کد خبر: ۳۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران با بیان اینكه شركت های اتریشی سالیانه 360 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام می دهند، گفت: شركت های ایرانی می توانند از این ظرفیت اقتصادی اتریش با انتقال تكنولوژی و سرمایه گذاری در بلندمدت استفاده كنند.
مسعود خوانساری روز سه شنبه در نشست مشترك اقتصادی ایران و اتریش در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، ابرازخرسندی كرد میزبان یك هیات بزرگ تجاری اتریش است ، زیرا دو كشور روابط بسیار دیرینه دارند و 140 سال پیش سفارت های خود را در پایتخت های دو كشور دایر كرده اند.
وی با اشاره به جایگاه اتریش در اتحادیه اروپا اظهار داشت: با وجود سازمان ها و نهادهای بین المللی مستقر در اتریش، این كشور از نظر اقتصادی و سیاسی در اروپا بسیار تاثیرگذار است و زمانی كه تحریم های ظالمانه علیه شركت های ایرانی برقرار شد شركت های اتریشی در این زمینه سخت گیری نكردند و شركت های ایرانی همچنان به فعالیت های اقتصادی خود در اتریش ادامه دادند.
خوانساری گفت: ایرانی ها در اتریش فعالیت تجاری و اقتصادی خوبی دارند به طوری كه یكی از شركت های ایرانی در سال 2013 جایزه برترین شركت تجاری را در این كشور كسب كرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران گفت: ایران نیز در منطقه از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است و در چهار راه غرب و شرق و شمال و جنوب با 80 میلیون جمعیت تحصیلكرده یكی از باثبات ترین كشورهای منطقه است.
به گفته وی در حالی كه بسیاری از كشورهای منطقه در دوران بی ثباتی قرار دارند، اما هرگونه سرمایه گذاری در ایران می تواند در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی اتریش و ایران تاثیرگذار باشد.
خوانساری گفت: وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و ذخایر بزرگ معدنی درایران می تواند زمینه های خوبی را برای همكاری شركت های دو كشور به وجود آورد و در زمینه گردشگری نیز ایران با چندین هزار سال تمدن و یك میلیون آثار تاریخی می تواند زمینه های مناسبی را بین دو كشور فراهم كند.
وی افزود: صنایع ایران با توجه به تحریم های ظالمانه نیازمند تكنولوژی و سرمایه گذاری های جدیدی است ، به طوری كه ما باید سالیانه 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب كنیم.
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و كشاوزی تهران گفت: شركت های ایرانی می توانند با مشاركت شركت های اتریشی تكنولوژی و سرمایه آنها را به ایران منتقل كنند و این نشان می دهد دو طرف دارای زمینه های مناسب همكاری هستند.
خوانساری تاكید كرد: اتاق تهران با 15 هزار نفر عضو آمادگی دارد شرایط لازم را برای همكاری های شركت های ایرانی و اتریشی فراهم كند تا بنگاه های متوسط در این تشكل خصوصی بتوانند از سرمایه گذاری اتریشی ها در ایران استفاده كنند.
وی مسائل و مشكلات بانكی، طولانی شدن صدور مجوز صادرات از سه هفته تا سه ماه در اتریش را از موانع مهم توسعه همكاری های دو كشور برشمرد و اعلام كرد برای رفع این موانع آماده همكاری با شركت های اتریشی هستیم.
ناصر ریاحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران نیز اخیرا از رایزنی بانك های «اوبر بانك»، «آستریا»، «ارسته بانك» و «رایفایزن یا آر-زد-بی» اتریش برای ورود به ایران و اقدام موسسه اعتباری « او.كا.ب» این كشور برای بیمه سرمایه‌گذاری شركت های اتریشی در ایران خبر داد.
ریاحی گفت: شركت‌ های اتریشی پس از دریافت بیمه نامه از این موسسه می‌توانند تا صد درصد میزان سرمایه‌گذاری خود از بانك‌های تجاری وام دریافت كنند. هیات اقتصادی 110 نفره بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در دومین هفته نخست امسال به اتریش رفتند و در همایش اقتصادی دو كشور، سمینار آشنایی با جنبه های مختلف مدیریت و برنامه ریزی شهر وین و نشست تخصصی با مسئولان بانك مركزی اتریش شركت كردند.
طرفین همچنین هشت یادداشت تفاهم همكاری به ارزش بیش از دو میلیارد یورو امضا كردند.
اتریش كشوری محصور در خشكی در شرق اروپای مركزی است و با كشورهای چك، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لیختن اشتاین، اسلواكی، اسلونی و سوئیس هم مرز است.
این كشور از نظر تولید ناخالص داخلی در مقام بیست و هفتم دنیا قرار دارد و حدود 28 درصد از تولید ناخالص داخلی این كشور از ارزش افزوده بخش صنعت حاصل می شود. در این بخش، بیشترین سهم به ترتیب به تولید فلزات پایه و مصنوعات فلزی، ماشین آلات صنعتی، غذایی، آشامیدنی و دخانیات، تجهیزات حمل و نقل، تولید كاغذ و محصولات كاغذی و تولید تجهیزات الكتریكی تعلق دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: