کد خبر: ۳۰۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
كارشناس احداث و بهره‌برداري از سدها و نيروگاه‌هاي برق‌ آبي گفت: سدهاي كرخه و سيمره خسارت‌هاي ناشي از سيلاب هاي روز گذشته استان هاي ايلام و خوزستان را به حداقل رساند.
حسين آقامحمدي در اين مورد اظهار كرد: در صورت نبود اين سدها خسارت‌هاي ناشي از اين سيلاب‌ها به بيش از 300 ميليارد تومان مي‌رسيد.
اين مشاور شركت‌هاي مهاب قدس و آب نيرو در امور منابع آب در نيروگاه‌هاي برق آبي گفت: اقليم منطقه جنوب ‌غرب ايران و به ويژه حوضه آبريز كرخه، اقليمي وحشي است و 20 سال پيش در حوضه كرخه هر سيلاب پنج ميليارد تومان خسارت به پايين دست خود وارد مي‌كرد.
وي تصريح كرد: در خصوص سد بختياري نيز بارها اخطار داده‌ايم كه ساخت اين سد مي‌تواند جلوي بسياري از خسارات ناشي از سيلاب را بگيرد و اگر سد بختياري ساخته شده بود، اين سيلاب شكل نگرفته بود.
آقامحمدي اظهار كرد: از آنجايي كه در طول ساليان گذشته در حوضه كارون مخزن‌هاي كافي سدهايي مانند كارون 4، عباس‌پور و گتوند ساخته شده است، به راحتي جلوي هر سيلابي گرفته مي‌شود و ديگر هيچ سيلي در اين منطقه خسارت به بار نمي‌آورد و در بدترين شرايط نيز مناطق پايين‌دست محافظت مي‌شوند.
اين مشاور بخش خصوصي گفت: در پايين‌دست كرخه، سه شهر و بيش از 20 روستا وجود دارد و اگر اين سدها نبود، خسارات ناشي از سيل‌ها چندين برابر اكنون مي شد.
به دنبال بارش هاي شديد در دو روز گذشته، در برخي از استان ها از جمله خوزستان، لرستان و ايلام سيلاب هاي متعددي رخ داده است.
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر در اين زمينه گفته است: در پي بارش‌هاي دو روز گذشته، امدادگران خدمات لازم را به 540 نفر از متاثران سيل و آب‌گرفتگي در 9 استان كشور ارائه كرده اند.
به گفته ناصر چرخساز، استان هاي لرستان، ايلام، كرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال، همدان، كردستان و آذربايجان شرقي به دنبال بارش هاي اخير، با سيل و آبگرفتگي مواجه شده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: