کد خبر: ۳۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
رئیس هیات مدیره كانون انجمن های تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور به نخستین خرید از طریق كارت اعتباری خرید لوازم خانگی در هفت گذشته اشاره و تاكید كرد: بالابودن نرخ سود سبب غیررقابتی شدن محصولات تولید داخلی شده است.
محمدرضا دیانی  در نشستی خبری در حاشیه رونمایی از یخچال فریزر جدید تولید داخلی، با اشاره به اینكه اقساط خرید لوازم خانگی از 12 به 24 ماه افزایش پیدا كرد در مورد استقبال از این طرح گفت: به نظر می رسد هنوز اطلاع‌رسانی كافی به ذینفعان این طرح انجام نشده است.
وی افزود: یك ناهماهنگی بین صندوق بازنشستگی كشور و فرهنگیان با بانك‌های عامل وجود داشت كه این مساله حل و خرید از طریق كارت اعتباری شروع شد.
به گفته وی، مشمولان فاز نخست طرح خرید كالا از طریق كارت های اعتباری، تا پایان فروردین ماه باید به رقم یك میلیون و 400 هزار نفر می رسید در حالی كه تاكنون در هر بخش 350 كارت توزیع شده است.
رئیس هیات مدیره كانون انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور افزود: اگر تعداد بازنشستگان صندوق بازنشستگی كشوری، فرهنگیان و تامین اجتماعی كه كارت دریافت كرده اند به تا پایان اردیبهشت ماه به یك میلیون و 400 هزار نفر نرسد، این طرح در اختیار گروه‌های دیگر قرار گیرد.
دیانی افزود: در صورتی كه تعداد دریافت كنندگان كارت به این میزان نرسد، باید كارگروهی تشكیل و به بخش های دیگر اعطا شود؛ براین اساس از اكنون درخواست تشكیل كارگروه كرده ایم.
رئیس هیات مدیره كانون انجمن های تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور با بیان اینكه بیشتر بازار لوازم خانگی در اختیار خارجی هاست، گفت: از حدود 200 هزار میلیارد ریال بازار لوازم خانگی، حدود 140 تا 150 هزار میلیارد ریال آن در اختیار تولیدكنندگان خارجی است كه 11 هزار میلیارد آن را فقط دو شركت به ایران وارد می كند.
وی گفت: تولیدی را داخلی می دانیم كه زنجیره ارزش آن نیز در ایران باشد؛ دانش فنی بومی سازی شده و قطعات آن نیز تولید داخلی و برند آن نیز متعلق به كشور باشد.
دیانی با تاكید بر اینكه بخشی از درآمد كشورها از محل برندها محقق می شود، افزود: نباید اجازه دهیم كه برندهای خارجی، همیشه بزرگ و برندهای داخلی هر روز كوچك تر شوند.
دیانی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر تعرفه های واردات تركیه نیز گفت: تعرفه ترجیحی تركیه در زمینه واردات یخچال از ایران از 40 به 10 درصد كاهش یافته است.
وی همچنین درباره خبر كشف قاچاق دستگاه یخچال سایدبای ساید دوو در گمرك بندرعباس، گفت: این خبر اشتباه بوده زیرا ساید بای ساید نبوده و 16 قطعه اصلی از جمله كمپرسور روی آن نصب نشده بوده است.
به گفته وی، این واردات قرار بوده در قالب در و بدنه جداگانه باشد اما برای كاهش هزینه های گمركی، بخشی از این درها نصب شده بودند كه این امر سبب توقیف محموله شده است.
وی گفت: قبول كرده ایم كه برخی از محصولات را به صورت محدود به كشور وارد تا بتوانیم با كره جنوبی همكاری كنیم؛ كل این محموله 2 هزار دستگاه بوده و همه موجودی كانتینرها، اظهارشده بود و ما به نام شركت رسمی خود آورده بودیم كه اگر مشكلی داشت این كار را نمی كردیم.
رئیس هیات مدیره كانون انجمن های تولیدكنندگان لوازم خانگی كشور اضافه كرد: واردات این محموله فقط برای از دست ندادن لیسانس اخذ شده از آنها(برای ساخت در داخل كشور) انجام شد.
وی با بیان انیكه یكی از مشكلات صنعت لوزام خانگی موضوع سرمایه در گردش است، گفت: ما از فولاد و پتروشیمی خرید مواد اولیه را باید به صورت نقد انجام دهیم؛ از زمان خرید تا زمان تبدیل به محصول و عرضه به بازار و وصول پول از مشتری، یك دوره 10 تا 14 ماهه زمان می برد؛ آن هم در حالی كه در سال گذشته، به برخی از موسسه های مالی و اعتباری بابت سود تسهیلات، 32 درصد بهره داده ایم.
دیانی گفت: صنایع لوازم خانگی در حال حاضر با 50 درصد از ظرفیت خود كار می‌كنند.
وی یكی از چالش‌های اقتصاد ایران را دولتی بودن آن دانست و گفت: تا زمانی كه از این مسیر كوچ نكنیم و از دولتی به خصوصی نرسیم، بسیاری از برنامه‌های اجرایی قابل انجام نیست.
دیانی با اشاره به شرایط سخت فعالیت تولید از جمله وجود قاچاق لوازم خانگی و اینكه بیشترین واردات متعلق به لوازم خانگی است، گفت: با این حال از نظر كیفیت و تنوع محصول در عرصه جهانی قابلیت رقابت داریم اما از نظر قیمت قابلیت رقابت نداریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار