کد خبر: ۲۹۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
وزیر ارتباطات تأکید کرد
وزیر ارتباطات تأکید دارد در حال حاضر براساس برخی بررسیها اینگونه اعلام شده است که گاهی حتی امواج رادیو و تلویزیون از موبایل بیشتر است که البته این امواج هم ضرر ندارد.
به گزارش تجارت آنلاین، محمود واعظی صبح امروز در قالب مراسم امضای تفاهم نامه با سازمان محیط زیست در وزارت ارتباطات عنوان کرد: بخش اندکی از مباحث مربوط به تشعشعات که جای بحث دارد به موضوعات ماهواره ای باز می گردد که این مباحث هم از زمانیکه دولت یازدهم روی کار آمده و با بحث های جدی و پیگیریهای متعدد در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان انرژی اتمی نگرانیها نسبت به گذشته کاهش چشم گیری پیدا کرده و می توان به مردم این اطمینان را داد که دولت در این زمینه توجهی بیش از گذشته به موضوع دارد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با تأکید بر اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی و نقشی که صنعت ICT در این زمینه دارد تأکید کرد: تلاش داریم تا بتوانیم شهرها و مناطق هوشمند را ایجاد کنیم چرا که براساس ارزیابی های صورت گرفته تا سال 2020 در دنیا بیش از 50 میلیارد شیء اینترنتی خواهیم داشت که در این زمینه اگر ما پیش قدم نشده و وارد عمل نشویم بعدها موضوع به ما تحمیل خواهد شد.

واعظی همچنین متذکر شد: در واقع در کلانشهرها چاره ای جز هوشمند شدن نداریم.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبتهای خود هم به موضوع دسترسی ایرانیان به تلفن همراه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 100 میلیون سیم کارت در دست 80 میلیون نفر جمعیت ایران است و گویی تلفن همراه هم مانند بسیاری از البسه برخی افراد به طور سالانه در حال تغییر است اما در کنار این تغییر و تحولات باید به این نکته هم توجه داشت که پسماندهای مربوط به این بخش چه خواهد شد.

وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود به ترتیب به بهره‌گیری از ICT در حفظ سلامت محیط زیست اشاره کرد و گفت: اقدامات متعددی که از سوی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات صورت می‌گیرد تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی محیط زیست برجای می‌گذارد.

او ادامه داد: زمانی که رییس جمهوری در صحبت‌های پیش از انتخابات خود از مدنظر قرار‌دادن محیط زیست به عنوان یکی از اولویت‌های دولت خود خبر می‌داد، بسیاری بر این باور بودند که این مساله یک موضوع فانتزی است، چرا که در تمام کشورهای دنیا سازمانی به محیط زیست اختصاص یافته، اما در این زمینه تنها در کشورهای اروپایی شاهد فعالیت جدی هستیم. اما اکنون با اقداماتی که صورت گرفته برای دیگران مشخص شده است که محیط زیست یک موضوع مردمی و عام‌المنفعه است و اگر در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت بگیرد تمام مردم به آثار و نتایج آن پی خواهند برد.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به موضوع برگزاری انتخابات الکترونیک اشاره کرد و گفت: در انتخابات هفتم اسفند‌ماه از 25 بند فعالیتی که برای وزارت ارتباطات تعریف شده بود 24 بند آن اجرایی شد و تنها یک بند که مربوط به برگزاری انتخابات به شکل الکترونیک بود عملیاتی نشد. البته در این زمینه هم تجهیزات لازم مهیا شده و آمادگی کامل وجود دارد و امیدواریم از دوره‌های بعد با هماهنگی‌های به عمل آمده میان وزارت کشور، شورای نگهبان این روند دنبال شود.

معصومه ابتکار - رییس سازمان محیط زیست - هم در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت ارتباطات به ارائه‌ی توضیحاتی پرداخته و یادآور شد: طی 29 ماهی که از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد فعالیت‌های متعددی میان سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات پیگیری شده که از جمله آنها می‌توان به بحث هوشمند‌سازی پایش مناطق، دولت الکترونیک در زمینه‌ی تدوین سیاست‌های مدیریت پسماند‌های الکترونیک، پایش امواج الکترومغناتیسم اشاره کرد.

وی همچنین متذکر شد: اکنون درباره محیط زیست یک آگاهی جهانی ایجاد شده و از این‌رو در نیمه دوم سال 2015 اجلاس جهانی اهداف توسعه پایدار برگزار خواهد شد.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: اکنون باید توجه داشته باشیم که توسعه و رشد پایدار اشتغال، بهداشت و مسائلی از این دست نباید به قیمت تخریب و نابودی کره زمین باشد.

ابتکار در ادامه با تاکید بر نقش مهم صنعت ICT در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی عنوان کرد: سال گذشته توافق جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر شد و در ایران هم ما تلاش داریم دراین زمینه اقداماتی را انجام داده تا سطح این گازها را به چهار درصد برسانیم. برهمین اساس صنعت ICT می‌تواند کمک بسزایی به تحقق این اهداف کند.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های کلی نظام که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده گفت: برهمین اساس نشست‌های مختلفی با روسای قوای مختلف داشته‌ایم تا همکاری‌های فراقوه‌ای افزایش پیدا کند، چرا که اکنون علاوه بر تاکید رهبری دولت نیز در زمینه‌ی محیط زیست اهتمام دارد.

رییس سازمان محیط زیست همچنین تاکید کرد: اکنون به هر دلیل نباید برای رشد اقتصادی بر روی محیط زیست و طبیعت حساب کرد، چرا که طبیعت ایران دیگر تحمل رشدی که با تخریب همراه باشد را ندارد و ما ظرفیت استفاده از منابع طبیعی را گذرانده‌ایم و لازم است توسعه در دوران پسابرجام هم به شکل توسعه سبز باشد.

ابتکار همچنین به بحث مدیریت پسماندهای الکترونیک اشاره کرد و گفت: رشد انفجاری مصرف کالاهای الکترونیک طی سال‌های قبل صورت گرفته، اما برای مدیریت پسماندهای این بخش اقدامات کافی انجام نشده است که اگر این بخش مدیریت نشود، حجم وسیعی از آلایندگی‌ها را به دنبال خواهد داشت، ضمن آنکه در این حوزه منابع اقتصادی نیز وجود دارد به گونه‌ای که اکنون در دنیا اینگونه برنامه‌ریزی شده که تا سال 2070 بخش مهمی از اقتصاد از طریق بازیافت صورت بگیرد، حتی همین حالا هم اتحادیه اروپا سوزاندن زباله‌هایی که قابل بازیافت هستند را ممنوع کرده است.

وی در ادامه با تاکید بر نقش ICT در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی متذکر شد: برای کاهش این آلودگی‌ها حتی تلاش داریم بتوانیم در سال آینده از این صنعت در مواردی مانند آتش‌سوزی جنگل‌ها بهره‌ بگیریم، البته بحث‌هایی مانند گرد‌وغبار هم وجود دارد که حساس‌تر هستند، اما به هرحال ایجاد مرکزی برای پالایش این موارد بسیار مهم است و ما تلاش داریم که برخی مناطق پایش هوشمند را آغاز کنیم. اکنون نیز در منطقه پارک کلاه‌بازی در حوالی اصفهان قرار دارد ما از طریق 16 دکل و با بهره‌گیری از سیستم وایرلس به طور لحظه‌ای اطلاعات مربوطه را رصد می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در بخش‌های دیگر این مراسم معاونان وزیر ارتباطات و دکتر مظاهری، معاون سازمان محیط زیست به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص تفاهم‌نامه مذکور پرداختند.

نصرالله جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات - در این باره عنوان کرد: ما اکنون برای ایجاد مناطق هایتک اقتصادی اعلام آمادگی کرده‌ایم و در توافق‌نامه‌ای که با سازمان محیط زیست به امضاء خواهد رسید، نزدیک به 30 آیتم را طراحی کرده‌ایم و موارد متعددی را در دست پیگیری قرار داده‌ایم.

محمود خسروی - معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - نیز در صحبتی کوتاه در زمینه‌ی ایجاد شبکه فیبر نوری در حاشیه جاده‌ها یاد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: