کد خبر: ۲۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه بخش خصوصی باید میداندار اقتصاد کشور باشد، گفت: باید در ایران از بخش خصوصی حمایت شود و دولت هم در این زمینه، گیری ندارد.
اسحاق جهانگیری عصر شنبه در سومین جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: ما باید بپذیریم کار اقتصادی فراز و نشیب دارد و مختص ایران نیست.
وی گفت: ما دوران سختی داشتیم و داریم و در آینده هم ممکن است تکرار شود؛ بنابر این باید خود را برای دوران سخت هم آماده کنیم.
وی در ادامه به سفر خود به ایلام اشاره کرد و گفت: سدی که در آنجا توسط شرکت های ایرانی احداث شده است انسان را بی اختیار دچار احساس غرور می کند از این که یک توان مهندسی و مدیریتی در این کشور شکل گرفته است که قادر هستند کارهای بزرگ و مهم انجام دهند. بنابراین باید این شرکت ها که سرمایه ها و ذخایر ملی اند حفظ و حراست شوند و کاری کنیم که این شرکت ها بمانند و نسل به نسل منتقل شوند و روز به روز بزرگتر شوند تا بتوانند کارهای بزرگ برای کشور انجام دهند.
جهانگیری به تاریخ اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: مجموعه پیشکسوتان و اتاق بازرگانی باید اندوخته های گذشته را مدون کنند و ما در تدوین تاریخ اقتصادی ایران خیلی ضعیف عمل کردیم و در تاریخ شفاهی هم که حتی قبل از انقلاب گفته می شود در خارج تدوین می شد و یا در داخل در اختیار ما قرار می گیرد ، درس آموز است.
وی ادامه داد: اگر تاریخ اقتصادی ایران مدون شود خیلی از خطاها و راه های رفته، از اول تکرار نمی شود. نباید این ها در مغزهای ما بماند و از دست برود.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه نباید خودمان را در حرف های قدیمی معطل کنیم گفت: نباید شما فکر کنید بخش خصوصی در این دولت یک طرف است و یک طرف دیگر، بخش دولتی است و شما آنها را متهم کنید و آنها هم شما را متهم کنند. زمان این دوره ها که شاید آوردن اسم خصوصی سخت بود یا چنین بود را طی کردیم و انصاف نیست که فکر کنیم ما هنوز در این حرف ها مانده ایم.
جهانگیری افزود: امروز با افتخار گفته می شود که بخش خصوصی باید محور و مدار اقتصادی ایران باشد. ممکن است امروز گفته شود که آیا شرایطش فراهم است؟ ممکن است شرایطش به طور کامل فراهم نباشد.
وی با بیان این که زمانی اگر کسی می خواست از بخش خصوصی نام ببرد هزار تا احتیاط می کرد یادآور شد: الان رهبری نظام سیاست های اصل 44 قانون اساسی تدوین می کند. یکی از دلایلی که می گوییم سیاست های اصل 44 قانون اساسی به انحراف کشیده شد (این است که) بیش از این که قرار بود بند ج آن به خصوصی سازی واگذار شود و شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود قرار بود کاری انجام شود که بخش خصوصی بتواند فعالیت ابتدایی در هر سطحی انجام دهد.
جهانگیری در ادامه ، به وجود آمدن شرکت های خصوصی که یک شبه به وجود آمدند را نقطه خطر عنوان کرد و گفت : من در بعضی از سخنرانی هایم می گفتم که من صنعتگری را می شناسم پدرش صنعتگر بوده است، خودش هم امروز صنعتگر است و فرزندش که آن زمان می گفتند یک مهندسی است، آن هم صنعتگر است و سه نسل صنعتگر است اما بعید می دانم در نظام بانکی توانسته باشد 200 تا 300 میلیارد تومان وام بگیرد.
وی یادآور شد: چطور می شود یک فردی از سال 80 در فعالیت های صنعتی ورود پیدا می کند و ظرف 5 سال 3 هزار میلیاردتومان می تواند منابع بگیرد؛ بنابراین مشخص است که در آن، یک زد و بندی است. ما باید خودمان به دنبال بخش خصوصی واقعی که می خواهد در یک فضای رقابتی سالم فعالیت کند، باشیم.
وی در ادامه با بیان این که ما باید وارد گفت وگوهای واقعی شویم که از آن مطالب خوب بیرون می آید که من از آن برای حل مشکلات حمایت می کنم گفت: اگر ما دور این میزها می نشینیم، به قول خارجی ها باید همه گزینه ها را روی میز داشته باشیم. گزینه اصلاح نظام بانکی داشته باشیم. اگر می گوییم نظام بانکی اشکال دارد این پیشنهاد ما است که درست شود. اگر می گوییم فلان قوانین و مقررات مانع اقتصاد مقاومتی است این قوانین است که مانع است و باید لغو شود.
جهانگیری ادامه داد: ما الان در شرایط ویژه ای به جهت اقتصادی قرار داریم. اقتصاد ایران در یک مقطعی از ریل خود خارج شد. قرار داریم برگردانیم به روند اصلی اش و یک مقدار هم به آن سرعت دهیم.
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که چالش اصلی ما بیکاری است گفت: ما میلیون ها نفر بیکار داریم و از سال آینده ، سالی یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار داریم.
وی ادامه داد: در سال گذشته قدرت خرید مردم شهری 15 درصد و قدرت خرید روستاییان 29 درصد نسبت به سال 90 کاهش پیدا کرده است. رفاه مردم ایران کاهش پیدا کرده است. ما باید برای رفاه و معیشت مردم ایران کاری کنیم که اقتصاد به حرکت در بیاید.
جهانگیری با بیان این که در منطقه آسیا و سند چشم انداز، رقبای اصلی ما مشخص هستند گفت: چند تا کشور اصلی در منطقه است که آنها رشد کردند. در چشم انداز قرار بود با 8 درصد رشد حرکت کنیم و در منطقه آقایی کنیم. در 10 سال اول، 6/2 دهم درصد با آن حجم منابع ارزی که وجود داشت، رشد اقتصادی داشتیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان این که نباید بگذاریم ایران نسبت به کشورهای دیگری که در منطقه هستند ضعیف شود گفت: نیروهای مسلح امروز با اقتدار می گویند در این منطقه ناامنی که هر گوشه اش یک بمب منفجر می شود، یک ترور و یک بهم ریختگی انجام می گیرد ما یک کانون ثبات ایجاد کردیم که آن ایران است؛ بنابراین باید قدر نیروهای مسلح مان را بدانیم.
جهانگیری یادآور شد: آنها اقتدار امنیتی را فراهم کردند؛ بنابراین ما باید بتوانیم اقتدار اقتصادی را فراهم کنیم. این چالشها همه ما را به این وادار می کند که کار کنیم.
معاون اول رییس جمهوری گفت: برجام آغاز کار بود، برجام نقطه پایان نبود. برجام برای این انجام گرفت که شرایطی برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به وجود بیاورد که بتوانند کار کنند که این فرصت فراهم شده است.
وی در ادامه به رفت و آمدهای مقامات کشورهای خارجی به ایران اشاره کرد و گفت: یک پیامی صحبت رهبر معظم انقلاب به خارجی ها داشت که فکر نکنید با یک کشور ساده همراه با اقتصادی ساده و آدم های عادی طرف هستید و بیایید و بروید و آنها هم دلشان خوش باشد.
جهانگیری گفت: اگر اهل کار و فعالیت هستید بیایید با یک بخش خصوصی در ایران تفاهم کنید و کارتان را سریع انجام دهید و از این منظر نگاه کنید.
معاون اول رییس جمهور افزود: آنها فکر می کنند که ما یک کشور جهان سومی هستیم ولی الان که به ایران می آیند و از نزدیک آشنا می شوند می گویند خیلی ایران با آن چیزی که به ما گفتند فرق می کند.
وی با بیان این که ما نیاز داریم که از خارج تکنولوژی، منابع مالی و بازار بگیریم گفت: از نظر من سال 94 سخت ترین سال اقتصادی بعد از انقلاب بود که پشت سر گذاشتم.
جهانگیری گفت: نفت یک میلیون بشکه که با بشکه ای 25 تا 30 دلار (فروش رفته) ، در حالی که دولت بزرگتر شده است. حقوق کارمندان دولت را دادن، خودش یک مساله ای است و در کنار آن باید یارانه پرداخت شود و در کنارش باید برای پرداخت حقوق کارکنان بنگاه های اقتصادی کشور مثل نفت و نیرو وام بگیریم.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه با بیان این که دنبال یکسان کردن قیمت ارز هستیم گفت: در سال 95 چند موضوع در دستور کار داریم که یکی از محورهای اصلی توسعه صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه گذاری های خارجی است.
جهانگیری گفت: باید موانع توسعه صادرات غیرنفتی، کالا و خدمات برطرف شود. باید صندوق توسعه ملی و نظام بانکی نیز پشت این کار قرار بگیرد؛ البته گیرهایی هم دارد که باید آنها را حل و فصل کنیم و این موانع برداشته شود.
وی افزود: باید نظام بانکی در سال 95 اصلاح شود و حداقل کاری کنیم که قدرت تسهیلات آنها بیشتر شود.
معاون اول رییس جمهور با بیان این که بیش از 93 هزارمیلیارد تومان معوقه بانکی داریم گفت: منابع بانکها در وام هایی که به دولت داده اند یا به شرکت هایی که داده اند و برنگشته اند حبس شده است یا در جای دیگر حبس شده است. بخش کمی از قدرت بانک ها روی سپرده گذاری مردم است.
وی با بیان اینکه نظام اداری باید اصلاح شود گفت: طرح سه ساله را در دولت با عنوان اصلاح نظام اداری ایران و استقرار دولت الکترونیک و دولت همراه تصویب کردیم که بتوانیم با ارایه خدمات بهتر، مردم رضایتمندی کاملی از سیستم پیدا کنند و ببینیم امروز دنیا برای یک دولت چابک چه کاری انجام داده است.
جهانگیری با بیان این که یکسان سازی نرخ ارز از دستورکارهای سال 95 است گفت: به هیچ وجه دنبال این نیستیم که یک نرخ دستوری غیرواقعی درست کنیم. دنبال یک نرخ واقعی هستیم که بازار مشخص کند.
معاون اول رییس جمهور با بیان این که طرح های نیمه تمام باید به بخش خصوصی واگذار شود گفت: ما بیش از 500 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که طرح های نیمه تمام را تکمیل کنیم و این که با بودجه سالی30 تا 40 هزارمیلیاردتومان برای عمرانی بگذاریم این طرح ها تکمیل بشو نیست.
وی ادامه داد: این طرح ها باید واگذار شود و برای آن سازوکار صورت بگیرد که دولت از این طرح ها بیرون بیاید و بتواند خرید خدمت کند. بهبود فضای کسب و کار جزء اولویت های سال 95 است.
وی در ادامه به مجوزهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت: 2 هزار مجوز تا الان شناسایی شده است که حدود 400 مجوز تاکنون لغو شده است و بقیه در سیکل لغو کردن قرار دارد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: باید میادین مشترک را فعال کنیم. در سال 95 باید پارس جنوبی تا آخر دولت تکمیل شود. ما باید میادین مشترکی که کشورهای عربی از آن برداشت می کنند و مال ملت ایران است را فعال کنیم که خط های جدید سرمایه گذاری است که در ایران باید شکل بگیرد.
وی ادامه داد: باید در صنعت آب و برق کار جدی صورت بگیرد. باید در سال 95 وضع مسکن از این حالت خارج شود و یک رونق جدی پیدا کند. اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی در دستور کار دولت است.
جهانگیری گفت: ما به هر حال آمادگی داریم با همدیگر در یک تعاملی همه موانعی را که پیش روی تولید و سرمایه گذاری است برطرف کنیم و شما روی آن کار کنید و گزینه های مشخصی تعریف کنید و آنها را با ما در میان بگذارید.
جهانگیری با بیان این که روسیه یک فرصت استثنایی است گفت: آنها به ما می گویند شما صادرکننده جدی و بزرگ ندارید. ما با چند نفر باید طرف شویم. ما نمی توانیم با یک مجموعه از صادرکنندگان طرف شویم. باید شرکت های بزرگ شکل بگیرد که بتواند کار بزرگی انجام دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار