کد خبر: ۲۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
نیویورک تایمز نوشت: ایران از بند انزوا رها شده، حضور فعال در جهان را با تجارت آغاز می کند .
به گزارش روز چهارشنبه تجارت آنلاین ، روزنامه نیویورک تایمز در این تحلیل می نویسد :
حقیقتا می توان توافق هسته ای ایران را یک تحول تاریخی در سیر تحولات معاصر ایران نام برد.
این یک مدعا نیست. سیر تحولات فوق العاده مهمی که در گستره تجارت ایران در فاصله زمانی ده روزی که از اجرایی شدن این توافق گذشته است , مصداق این مدعاست.
از 16 ژانویه / 26 دی/ که تحریمهای ایران لغو شد ؛ این کشور که متاثر از امیال هسته ای اش سالها در انظار جهانیان رژیمی منفور و منزوی نگریسته می شد ؛ امروز به یمن این توافق ؛ تعامل با جهان بر مبنای رویکرد 'دوستی مصلحتی ' را پیشه خود ساخته است .
ایران به دنبال سالها فشار و انزوا , اینک از بند همه محدودیت ها رهایی یافته و کار و تجارت با جهان خارج را از سر گرفته است و دوباره با جهان وارد تعامل می شود .
در این ده روزی که از اجرایی شدن توافق هسته ای می گذرد, تهران میزبان نمایندگان شرکت های بزرگ هوانوردی جهان بود .
'حسن روحانی ' رئیس جمهور ایران هم در این هفته تمام سرفصل های اخبار جهان را به خود اختصاص داد و عازم سفری اروپایی شد . واقعه ای که تا همین چند ماه قبل حتی تصور آن هم ناممکن بود.
او در این سفر دوره ای , با سران اروپایی دست می دهد و با آنها به گفت وگو می نشیند و میلیاردها دلار قرارداد منعقد می کند.
ایتالیا اولین مقصد سفر اروپایی رئیس جمهور ایران است.
روحانی روز سه شنبه در واتیکان با پاپ 'فرانسیس ' رهبر کاتولیک های جهان دیدار و گفت و گو کرد که این نخستین دیدار رئیس جمهوری از ایران با پاپ در 17 سال گذشته بوده است .
رئیس جمهوری ایران در رم با ' ماتئو رنزی' نخست وزیر ایتالیا دیدار و گفت گو کرد . وی در این سفر نشستی نیز با رهبران تجاری ایتالیا داشت و طی آن بیش از دهها سند قرارداد را امضا کرد .
از جمله معاملات تجاری روحانی در این سفر , امضاء توافقنامه با شرکت خدمات نفتی 'سایپم ' Saipem از زیر مجموعه های شرکت انرژی 'انی ' است که طبق این توافقنامه , شرکت ' سایپم ' پالایشگاهها و خطوط لوله ایران را توسعه و ارتقاء می دهد . جزییات این قرارداد اعلام نشده است .
گروه صنعتی 'دانیه لی گروپ' تولید کننده فلزات هم توافقنامه هایی در مجموع به ارزش 7/5 میلیارد یورو معادل 2/6 میلیارد دلار برای ساخت کارخانه های تولید فولاد و آلومینیوم در ایران امضا کرد.
راه آهن دولتی ایران و شرکت کشتی سازی ' فینکانتیه ری' توافق نامه ای برای ساخت پروژه های زیرساختی ایران امضا کردند.
ادامه سفر اروپایی روحانی به فرانسه ختم می شود .
در فرانسه , روحانی قرار است فردا /پنجشنبه/ با 'فرانسوا اولاند' رئیس جمهور فرانسه در پاریس دیدار کند و قراردادی برای خرید بیش از 100 فروند هواپیمای ' ایرباس ' امضا کند . ایران اعلام کرده است که امیدوار است تا یک دهه آینده تعداد 100 فروند هواپیما را جایگزین ناوگان فرسوده هواپیماهای خود سازد.
شرکتهای خودروسازی 'پژو - سیتروئن' PSA Peugeot Citroën و 'رنو - نیسان' Renault-Nissan امیدوارند قراردادهایی با ایران منعقد سازند. این دو کمپانی متاثر از تحریمهای ایران بازار ایران را از دست داده بودند و اینک امیدوارند به این بازار جذاب بازگردند .
و اما آلمان مقصد سفر اروپایی روحانی نیست گرچه این کشور از زمره کشورهای پیشتاز در از سرگیری مناسبات تجاری با ایران است.
دو فقره از بزرگ ترین شرکت های آلمانی هم در انتظار عقد قراردادهایی با ایران هستند .
شرکت 'زیمنس' یک توافق مقدماتی به ارزش 6/1 میلیارد دلار برای فروش قطعات سیستم حمل و نقل به ایران امضا کرده است.
شرکت خودروسازی 'دایملر' هم هفته گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد کامیون و موتورهایی برای یک شریک ایرانی تهیه و تا ماه آوریل شعبه ای در ایران دایر کند .
در این اثنا, در میان شرکتهای غربی مشتاق بازگشت به بازار پرسود و جذاب تجارت ایران , شرکتهای آمریکایی هم از جمله مشتاقان هستند اما گرفتار قوانین محدود کننده دولت آمریکا در مورد ایران هستند .
شرکت های خودروسازی 'جنرال موتورز ' General Motors و ' فورد' Ford از زمره صنایع آمریکایی هستند که مشتاق کار کردن با ایران هستند اما روز دوشنبه اعلام کردند که تحریمهای تجدید نظر شده آمریکا هنوز به آنها اجازه تجارت با ایران را نمی دهد .
نیویورک تایمز در پایان نوشت: آمریکا و ایران به رغم آنکه هیچ طرحی برای توسعه مناسبات تجاری با یکدیگر ندارند , اما به یمن توافق هسته ای , دو کشور هفته گذشته در تاریخ 16 ژانویه / 26 دی / با یکدیگر وارد معامله تبادل زندانی شدند . شاخص ترین زندانیان آمریکایی آزاد شده 'جیسون رضاییان' خبرنگار روزنامه 'واشنگتن پست ' در تهران بود .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار