کد خبر: ۳۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه در وعده های انتخاباتی خود از اعمال تعرفه های تنبیهی به چین صحبت کرده است.

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات نیز با قرارداد تجارت آزاد ترانس پاسیفیک که دوازده کشور منطقه اقیانوس آرام درآن حضور دارند مخالفت کرده است درحالی که پیشتر کلینتون این قرارداد را به عنوان استانداردی طلایی برای نسل جدید تجارتهای آزاد تشویق کرده بود.

جمهوریخواهان از تقاضای دموکراتها برای تجارت منصفانه استقبال کرده اند. آمریکا معمار سیستم باز جهانی تجارت، درحال چرخش به داخل است. دیگر نقاط جهان نیز باید منتظر بنشیند. این موضوع بیشتر از احساسات خشک سیاسی ناشی از رقابت های انتخاباتی آمریکاست .

سازمان تجارت جهانی نیز از پایان آزادسازی تجاری چند جانبه که باعث جهانی شدن اقتصاد است سخن گفت. شکست قرارداد تجارت آزاد قوانین قراردادهای بزرگ چندجانبه را با جایگزین تازه تغییر می دهد.

تجارت آزاد منبع قدرتمند رفاه بوده است و مشروعیت سیاسی را از دست داده است و نه تنها در آمریکا بلکه گروه های پوپولیستی راستگرا از این امر استفاده می کنند. افراد خوشبین امیدوار به یک گردش حمایتگرایانه در آمریکا هستند. همه چیز پس از تبلیغات دیوانه وار انتخابات مقدماتی دوباره به وضعیت عادی بازمی گردد.

زمانی که خانم کلینتون از چالش رقابت با برنی سندرز آزاد شود و به احتمال زیاد جانشین باراک اوباما شود، اوباما راهی برای تغییر عقیده کلینتون را پیدا می کند و قرارداد تجارت آزاد دوباره به کنگره بازخواهد گشت. تمامی مدارک نشانگر راه دیگری است.

جهانی سازی از الگوی خود خارج شده است. برخی از تحلیلگران در واشنگتن معتقدند هیچ راهی برای رئیس جمهور آمریکا وجود ندارد تا این قرارداد را به کنگره ببرد. همچنین قرارداد سرمایه گذاری و تجارت مشترک با اروپا و ادغام ایالات متحده و اقتصادهای اروپایی یک رویا به نظر می آید. دونالد ترامپ، افراد خارجی را مقصر در ضعف اقتصادی آمریکا خوانده است که انعکاس آن در تجارت آزاد عمیقتر از پوپولیسم سطحی است.

طبقه متوسط درحال مشاهده نتیجه وعده های قراردادهای پیشین است. جمهوریخواهان نگرانند که رقابت ریاست جمهوری را باخته اند و نمی خواهند قرارداد تجارت آزاد را به دموکراتها بدهند. برخی مشکلات به طور خاص مربوط به تجارت آزاد است.

چشم انداز پیروزی آمریکا در بخش تکنولوژی باعث شده تا بخش تولید در آمریکا نسبت به بازارهای آسیایی کمی احساس امنیت کند همچنین ضعف در برابر تغییر در ارزش واحد پولی کشورهای آسیایی براین امر تاثیر گذاشته است. بسیاری از آمریکایی هایی که به ترامپ رای می دهند این سوال را مطرح می کنند که از تجارت آزاد چه چیزی به آنها می رسد. تجارت آزاد همیشه بازنده هایی داشته ولی حال به نظر می رسد برندگان نیز از میدان به در شدند.

توجه به جهانی سازی و دستیابی یک درصد به بخش بزرگ از ثروتهای ملی پوپولیستی نیست. طبیعت تجارت آزاد تغییر کرده است.

تجارت براساس تعرفه ها بود اکنون تمرکز بر قوانین و حقوق مالکیت معنوی، حفاظت از سرمایه و اطلاعات است. این موضوعات در سطح سیاست داخلی آمریکا عمیق است. کاهش واردات یک موضوع است و ترغیب رای دهندگان به آرامش دربرابر قوانین حفاظت از اطلاعات یا پذیرش قوانین امنیت غذایی موضوع دیگر است. محاسبات سیاسی نیز تغییر کرده اند. برای جهانی پیشرفته و دموکراتیک پس از جنگ آزادسازی تجارت یک امر برنده – برنده محسوب می شد اگرچه این موضوع به طورخاص به نفع آمریکا بود ولی این روند باعث کمک به هدفی بزرگتر بود.

قراردادهای تجاری میان اروپا و متحدان آسیایی آمریکا باعث رشد اقتصادی این مناطق شد و باعث شد تا بازار برای صنایع آمریکایی تقویت شود و مقابله با اتحاد جماهیر شوروی را قدرت بخشد.

ورود چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 همه چیز را تغییر داد. پکن به بزرگترین کشور پرمنفعت از سیستم تجارت آزاد تبدیل شده بود. تجارت آزاد ترانس پاسیفیک در منطقه اقیانوس آرام و تجارت آزاد با کشورهای اروپایی این توازن را برهم خواهد زد.

شکست در تحقق این قراردادها پیام قدرتمتدی را درباره رهبری رو به پایان آمریکا و عدم هماهنگی با دیگر کشورهای غربی را می رساند. چین که اکنون درحال تبدیل شدن به قدرتی اقتصادی است به عنوان رهبری در ادغام اقتصادی در آسیا ، برنده واضح این امر خواهد بود.

رای دهندگان به این امر گوش نمی دهند که تجارت آزاد برای جهان و مشتریان غربی و بازارهای نوظهور خوب است. عقب نشینی آمریکا از این قراردادهای تجارت آزاد به معنی کوچک شدن قراردادهای تجاری است و چین تلاش می کند تا به جایگزین آمریکا در شکل دادن قراردادهای بزرگ تجاری تبدیل شود.

منبع : فایننشیال تایمز


فیلیپ استیفنز ترجمه : فاطمه مهتدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار