کد خبر: ۲۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
نماینده بوشهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف و تجمیع وزارتخانه ها نیاز به بررسی کارشناسی بیشتر دارد و همواره اصل بر اجرای صحیح و کامل ماموریت های محوله است.

عبدالکریم جمیری ضمن اشاره به داغ شدن موضوع انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی طی یک هفته گذشته در رسانه ها و برخی محافل، اظهار داشت: پرداختن به چینن بحثی به انجام بررسیهای کارشناسی دقیق دارد.
به گفته وی، تجربه حذف و تجمیع وزارتخانه ها در کشور، تجربه مطلوبی نبوده و مهمترین موضوع، استفاده از بهترین و شایسته ترین مدیران در وزارتخانه ها و حرکت بر مبنای برنامه ریزی دقیق در انجام ماموریت ها است.
جمیری افزود: تجمیع وزارتخانه های نفت و نیرو با توجه به تجربه های پیشین در ارتباط با انحلال و ادغام ، به نظر می رسد ، موفقیتی به دنبال نداشته باشد.
وی گفت : تجربه های گذشته نشان می دهد ، چنانچه در تصمیم گیری ها پیرامون ادغام وزارتخانه ها به دنبال کوچک سازی دولت، کاهش نیروی انسانی و ارتقای بهره وری باشیم، در عمل چنین چیزی اتفاق نمی افتد، بلکه از همان ساختمان ها و همان نیروها استفاده شده و در عین حال، سردرگمی افراد و کاهش توان حرفه ای آنها را مشاهده خواهیم کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: لازم است بررسی شود ، آیا طراحان موضوع پیامدهای آن را به صورت کارشناسی مطالعه کرده و ضعف ها و نقاط قوت این دو وزارتخانه را در کارکرد مورد ارزیابی قرار داده اند که هنگام تجمیع منافع آن بیش از زیان باشد .
وی اضافه کرد: بررسی ظرفیت فعلی موجود و نیاز به ظرفیت های جدید، یک عامل اصلی و تاثیرگذار در پرداختن به این موضوع است که با بررسیهای کارشناسی می توان به آن پاسخ داد.
جمیری ، برخورد هرگونه روش سلیقه ای، ذوقی ،مقطعی و موردی را با بحث ادغام دو وزارتخانه یاد شده ، رد کرد و گفت: شاید راهکارهایی ساده تر و کم هزینه برای حل برخی مشکلات و معضلات وجود داشته باشد.
به گفته این نماینده مجلس، تجارب ادغام معاونت ریاست جمهوری در امور جوانان و سازمان تربیت بدنی و تشکیل وزارت ورزش و جوانان و یا ادغام چهار وزارتخانه بازرگانی، صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، منجر به اجرا نشدن خوب بسیاری وظایف این وزارتخانه ها شده و بطور مثال امروز مقوله جوانان در وزارتخاته ذکر شده تعطیل است و هیچ کس به این امر مهم اهتمامی ندارد.
وی تصریح کرد: ادغام وزارتخانه ها موضوعیت ندارد، بلکه اصل بر اجرای صحیح و کامل ماموریت های محوله است و باید بدانیم که با چه توان، مدیریت، نیرو و برنامه هایی می خواهیم به هدف برسیم.
نماینده بوشهر اضافه کرد: اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می توانند نظرات خود را پس از شنیدن دیدگاه کارشناسان ، ارائه دهند و موضوع نیازمند مطالعه بیشتر است.
وی هشدار داد: تغییر و تبدیل های بدون مطالعه و غیرکارشناسی، علاوه بر آثار سوء در عملکرد وزارتخانه ها، در جامعه نیز می تواند با انعکاس نامناسبی از طرف مردم نسبت به نظام اسلامی همراه باشد که متولیان امر باید از آن پرهیز کنند.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه به دولت پیشنهاد کرده است، مأموریت ها، وظایف ، مؤسسه ها و شرکتهای مرتبط با بخش انرژی از وزارت نیرو تفکیک و پس از ادغام با وزارت نفت، وزارت جدید انرژی تشکیل شود.
طی چند سال گذشته موضوع ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو همواره مطرح شده و کارشناسان از ابعاد مختلف نسبت به آن گمانه زنی کرده اند ، بر پایه این پیشنهاد، پس از تمجیع وظایف، ماموریت واحدهای ادغامی یاد شده به پیشنهاد سازمان (مدیریت) به تصویب هیات وزیران می رسد.
قرار است امروز (یکشنبه) طی جلسه ای در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ، لایحه یک شوری تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور با حضور مسئولان و کارشناسان وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
همچنین موضوع تشکیل وزارت انرژی و انحلال وزارت نیرو در جلسه مزبور مطرح و در خصوص آثار و پیامدهای این اقدام با حضور مسئولان بررسی لازم صورت می گیرد .

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار