کد خبر: ۲۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاهش شدید رشد اقتصادی چین را به عنوان مهمترین تحول اقتصادی سال 2015 ارزیابی و کاهش بهای انرژی را دومین رخداد مهم اقتصادی در این سال نام برد.
این خبرگزاری در بررسی 10 تحول مهم اقتصادی سال 2015 میلادی کاهش رشد اقتصادی چین را در صدر این رخدادها قرار داد و نوشت: پنج سال طول کشید تا مردم واقعا متوجه کاهش رشد اقتصادی چین شوند. این نگرانی در نهایت در اوت 2015(مرداد) بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. میانگین شاخص صنعتی «داو جونز» به دلیل نگرانی از نادیده گرفتن مشکلات چین و نیز تاثیر آن بر سایر کشورهای جهان، 11 درصد افت کرد.

**افت بهای کالاها
افت بهای کالاها دومین تحول مهم اقتصادی جهان در سال 2015 از دیدگاه کارشناسان اقتصادی خبرگزاری آسوشیتدپرس است.
کاهش رشد اقتصادی چین و قیمت نفت، کاهش بهای کالاها و انرژی را به دنبال داشت. شاخص سرمایه گذاری جهان در بازار کالاهای (GSCI ) موسسه استاندارد اند پورز امسال 34 درصد افت داشت که پایین ترین سطح از سال 1999 قلمداد می شود و از زمان اوج خود 80 درصد کاهش یافته است. مهمترین عامل چنین افتی کاهش رشد اقتصادی چین است. در زمان رونق اقتصادی، کارخانه های چین نیمی از ذخایر مس، آلومینیوم، نیکل و فولاد جهان را استفاده می کردند. 
قیمت نفت نیز از 98 دلار در هر بشکه در دو سال پیش، به کمتر از 35 دلار رسیده که بزرگترین عامل تضعیف تولید در جهان است که به عرضه بیش از تقاضا منجر شد و سرمایه گذاری شرکت های صنایع نفت و گاز آمریکا کاهش یافت. 

**پایان پول ارزان
زمانی که نظام بانکداری آمریکا نرخ بهره کوتاه مدت را در دسامبر 2008 به نزدیک صفر رساند، اقتصاد آمریکا صدها هزار شغل را در ماه از دست داد. در نهایت فدرال رزرو (که با هدف نظارت بر عملیات بانکی تاسیس شده است) در شانزدهم دسامبر 2015 اعلام کرد که اقتصاد بهبود نسبی یافته و نرخ بهره کوتاه مدت را تحت کنترل دارد و از نزدیک صفر به 0.25 درصد افزایش داد. اما با توجه به این که اروپا و ژاپن همچنان با رکود اقتصادی چین دست و پنجه نرم می کردند، بانک مرکزی اروپا و چین و بانک خلق (People) چین روند معکوس را آغاز کرده و به توسعه سیاست های پول آسان ادامه یا آن را توسعه دادند. 
پول آسان (easy money) سیاست بانک های مرکزی برای تحریک رشد اقتصادی با پایین آوردن نرخ های بهره کوتاه مدت است و پول را برای استقراض ارزان می کند.

**تقلب شرکت فولکس واگن 
آسوشیتدپرس افزود، شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان در نیمه نخست سال 2015 میلادی از شرکت خودروسازی تویوتا به عنوان پرفروش ترین خودروساز جهان پیشی گرفت؛ موفقیتی که دوام چندانی نداشت. در هیجدهم سپتامبر 2015 (27 شهریور) سازمان حمایت از محیط زیست فاش کرد شرکت فولکس واگن در تولید صدها هزار خودروی دیزلی خود که به عنوان خودرو غیرآلاینده معرفی کرده بود، تقلب کرده است.

**رشد اقتصاد کاره ای «'gig economy»
اقتصاد کاره ای به این معناست که مردم نمی توانند اشتغال دائمی داشته باشند و اما به صورت آزاد برای فروش خدمات در پایگاه های اجتماعی کار می کنند. گفته می شود فقط 10 درصد از کارگران آمریکایی خود اشتغال هستند که نسبت به یک دهه قبل تغییر چندانی نداشته است. 

**ادغام شرکت های بزرگ
شرکت های موجی از ادغام و خرید شرکت ها را به ارزش 4.8 میلیارد دلار اعلام کردند که رکورد سال 2007 را شکست. 

**انفجار کیسه های هوای شرکت ژاپنی تاکاتا/ Takata
شرکت ژاپنی تاکاتا اعلام کرد سالها شواهد مربوط به انفجار کیسه های هوا را که باعث کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر در سراسر جهان شده ، مخفی کرده است.
این شرکت آمریکایی با پرداخت 70 میلیون دلار جریمه به سازمان ملی ایمنی ترافیک آزاد راه آمریکا که نظارت بر ایمنی خودروها را برعهده دارد، موافقت کرد. 

**بی طرفی نت
شرکت های فناوری و شبکه های کابلی موافقت کردند بر اینترنت کنترل داشته باشند. کمیسیون ارتباطات فدرال با هدف جلوگیری از تامین کنندگان خدمات اینترنتی برای ارائه قراردادهای ترجیحی به تارنماهایی که برای ارائه خدمات سریع تر پول پرداخت می کنند، مقررات بی طرفی نت را وضع کرد. 

**خودروهای بدون راننده
خودروسازان و شرکت های فناوری همچون گوگل، علی بابا و بایدو تلاش کردند خودروهایی که نیاز به راننده ندارند، طراحی کنند. شرکت خودروسازی 'تسلا موترز' آمریکا با استفاده از فناوری خودرویی را طراحی کرد که ترمز خودکار و تغییر مسیر را امکان پذیر می کند. 

**فروش «اپل واچ» 
در آوریل 2015 (فرودین) شرکت «اپل واچ» فروش ساعت های هوشمند «اپل واچ» را آغاز کرد. با فروش این محصول، این تهدید وجود داشت این محصول بازار وسایل تناسب اندام و سایر ابزارهای ورزشی هوشمند را تکان دهد.قیمت ها از 350 دلار شروع می شد و مدل های لوکس تر تا 120 هزار دلار تعیین قیمت شد. این محصولات با واکنش های مختلفی مواجه شد و برخی از منتقدان این مساله را مطرح کردند که با توجه به قیمت های این محصول آیا به اندازه کافی مفید است یا نه؟
نام:
ایمیل:
* نظر: