کد خبر: ۳۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
بخش هزینه ای تبصره مربوط به هدفمندی یارانه در لایحه بودجه سال 95 كل كشور به پیشنهاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به كمیسیون تلفیق لایحه بودجه بازگشت.
در ادامه جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی، برای رای گیری پیشنهاد ارجاع تبصره 14 بخش هزینه ای لایحه بودجه، به دلیل خرابی دستگاه های رای گیری، آرای نمایندگان با قیام و قعود اخذ شد.
در این تبصره آمده است: در اجرای قانون هدفمندكردن یارانه‌ها مصوب 15 دی 1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1395 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت كالاها و خدمات موضوع قانون مذكور تا مبلغ 480 هزار میلیارد (480.000.000.000.000) ریال و ردیف های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و كمك به بخش تولید اقدام كند.
در بند الحاقی 4 تبصره 14 این لایحه آمده است: منابع حاصل از اجرای این تبصره صرف پرداخت تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر می‌شود.
بر اساس بند الحاقی 5 تبصره 14 این لایحه، خانوارهایی كه تعداد فرزندان تحت تكفل آنها 5 نفر و بیشتر باشند از شمول این تبصره خارج بوده و با هر درآمدی با تقاضای آنها از یارانه برخوردار هستند، دولت موظف است در تشخیص خانوارهای سه دهك اول درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد.
در بند الحاقی6 تبصره 14 این لایحه آمده است: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی موظف است هر سه ماه یكبار گزارش اجرای این تبصره را به مجلس شورای اسلامی ارائه كند.

**نوبخت:منابع حاصل از هدفمندی باید صرفا صرف تولید و اشتغال شود
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور كه بعنوان نماینده دولت در باره تبصره 14 لایحه بودجه سال 95 كل كشور سخنرانی می كرد گفت: باید منابع حاصل از حذف سه دهك پردرآمد جامعه صرفا به بخش تولید و اشتغال اختصاص یابد.
محمد باقر نوبخت با بیان این كه مغایرتی بین صدر و ذیل این تبصره وجود دارد، افزود: با عنایت به اینكه برای اجرای قانون هدفمندی یارانه در سال 95 باید منابع را در بخش درآمدی مشخص می كردیم اما با توجه به مخالفت دولت، مجلس نظر دارد؛ ولی در بخش هزینه ای تاكید داریم این مزایا از حصول منابع باید صرف پرداخت اشتغال و تولید شود اما كمیسیون نظر به پرداخت اولویت با خانواده های تحت پوشش كمیته امداد دارد.
نوبخت با قرائت ماده 7 و 8 قانون هدفمندی یارانه اظهار داشت: آیا نظر مجلس این نیست كه بر اساس این مواد، منابع حاصل از اصلاح قیمت ها و حذف سه دهك پردرآمد جامعه به نظام تامین اجتماعی، بهبود انرژی و سلامت و تولید داده شود؟
وی ادامه داد: اما متاسفانه در بخش هزینه ای تبصره 14 این موارد به خانوارهای تحت پوشش كمیته امداد و سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر داده شده است.
علی لاریجانی در این هنگام گفت: درست است، اشكال مهمی در نگارش این متن وجود دارد كه مناسب نیست اما مراد، این چیزی كه نگاشته شده نیست، بلكه این است كه منابع حاصل از حذف یارانه دهك های بالا صرف موارد دیگر شود.
نوبخت ادامه داد: اگر منابع حاصل از هدمندی و حذف سه دهك پر درآمد جامعه به بند 7و 8 قانون هدفمندی یارانه ها اختصاص یابد و برای موارد حمایتی و تولید استفاه شود، دولت نیز موافق است.
محمد رضا پور ابراهیمی سخنگوی كمیسیون تلفیق در حمایت از بخش هزینه ای تبصره 14 مربوط به هدفمندی یارانه در لایحه بودجه 95 كل كشور و در حمایت از این تبصره گفت: موضوعات مختلفی در كمیسیون تلفیق برای نگارش این تبصره وجود داشت كه به تصویب نرسید.
وی ادامه داد: فلسفه جابجایی منابع این بود كه دغدغه نمایندگان در بخش اشتغال و تولید رفع شود و پس از بحث های عدیده ای كه شد، به این نتیجه رسیدیم كه منابع حاصل از هدفمندی و اینكه دولت مكلف شده سه دهك پردرآمد جامعه را حذف كند، صرفا در بخش تولید و اشتغال هزینه شود.
سخنگوی كمیسیون تلفیق اضافه كرد: اما در خصوص اینكه ذیل موضوع اشتغال و تولید چه مواردی باشد، قطعا كمیسیون تلفیق نظرش كمك بلاعوض به نهاد و جاهای مختلف نبود.
لاریجانی از پورابراهمی پرسید كه پس قبول دارید كه این تبصره دارای ایراد است ولی اینكه منابع حاصل از تبصره كجا هزینه شود، اشكال دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مشخص شود كه تسهیلاتی كه به اشتغال داده می شود به كجا خواهد رفت و در قانون هدفمندی نیز یك مبغلی برای حمل و نقل و تولید و اشتغال وجود دارد كه در بخش هزینه های تبصره 14 دیده نشده است.
لاریجانی گفت: ما دو كار می توانیم انجام دهیم؛ یكی اینكه به این تبصره رای ندهیم و ایرادهای آن را سپس بررسی كنیم. یكی دیگر اینكه بخش هزینه ای این تبصره را به كمیسیون بازگردانیم تا ایرادهای مطرح شده برطرف شود.
پورابراهیمی گفت: ما موافق بازگشت بخش هزینه ای تبصره 14 به كمیسیون برای شفافیت ذیل این تبصره درباره تولید و اشتغال هستیم.
در ادامه، لاریجانی از نمایندگان خواست كه درباره این پیشنهاد نظر خود را اعلام كنند اما به دلیل اینكه دستگاه های رای گیری خراب بود لاریجانی از نمایندگان خواست با قیام و قعود نظر خود را علام كنند كه اكثریت نمایندگان حاضر در صحن مجلس با این موضوع موافقت كردند.
لاریجانی سپس گفت : پس در كمیسیون تلفیق قرار است درباره بحث بنزین نیز مذكراتی انجام شود و این اشكال وارد به تبصره 14 نیز مدنظر قرار گیرد. البته كمیسیون صنایع نیز پیشنهادی دارد كه درباره بنزین مورد توجه واقع شود.
پس از سخنان نوبخت، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم میمه در مخالفت با این تبصره سخنرانی كرد و سید ناصر موسوی لاریگانی نماینده فلاورجان نیز در موافقت با این تبصره به اظهار نظر پرداختند.
نادرقاضی پور نماینده مردم ارومیه در اخطار قانون اساسی اصل 43 بند 9 این تبصره را دارای اشكال دانست و خواهان گنجاندن بخشی برای حمایت از تولید و كشاورزی شد.
محمدرضا تابش نماینده مردم اردكان نیز در اخطار اصل 67 قانون اساسی و تذكر مواد متعددی از آیین نامه داخلی با اشاره به وجود عدد شكننده نمایندگان حاضر در صحن، از رییس مجلس خواست نسبت به این موضوع توجه بیشتری كند.
وی گفت: 28 نفر از نمایندگان مجلس دور دومی هستند كه به شهرهای خود رفته اند اما با این احتساب كه 262 نفر می شویم، حدود 195 نفر در صحن حضور دارند و مابقی به مجلس نیامده اند همین موضوع باعث تاخیر 45 دقیقه ای آغاز جلسه علنی مجلس شد.
لاریجانی در پاسخ به وی گفت: اخطار شما به دلیل اینكه در جای خود داده نشده است، وارد نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار