کد خبر: ۲۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
طرح ترابرد پذیری شماره‌ها از جمله طرح هایی است که از سال‌ها پیش بحث‌هایی در خصوص اجرایی شدن آن مطرح بوده و همچنان اجرای آن ناکام مانده است.
 سال گذشته وزیر ارتباطات پیش از اعطای مجوز ورود اپراتورهای اول و دوم به نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی از اجرای این طرح به عنوان یکی از پیش‌ شرط‌ های واگذاری مجوز ارتقاء پروانه اپراتورها یاد کرده و اینگونه وعده داد که ظرف مدت 18 ماه این طرح اجرایی شود.
 
ترابردپذیری شماره‌ها (Mobile Number Portability) که اکنون در بیش از 70 کشور دنیا اجرایی شده فرآیندی به شمار می‌رود که در قالب آن مشترکان تلفن همراه می‌توانند با حفظ شماره تلفن خود از یک خدمات‌دهنده تلفن همراه به خدمات‌دهنده دیگر تلفن همراه کوچ کنند، به عنوان مثال با اجرای این طرح اگر فردی در محل سکونت خود آنتن‌دهی مناسبی نداشته و مشترک همراه اول باشد می‌تواند بدون آنکه شماره خود را تغییر دهد از خدمات و تعرفه‌های ایرانسل استفاده کرده و از خدمات این اپراتور بهره‌مند شوند یا اگر فرد سیم‌کارت ایرانسل دارد و علاقه‌مند به استفاده از خدمات اپراتور اول کشور است می‌تواند با همان شماره‌ای که در دست دارد به شبکه همراه اول مهاجرت کرده و از خدمات و تعرفه‌های این اپراتور استفاده کند.
 
البته برای این مهاجرت محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده و این طور اعلام شده است که هر مشترک در طول سال در نهایت تنها دو بار می‌تواند به این اپراتورهای مختلف کشور مهاجرت کند که البته اجرای این خواسته نیازمند پرداخت هزینه‌های مربوطه است.
 
طبق آنچه که پیش از این اعلام شده اجرای این طرح به غیر از آنکه امکانی برای مشترکان تلفن همراه فراهم می‌آورد می‌تواند درخصوص نامبرینگ هم شرایط مناسبی ایجاد کرده و به فضای نامبرینگ کشور که از جمله منابع پراهمیت به حساب می‌آید سروسامان دهد.
 
همچنین در خصوص اجرای این طرح در گذشته از راه‌اندازی مرکز مدیریت ترابردپذیری در سطح ملی خبر داده شده است.
 
از دیگر نکات قابل توجهی که در خصوص ترابردپذیری شماره ها می‌توان به آن اشاره کرد آنکه طبق آنچه سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده اپراتورها پس از اجرای این طرح موظف خواهند بود ظرف مدت حداکثر 48 ساعت از دریافت تقاضانامه مشترکان برای مهاجرت، روگرفتی از تقاضانامه و مدارک شناسایی را برای اپراتور فرستنده ارسال کنند و پس از ارسال این مدارک اپراتور فرستنده مکلف است حداکثر ظرف 48 ساعت این اسناد را بررسی کرده و در صورت احراز صحت آنها تاییدیه‌ای برای اپراتور پذیرا ارسال کند.
 
در این صورت با تایید مدارک و مستندات فوق اپراتور پذیرا مکلف شده است که موضوع را سریعا به اطلاع متقاضی رسانده و حداکثر ظرف مدت یک هفته با تعویض سیم‌کارت خدمات خود را نسبت به مشترک متقاضی برقرار کند. همچنین در صورت رد درخواست مشترک از جانب اپراتور فرستنده، اپراتور پذیرا مکلف است این مساله و دلایل رد را ظرف حداکثر دو روز به اطلاع مشترک برساند.
 
همچنین مشترک موظف است به مدت 20 روز برای دریافت سیم‌کارت جدید خود به اپراتور پذیرا مراجعه کند، چرا که در غیر این صورت تقاضای او باطل شده و فرآیند ترابرد او ملغا می‌شود.
 
در این میان اگرچه بهار سال قبل اینگونه وعده داده شده بود که تا 18 ماه آینده این طرح اجرایی خواهد شد، اما با وجود امضای تفاهم‌نامه این طرح میان اپراتورهای تلفن همراه همچنان اجرای آن تا بهار 1395 به تعویق افتاده و گویا همچنان باید منتظر ماند تا گذر زمان مشخص کند آیا این بار این وعده جامه عمل خواهد پوشید یا همچنان اجرای آن به زمانی دیگر موکول می شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: