کد خبر: ۳۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
روزنامه «نیویورك تایمز» در گزارشی به ناراحتی دیپلمات ها و بازرگانان اروپایی كه قادر نیستند با وجود گذشت سه ماه از رفع تحریم های ایران، معامله های خود با ایران را تكمیل كنند، اشاره كرده و به نقل از اروپایی ها، آمریكا را به عنوان مانع اصلی معرفی كرده است.
این روزنامه در گزارشی اینچنین نوشت : با اجرای توافق هسته ای جامعه جهانی با تهران و گشوده شدن بازارهای ایران، بازرگانان اروپایی رونق تجارتی را انتظار داشتند اما سه ماه پس از برداشتن بسیاری از تحریم ها، بر ناراحتی سیاستمداران، دیپلمات ها و بازرگانان اروپایی، كه قادر نیستند دهها معامله خود با ایران را تكمیل كنند، افزوده می شود.
بانك های اروپایی كه می ترسند تحریم های جدید آمریكا بر ایران به دلیل برنامه موشكی را نقض كنند، از گشایش اعتبار برای هر معامله ای خودداری می كنند و عملا تحریم های سیستم مالی جهانی با ایران را تداوم می بخشند.
اروپایی ها همچنین به مقررات جدید ویزای آمریكا اشاره می كنند كه ورود آنها به آمریكا را اگر به ایران سفر كرده باشند دشوار می كند و یادآور می شوند این محدودیت های مالی و مسافرتی رسیدن به توافق با همتایان ایرانی شان را تقریبا ناممكن می سازد.
از نقطه نظر ایرانی ها، موانع آمریكا اجرای توافق اتمی را به خطر می اندازد و تندروها را تقویت می كند.
نیویورك تایمز در ادامه گزارش خود به بیانات رهبر معظم انقلاب دردیدار اخیر با نخست وزیر ایتالیا اشاره كرده و می افزاید، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز روز چهارشنبه به هیات سردبیری این روزنامه امریكایی گفته است، تهران خواهان دسترسی به سیستم مالی آمریكا نیست، اما انتظار دارد واشنگتن به معامله ایران با بانك های اروپایی كمك كند و اجازه دهد آنها با آسودگی خیال با ایران معامله كنند.
ازسوی دیگر، مقامات آمریكایی مدعی هستند آنچه از دسترسی ایران به سیستم مالی آمریكا جلوگیری می كند، فقط تحریم ها نیست، بلكه خودداری ایران از به روز رسانی مقررات حاكم بر پولشویی در سال های گذشته و نیز ممنوعیت های مرتبط با حمایت از برخی گروههاست.
دیپلمات ها و آگاهان صنعت نفت می گویند، تا وزارت خزانه داری آمریكا وضعیت استفاده از دلار برای فروش نفت ایران را روشن نكند، شركت های نفتی اروپایی هیچ معامله ای با ایران انجام نمی دهند.
نیویورك تایمز ادامه می دهد، اروپا هرگز هیچ محدودیت تجاری بر ایران وضع نكرد. تا سال 2006، آلمان بزرگترین شریك بازرگانی ایران بود ودهها پرواز بین اروپا و ایران صورت می گرفت؛ نفت ایران در بندر «روتردام» هلند پالایش می شد و «رویال داچ شل» و «توتال» غول های نفتی اروپا، در پروژه های بزرگ نفتی ایران شركت داشتند.
با این حال، روزنامه نیویورك تایمز درپایان به نقل از مقام های اروپایی می نویسد، آنها برغم موانع موجود، تصمیم دارند راه را برای تجدید مناسبات بازرگانی خود با جمهوری اسلامی ایران هموار كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: