کد خبر: ۳۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
گزارش «تجارت» ازآثارمثبت اجرای قانون آزادسازی نرخ سفرهای هوایی
بلیت هواپیما درحالی با قیمت های بسیار پایین طی روزهای اخیربه فروش می رسد که در برخی از مسیرهای هوایی نرخ بلیت هواپیما از اتوبوس وحتی قطار هم کمتر شده است.
درواقع پس از گذشت 15 روزاز تعطیلات نوروز که درآن نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف هوایی با افزایشی قابل محسوس روبرو بود به نظر می رسد با اجرای قانون آزادسازی، نرخ بلیت هواپیما که در آن قیمت بلیت بر طبق زمان وشرایط پروازی تعیین می شود پس از تعطیلات نوروزی با نزولی قابل توجه روبرو بوده است.
قاعدتا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که شامل 87 مسیر هوایی داخل کشور می شود واین تعداد مسیرهوایی 34 درصد از کل مسیرهای هوایی را تشکیل می دهد درشرایط کنونی می تواند آثاری همچون کاهش قیمت بلیت هواپیما راهم داشته باشد به طوری که در زمانهای پیک سفر مسافران بلیت هواپیما را با قیمت هایی بسیار بالاتر از حالت معمولی تهیه می کنند که وقوع این اتفاق یک امر طبیعی به نظر می رسد ولی اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از این جهت که درزمانهای غیرپیک مسافران را با قیمت های پایین بلیت هواپیما نسبت به حالت معمولی روبرو می کند بسیارموثر خواهد بود.
البته اگر نگاهی به قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف هوایی داشته باشیم به  روشنی درمی یابیم که قیمت بلیت هواپیما از تهران به کیش ۶۱ هزار تومان، تهران به شیراز ۵۶ هزار تومان، تهران  به اهواز ۹۱ هزار تومان و تهران  به مشهد ۶۱ هزار تومان اعلام شده است. البته قیمت بلیت هواپیما از شهرهای مختلف به تهران هم کاهش زیادی یافته است به طوری که بلیت مشهد به تهران ۹۱ هزار تومان، کیش به تهران ۱۱۱ هزار تومان، اهواز به تهران ۹۹ هزار تومان و از تبریز به تهران ۹۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.
از طرفی فروش بلیت هواپیما به مسافران در داخل کشوربا کش وقوس های فراوان روبرواست به طوری که بعضی از شرکت های چارتری پروازی درزمان های پیک مسافرت های هوایی از موقعیت استفاده می کنند و قیمت های بالایی را برای فروش بلیت تعیین می‌کنندهرچند ایرلاین ها بارها اعلام کرده اند که مسافران تنها از سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی بلیت هواپیما را خریداری کنند یکی دیگرازمشکلات مهم برای فروش بلیت هواپیما به متقاضیان، فعالیت چارترکنندگان در شبکه های مجازی است زیرا مسافران با خرید بلیت ازسایت‌هایی که توسط شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شوند، یک ریسک را می‌پذیرند چرا که ممکن است بلیت برای آن صندلی یا ساعت پروازی وجود نداشته باشد.
ازطرفی دیگر به نظر می رسد باید برای فروش بلیت هواپیما تمهیدات وامکانات ویژه ای تدارک دیده شود به طوری که با تغییرمکانیزم فروش بلیت باید از فروش های بی رویه بلیت هواپیما به صورت چارتری جلوگیری شود تا دیگر شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما نباشیم.
ازسوی دیگرارائه امکانات سخت افزاری ونرم افزاری درداخل هواپیما برای مسافرانی که بلیت سفرهوایی را به خصوص درزمانهای پیک سفرهمچون تعطیلات نوروز با افزایش قیمتی محسوس وقابل توجه تهیه می کنند درشان ومنزلت مسافران نیست.
البته قیاس ارائه امکانات در سفرهای هوایی به مسافران زمانی ملموس می شود که وقتی این مسافران به منظورانجام یک سفرهوایی ازیک ایرلاین خارجی استفاده می کنند به صورت شفاف وروشن تفاوت سفر با ایرلاین ایرانی با خارجی را به لحاظ ارائه خدمات به مسافران در داخل هواپیما درک می کنند که این اتفاق می تواند در کاهش استقبال مسافران از انجام سفرهای هوایی با ایرلاین های ایرانی تاثیرگذار باشد.
البته نباید ازذکراین نکته مهم غافل شویم که ایرلاین های ایرانی در شرایط کنونی با مشکلات عدیده مالی دست وپنجه نرم می کنند ونیازمند حمایت بخش های مختلف ازدولت گرفته تا صنایع هوایی هستند وشاید دلیل عدم ارائه خدمات لازم هوایی به مسافران را باید در مشکلات مالی ایرلاین های ایرانی جستجو کردهرچند درزمانهایی هم که ایرلاین ها با مشکلات مالی روبرونبودند ارائه خدمات هوایی به مسافران با امروز تفاوت چندانی نداشت واز این لحاظ می توان به ایرلاین های هوایی وفعالیت کننده در داخل کشور به انتقاد پرداخت.
 بنابراین در شرایطی که به نظر می رسید اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما موجب شود که قیمت بلیت هواپیما به طور محسوسی تنها افزایش پیدا کند اما در روزهای اخیر وپس ازطی بیش از 15 روز از تعطیلات نوروزی شاهد کاهش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف هوایی داخل کشور بوده ایم که وقوع این اتفاق می توانددرجذب بیشتر مسافران برای مسافرت باهواپیما بسیارتاثیرگذار باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار