کد خبر: ۳۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
استقبال آفریقای جنوبی از حضور ایران در بخش تولید برق
وزیر انرژی آفریقای جنوبی از حضور شرکت های ایرانی در زمینه تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر کشور خود استقبال کرد و گفت: ایران این توانمندی را دارد که به نهمین تولید کننده انرژی ژئوترمال جهان تبدیل شود.
انرژی زمین گرمایی (Geothermal energy) به انرژی حرارتی گفته می شودکه در پوسته جامد زمین وجود دارد. این گونه انرژی برای تولید الکتریسیته زمین گرمایی استفاده می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، «تینا جومت پترسون» امروز (شنبه) در دیدار با همتای ایرانی خود در تهران افزود: از حضور شرکت های ایرانی در زمینه تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر مانند آب، باد، خورشید و ژئوترمال در آفریقای جنوبی استقبال می کنیم.
وی اضافه کرد: تمایل داریم در زمینه های فتوولتائیک و فناوری انتقال با جمهوری اسلامی همکاری کنیم.
وزیر انرژی آفریقای جنوبی گفت: شبکه های برق ما ثبات ندارند و امیدواریم وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران در زمینه ثبات و پایداری انرژی به ما کمک کند و در زمینه مانیتورینگ و آموزش کارشناسان آفریقای جنوبی در ایران با ما همکاری داشته باشد.
وی گفت: انتقال انرژی در منطقه ما براحتی صورت نمی گیرد.
جومت پترسون تاکید کرد آفریقای جنوبی آماده است تفاهمنامه ها را به پیشنهادهای تجاری برای انجام معاملات تبدیل کند.
وی گفت: روابط دوستانه دو کشور به تنهایی کافی نیست و باید تلاش کنیم از این روابط دوستانه سودهای تجاری نیز به دست آوریم.
این وزیر آفریقای جنوبی افزود: جایگاه آفریقای جنوبی در اتحادیه اروپا می تواند محل خوبی برای مانور شرکت های ایرانی باشد.
وی تحرک اقتصادی هر دو کشور را به انرژی و توسعه زیرساخت ها وابسته دانست و اضافه کرد: امنیت انرژی هر کشور، امنیت کلی آن کشور و امنیت انرژی هر منطقه امنیت کلی آن منطقه را به دنبال دارد.
وزیر انرژی آفریقای جنوبی اعلام آمادگی کرد هر چه زودتر شرکت های ایرانی همکاری های خود را با این کشور در زمینه های مختلف انرژی آغاز کنند.

** کارگروهی بین دو کشور در زمینه صنعت برق و انرژی تشکیل شود
وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت: همکاری های آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی می تواند اثرهای مثبت در هر دو کشور و سایر کشورها داشته باشد.
«حمید چیت چیان» تاکید کرد تاکنون بیش از 12 نشست مشترک بین ایران و آفریقای جنوبی برگزار و بیش از 80 سند همکاری بین دو کشور امضا شده است اما حجم کنونی تجارت دو کشور رضایت بخش نیست.
وی گفت: ایران و آفریقای جنوبی می توانند شرکای تجاری بزرگی برای یکدیگر باشند و زمینه های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد که با دیدار رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از ایران، نقاط عطف این همکاری ها ایجاد شده و همکاری ها می توانند از سرعت بیشتری برخوردار شوند.
چیت چیان تبدیل یادداشت تفاهم به روابط تجاری را بسیار مهم خواند و پیشنهاد کرد کارگروهی در زمینه صنعت برق و انرژی تشکیل شود تا به روند پیشبرد همکاری های صنعتی، برق و انرژی کمک کند.
وی درباره ظرفیت های بخش خصوصی ایران افزود: توانمندی ساخت توربین های گازی، بخاری و ژنراتورهای مختلف در شرکت های ایرانی وجود دارد که می تواند در اختیار آفریقای جنوبی قرار گیرد.
چیت چیان تاکید کرد همه تجهیزات شبکه های انتقال و توزیع و پست های انتقال و توزیع تا ظرفیت 400 کیلوولت در داخل ایران ساخته و در شبکه های برق کشور استفاده می شود.
وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران گفت: سازندگان ایرانی آمادگی دارند در سرمایه گذاری و ساخت تجهیزات برق تا ظرفیت 400 کیلوولت در آفریقای جنوبی مشارکت کنند.
وی اعلام کرد اکنون توربین های بادی با ظرفیت 660 کیلووات و 2.5 مگاوات در داخل ایران ساخته می شود، و گفت: در صورت نیاز آمادگی داریم نیازهای شما را در این زمینه تامین کنیم.
این وزیر ایرانی تاکید کرد پنل های فتوولتائیک نیز در داخل ایران ساخته می شود و در تلاشیم ضمن ارتقای کیفیت پنل های تولید داخل، بازده آنها را به سطح پنل های اروپایی برسانیم.
وی به ساخت نخستین واحد 5 مگاواتی نیروگاه زمین گرمایی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: تجهیزات این نیروگاه از ایتالیا خریداری شده اما توانمندی دانش اکتشاف انرژی زمین گرمایی و حفر چاه های آن به طور کامل ایرانی است و در صورت نیاز حاضریم در این زمینه با آفریقای جنوبی همکاری کنیم.
چیت چیان از تجهیز شبکه های برق کشور به سامانه های هوشمند خبر داد و افزود: در صورت نیاز می توانیم در این زمینه نیز با آفریقای جنوبی همکاری کنیم.
به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از 12 نشست مشترک ایران و آفریقای جنوبی برگزار و بیش از 80 سند همکاری بین دو کشور امضا شده است.
رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود امروز (شنبه) در صدر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی شامل 160 بازرگان و صاحبان صنایع و سرمایه وارد تهران می شود.
این نخستین سفر ریاست جمهوری این کشور به ایران پس از 37 سال است.
قرار بود زوما دهم اسفند گذشته (1394) به تهران سفر کند که این سفر به دلیل بحران داخلی در کشورهای قاره آفریقا به تعویق افتاد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار