کد خبر: ۲۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در دیدار معاون منطقه ای وزارت امورخارجه گرجستان گفت: هم اکنون حجم مبادلات دو کشور 100 میلیون دلار است که می تواند به سه تا چهار برابر افزایش یابد.
«علی ربیعی» در این دیدار که در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: ایران و گرجستان پیشینه مشترک فرهنگی دارند که می توانند روابط اقتصادی خود را در حوزه های گوناگون افزایش دهند.
وی تاکید کرد با برگزاری کمیسیون مشترک میان دو کشور می توان زمینه های همکاری دو کشور را گسترش داد.

** اعلام آمادگی تفلیس برای پذیرایی از سرمایه گذاران ایرانی
«جالا غانیا» معاون منطقه ای وزارت امور خارجه گرجستان، در این دیدار گفت: حجم مبادلات اقتصادی 100 میلیون دلاری پاسخگوی روابط اقتصادی دو کشور نیست و گرجستان در شرایط پساتحریم آمادگی جذب سرمایه گذار ایرانی را دارد.
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
معاون منطقه ای وزارت امور خارجه گرجستان هدف از سفر خود به تهران را رایزنی سیاسی با جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف اقتصادی اعلام کرد و گفت: ایران و گرجستان می توانند در سه بخش تجارت، گردشگری و ترانزیت با یکدیگر همکاری کنند.
غانیا افزود: گرجستان آمادگی دارد سالیانه بیش از 90هزار گردشگر را پاسخگو باشد. همچنین با فراهم کردن زمینه می توانیم گردشگرانی از سوی گرجستان به ایران بفرستیم.
معاون منطقه ای وزارت امورخارجه گرجستان یادآوری کرد: هم اکنون دو شرکت ایران هفته ای دو پرواز به تفلیس دارند که می توان برای توسعه صنعت گردشگری با توجه به پهناوری سرزمین ایران از استان های مختلف پرواز به تفلیس را راه اندازی کرد.
وی ایران را شریک قابل اعتمادی در منطقه دانست و گفت: گرجستان دارای کریدور جنوب به شمال است و تمایل دارد طول این کریدور را افزایش دهد.
معاون منطقه ای وزارت امورخارجه گرجستان ادامه داد: با توسعه صنعت حمل و نقل می توانیم از بندر جدیدی که کنار دریای سیاه ساخته شده است با ایران برای ترانزیت کالا همکاری خوبی داشته باشیم تا به کشورهای اروپایی اتصال یابد.
غانیا درباره همکاری چهارجانبه روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران در بخش انرژی گفت: مشارکت در صدور گاز ایران به بازار اروپا به کار کارشناسی نیاز دارد اما گرجستان برای مشارکت در چنین طرحی آمادگی دارد.
وی همچنین از ساخت سه کارخانه سرامیک، داروسازی و سیمان از سوی ایران در گرجستان خبر داد و گفت: منافع این کارخانه ها 60 (سهم گرجستان) به 40 (سهم ایران) است.
وی درباره کارخانه داروسازی گفت: در وهله نخست 400 قلم داروی ایرانی به گرجستان صادر و در مرحله بعدی از سوی ایران شرکت های دارویی با خدمات فنی و مهندسی در گرجستان راه اندازی می شود.
وی توضیح داد: کارخانه سیمان در غرب گرجستان نزدیک سواحل دریای سیاه راه اندازی می شود.

** خرید هواپیما از سوی شستا برای توسعه گردشگری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران درباره ساخت سه کارخانه سرامیک، داروسازی و سیمان از سوی ایران در گرجستان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای سرعت بخشیدن به اجرای قراردادهای تاسیس سه کارخانه آمادگی لازم را دارد.
وی ابراز امیدواری کرد پیش از سفر نخست وزیر گرجستان به ایران کمیسیون های اقتصادی دو کشور برگزار شود.
این مسئول یادآوری کرد: چندی پیش چند شرکت گرجستان با شرکت های شستا همکاری مشترکی را آغاز کردند.
ربیعی درباره توانمندی شرکت های «شستا» در زمینه جهانگردی گفت: بتازگی با هدف توسعه صنعت گردشگری از سوی شرکت آسمان به خرید هواپیما اقدام کرده ایم.
در پایان این دیدار ربیعی هدایایی را که با دستان یکی از معلولان بهزیستی ساخته شده بود، به معاون منطقه ای وزارت امور خارجه گرجستان اهدا کرد.
«شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، اول اسفندماه در سفر به تهران با وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و گفت: با اتصال ریلی، ایران از طریق آذربایجان به گرجستان و سپس به روسیه و اروپا متصل می شود و این مسیر می تواند برای انتقال سریع بار و مسافر مورد توجه قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز بیست و نهم دی ماه امسال اعلام کرد ایران برای اتصال کریدور خاورمیانه به آسیای میانه در حال فعال سازی چهار مسیر مهم منطقه ای است.
وی نخستین کریدور را بین ایران- ارمنستان از مسیر ترکیه و دسترسی به دریای سیاه معرفی کرد.
دومین کریدور از طریق جمهوری آذربایجان به دریای سیاه متصل می شود و سومین مسیر از طریق بندر امیرآباد در دریای خزر به گرجستان و سپس دریای سیاه می رسد.
به گفته آخوندی، چهارمین را دسترسی به دریای سیاه از طریق کریدور ارمنستان و بندر «پوتی» است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار