باید برای رفع مشکل سوریه کمک کنند.
وی مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی سوریه و برگزاری انتخاباتی فراگیر را از اولویت های کشورش در ارتبلط با سوریه دانست.
میتو با اشاره به اینکه پیروان ادیان و همچنین اقوام مختلف در ایران در کنار یکدیگر به طور مسالمت آمیز زندگی می کنند، گفت: ایران می تواند سرمشق و الگوی مناسبی برای سایر کشورها در زمینه همزیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام مختلف باشد.
به گزارش ایرنا، دانیل میتو وزیر امور خارجه بلغارستان امروز به تهران آمد.
وی در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه سخنرانی کرد و گفت:مبارزه با داعش اولویت ماست. 
بلغارستان از سال 2004 به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمده و از ابتدای سال 2007 نیز رسما به اتحادیه اروپا پیوسته است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: