کد خبر: ۲۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 95 با محوریت تصویرسازی اقتصاد ایران و جهان، تأثیرات اجرای برجام و لغو تحریم ها، چشم انداز بازار پول و سرمایه و رکود یا رونق بازار مسکن اسفندماه امسال در تهران برگزار می شود.
به گزارش تجارت آنلاین ، دبیر اجرایی این همایش روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات برگزاری این همایش پرداخت و گفت: ارائه تحلیل و پیش بینی درست از وضعیت کنونی و آینده اقتصاد ایران مهمترین موضوعی است که در این همایش بررسی می شود.
امیررضا حسنی با اشاره به اجرای برجام و لغو تحریم ها، افزود: سال 95 از ابعاد گوناگون، سالی ویژه برای اقتصاد ایران است؛ از این رو در این همایش شرایط اقتصادی سال آینده توسط صاحبنظران اقتصادی تحلیل می شود.
وی طرح چالش های اقتصادی سال آینده، بررسی دقیق آنها و رونمایی از راهکارها و سناریوهای مواجهه با این چالش ها را به عنوان مهمترین هدف همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 95 اعلام کرد.
حسنی، تأمین مالی بنگاه ها، بودجه دولت، رکود تولید و سکون بازارها، انباشت بدهی دولت به صندوق ها و پیمانکاران، تأمین انرژی مورد نیاز برای توسعه و رشد پیش بینی شده، مهیا کردن زیرساخت ها، بیکاری، اقتصاد متکی به نفت و چالش قیمت نفت، نرخ بهره و چند ارزی بودن را از جمله مهمترین چالش هایی برشمرد که اقتصاد ایران در سال آینده با آن روبروست.
دبیر اجرایی همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 95 با بیان اینکه موفقیت دولت در مهار تورم نشان داد در صورت اجماع سیاست گذاران و تدبیر و تعقل در تدوین برنامه ها و استراتژی ها، درمان دردها میسر است، گفت: با توجه به وجود سرمایه های بی بدیل، باید وزنه ها از پای اقتصاد ایران باز شود.
وی افزود: نخبگان اقتصاد در نشست 2016 مجمع جهانی اقتصاد که در داووس سوئیس برگزار شد دوران جدیدی را معرفی کردند که در آن روی دادن انقلاب چهارم صنعتی ناگزیر است، بنابراین از آنجایی که اقتصاد کشور متأثر از شرایط اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان است باید نسبت به روندهای طی شونده در اقتصاد بین الملل و تأثیرات آنها آگاه بوده و بدانیم کدام راه به فرصت سازی در عرصه بین المللی منتهی می شود.
حسنی، با اشاره به نامگذاری سال 2016 با عنوان سال شکوفایی اقتصاد و تکنولوژی اظهار کرد: در این همایش، اقتصاد جهان با تمرکز بر کند شدن رشد اقتصادی چین بررسی می شود.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی نشاندهنده سلامت اقتصادی نیست، گفت: در سال های اخیر به غیر از سال 2009، اقتصاد آمریکا از رشد برخوردار بوده در حالی که قدرت خرید مردم این کشور کاهش یافته است.
دبیر اجرایی همایش دورنمای اقتصاد ایران افزود: پیش بینی می شود در سال 2016 نرخ بهره آمریکا چهار مرتبه افزایش یابد که این امر موجب افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و کاهش قیمت کالاهای جهانی می شود.
وی با بیان اینکه بازار بورس نخستین بازاری است که پس از اجرای برجام رشد خواهد کرد، ادامه داد: از آنجایی که گردش سرمایه در بازار بورس وجود دارد، این بازار می تواند یکی از ایده آل ترین بازارها در بخش سرمایه گذاری باشد.
حسنی یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر سیاست توسعه متوازن سرلوحه تصمیم سازان قرار دارد باید بیش از توجیه پذیری مالی در طرح های سرمایه گذاری، توجیه پذیری اقتصادی مدنظر قرار گیرد، به این معنا که از یک فعالیت اقتصاد، همه سیستم اقتصاد منتفع شود نه کسب منفعت یک واحد در ازای زیان سایر واحدها.
وی با تأکید بر اینکه در یک اقتصاد پویا زمینه ها و بافت ها در حال تغییر و دگرگونی است و باید مسائل و مفاهیم با توجه به ساختارها و زمینه های نو بازتعریف شود اظهارکرد: سازگاری و سازش دو گزینه پیش روی فعالان اقتصادی است که در سازگاری می توان با مدیریت منظم و تدبیر در اجرا به اهداف خود دست یافت در غیر این صورت راهی جز تن دادن به اجبار، انفعال، بی نظمی در مدیریت و هرج و مرج وجود ندارد.
دبیر اجرایی همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 95 گفت: امروز باید به جای ارائه پاسخ های تکراری و ناموزون به دنبال طرح پرسش های درست و هوشمندانه باشیم.
وی خاطرنشان کرد: تنها با وجود ابزارهای جدید پیشرفتی حاصل نمی شود و باید نگرشی نو در اذهان ایجاد شود زیرا اگر مدرن ترین وسیله نقلیه جهان را در اختیار داشته باشیم نمی توانیم در یک جاده خاکی و پر از دست انداز با سرعت مطلوب برانیم.
حسنی تأکید کرد: در فضای کنونی دانش، ایده و اطلاعات راهگشاست و راه قطعی سودآوری، سرمایه گذاری در اطلاعات و بیمه شدن با آگاهی است.
وی، هدف نهایی از برگزاری این همایش را مهیا کردن محفلی برای تعامل افکار و آرای کارشناسان و مدیران اقتصاد عنوان کرد.
حسنی افزود: در این همایش سه پنل(نشست تخصصی) با محورهای تسهیل اقتصاد ایران براساس سناریوهای مختلف، بازار پول و سرمایه و بازار مسکن برگزار می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار