کد خبر: ۳۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
دریای خزر به عنوان گذرگاه سبز حمل و نقل محصولات كشاورزی، غذایی و اجناس ایران و روسیه از مسیر بنادر ایرانی تا جمهوری داغستان روسیه بویژه بندر مخاچ قلعه تبدیل خواهد شد.
خبرگزاری اسپوتنیك به نقل از سرگئی لِوین معاون وزیر كشاورزی فدراسیون روسیه نوشت: « كریدور سبز» بین روسیه و ایران تا پایان سال جاری «با ظرفیت كامل بهره برداری خواهد شد».
بنا به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری داغستان، لِوین افزوده است: ما كارهای زیادی انجام می دهیم تا گوشت تولید شده در روسیه از جمله داغستان هر چه بیشتر در ایران بازار داشته باشد و اطمینان داریم «گذرگاه سبز» دوجانبه برای اقتصاد روسیه، داغستان و ایران سودآور خواهد بود».
اواخر فوریه سال جاری مذاكراتی بین روسیه و ایران انجام شد كه مطابق با نتایج آن جمهوری داغستان می تواند كریدور اصلی حمل و نقل بین دو كشور شود و این گذرگاه برای حمل و نقل محصولات كشاورزی و اجناس عمدتا از راه دریایی- بنادر روسیه در دریای خزر- در نظر گرفته خواهد شد.
به گفته معاون وزیر كشاورزی روسیه، بندر تجاری مخاچ قلعه داغستان باید «نقطه اتكا و دروازه های ورودی» محصولات كشاورزی ایران به خاك روسیه و نقطه صادرات تولیدات روسی به ایران باشد.
سرگی لیسوفسكی معاون اول رئیس كمیته شورای فدراسیون در امور سیاست كشاورزی، محصولات غذایی و مدیریت محیط زیست نیز در این باره اعلام كرده است: به هر شكل ممكن و در سطح قانونی از این پروژه حمایت خواهیم كرد. هم اكنون اهمیت مخاچ قلعه به عنوان گذرگاه حمل و نقل اجناس و كالا از ایران و همچنین هند مورد ارزیابی عالی قرار نگرفته است.
معاون وزیر كشاورزی روسیه هم تاكید كرده است: گردش كالا بین دو كشور افزایش خواهد یافت و بنادر به صورت متقابل می توانند به طراحی سامانه حمل و نقل در این زمینه بپردازند و بندر مخاچ قلعه برای این كار پیشنهاد می شود. همكاری ها با بنادر ایران باید فشرده تر و خط تندرو كشتیرانی بین داغستان و ایران برقرار شود.
وی گفت: امكانات بندر مخاچ قلعه بی نظیر است و كارها باید در كوتاه ترین زمان انجام شود. هم اكنون حجم صادرات غله روسیه دو میلیون و 300 هزار تن در سال می باشد كه سهم داغستان كمتر از 15 درصد است. ایران خریدار اصلی غله روسی است و سپس قصد داریم صادرات گوشت برای بازار ایران را سازماندهی كنیم.
مطابق اطلاعات وزارت صنایع و تجارت داغستان، ایران شریك تجاری اصلی این جمهوری است. گردش كالا از ژانویه تا نوامبر سال 2015 میلادی 72 میلیون و 700 هزار دلار بودكه 63 میلیون و 750 هزار دلار آن واردات است.
ایران و روسیه در دوره جدید توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی در نظر دارند، ارزش مبادلات در این بخش را از سالانه حدود دو میلیارد دلار كنونی در آینده ای نزدیك به حدود 10 میلیارد دلار در هر سال برسانند.
نام:
ایمیل:
* نظر: