کد خبر: ۲۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
معاون سازمان حفظ نباتات گفت: در واقع با توجه فراوانی و وفور میوه های رنگارنگ در بازار نیازی به این امر نیست، اما ممکن است که این امر مجدد از سوی قاچاقچیان صورت گیرد.
مهدی قائمیان معاون سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص افزایش چند برابری تقاضای میوه در شب عید و توزیع میوه های قاچاق در این ایام گفت: با توجه به فراوانی تولید میوه در کشور نیازی به واردات و قاچاق میوه در آستانه نوروز نداریم چرا که به میزان کافی اقلام پر مصرف ایرانیان همچون پرتغال، سیب و کیوی ذخیره سازی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به امحای میوه های قاچاق در چند روز گذشته باز هم شاهد توزیع میوه های قاچاق در بازار هستیم یا خیر گفت: در واقع با توجه فراوانی و وفور میوه های رنگارنگ در بازار نیازی به این امر نیست، اما ممکن است که این امر مجدد از سوی قاچاقچیان صورت گیرد.

قائمیان با اشاره به امحای میوه های قاچاق گفت: با اساس گزارش های رسیده میوه های قاچاق کشف شده در استان تهران به آفت شپشک مبتلا بودند به طوری که حتی پس از امحا نیز ممکن است باقی مانده این میوه ها عاملی برای انتقال این آفات به باغ های کشور باشند. و به همین خاطر نمی توانیم آن را توزیع کنیم.

همچنین حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: میزان تولید و کیفیت میوه های شب عید نسبت به سال گذشته بهتر است و از طرفی به سبب آن که قیمت میوهای وارداتی بالاتر از میوه های داخلی است مردم تمایلی به خرید اقلام پر مصرف این میوه ها ندارند.

وی با اشاره به توزیع اقلام پر مصرف میوه های قاچاق همانند خیار، پرتغال، سیب بیان کرد: قاچاق سیب آمریکایی و پرتغال مصری به کشور صورت گرفته و این جای شرمندگی دارد که با توجه به فراوانی تولید سیب و پرتغال در کشور شاهد قاچاق این محصولات هستیم و لازم به ذکر است که میوه ای همانند موز در کشور وجود ندارد بهتر است واردات آن صورت نگیرد چرا که منجر به خروج ارز از کشور می شود.

مهاجران تصریح کرد: با توجه به آن که در چند ماه اخیر قاچاق میوه در تن آژ بالایی صورت گرفته و هم اکنون به سردخانه های شهرستان ها منتقل شده ممکن است که توزیع آن در شب عید صورت گیرد و تنه ممکن است موضوع امحای این میوه ها در آینده تاثیر گذار باشد.

میوه‌های قاچاقی شب عید

محسن صرامی فروشان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هر ساله شاهد افزایش چند برابری تقاضای میوه در شب عید هستیم.

وی در ادامه گفت: سال گذشته قیمت برخی از اقلام میوه‌ها به کیوی 10 تا 15 هزار تومان رسید و بازار سیاه میوه داغ بود.

وی با اشاره به ضربه جبران نا‌پذیر قاچاق میوه در شب عید، تولیدکننده داخلی افزود: باغداری که در تمام سال منتظر فروش محصول خود در شب عید هستند با ماندن محصولات روی دستشان دچار ضرر و زیان می‌شود.

نمانیده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر اقلام میوه‌های قاچاقی شب عید، سیب، کیوی، خیار و پرتقال است که از چند کشور مشخص وارد کشور می‌شود.

صرامی‌فروشان در پایان افزود: گویا ما متولی ایجاد اشتغال برای کشورها هستیم که از آنها به داخل کشور قاچاق صورت می‌گیرد و مأسفانه در زمینه ایجاد اشتغال برای این کشورها از کشور خودمان موفق‌تر بوده‌ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر: