کد خبر: ۳۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان روزگذشته رهبر معظم انقلاب در باره برجام گفت: غربی ها قابل اعتماد نیستند و اگر به تعهدات خود عمل نكنند با ابزارهای خودمان آن ها را وادار به اجرا می كنیم.
علی لاریجانی روز پنجشنبه در همایش ملی تحولات ژئوپلتیكی غرب آسیا با تاكید بر امنیت منطقه ای ادامه داد: در موضوع هسته ای ایرانیان شاید رفتار هوشمندانه ای داشتند زیرا بسیاری ازمسائل از جمله غنی سازی تثبیت شد و با این كار غربی ها ناچار شدند پرونده های ساخته شده خود را جمع كنند، این سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب كاملا صحیح است و ممكن است آن ها به تعهدات خود عمل نكنند ولی ما هم با ابزارهای خومان آن ها را مجبور می كنیم.
لاریجانی با بیان اینكه تردیدی در مورد ایجاد تحولات سریع در منطقه غرب آسیا وجود ندارد اظهار داشت: در چند دهه اخیر هیچ گاه منطقه ما این قدر پرتحول و پرمسئله نبوده است .
وی ادامه داد: تردیدی نیست كه در محافل منطقه ای نظم یگانه ای كه آمریكا می خواست ایجاد كند از بین رفته چون خواسته آن ها قابلیت اجرایی نداشت و شرایط اجازه نمی داد آن ها بتوانند مدیریت واحدی را ایجاد كنند.
رییس قوه مقننه تصرح كرد: بعد از فروپاشی شوروی برخی از غربی ها بیانیه صادر كردند كه لیبرالیسم باید فرهنگ نهایی ملت ها باشد، این تلاش ها به زودی رنگ باخت و به طور طبیعی رخ نداد ، برخی از كشورها نیز برای نشان دادن ناتوانی این تئوری نقش بسزایی داشتند.
وی افزود: جمهوری اسلامی پس از 11 سپتامبر كه شرایط خفقان بین المللی وجود داشته كسی جرات نداشت حرفی بزند، مقاومت كرد.
لاریجانی اظهار داشت: ایران از ملت عراق حمایت كرد و غربی ها نیز كه به دنبال اهدافی در عراق بودند ناموفق شدند ، تئوری مدیریت جهانی آن ها خیلی رنگ باخت پس از آن نظام چند قطبی را مطرح كردند كه تحقق پیدا كردن این موضوع نیز مورد بحث است .
نماینده مردم قم در مجلس تصریح كرد: هم اكنون نیز بحث هایی درباره نظام فرامنطقه ای مطرح است كه این نظامات مانند ناتو ، سازمان جهانی تجارت به نفع قدرت های منطقه ای رفتارهایی انجام بدهند ولی بعدا به این نتیجه رسیدند كه این نیز درست نیست چون سازمان جهانی تجارت فقط می تواند 40 درصد از اقتصاد دنیا را پوشش دهد و با قدرتی كه روسیه دارد ناتو نیز نتوانست نقش آفرینی كند و نگران شده اند.
وی افزود: غربی ها به دنبال كنترل بحران در غرب آسیا بودند و همه كشورهای غربی و اروپایی نیز ادغان دارند كه دیگر لشكركشی به منطقه كار درستی نیست چون نمی توانیم از آن استفاده كنیم ونقش آفرینی داشته باشیم پس باید كشورهای دیگر را به نحوی دیگر درگیر مشكلات كنیم ، این موضوع در دو بعد اقتصادی و امنیتی وجود دارد.
لاریجانی ادامه داد: باید از بعد اقتصادی بین كشورهای آسیایی پیمان منطقه ای ایجاد كنیم و در بعد امنیتی نیز بین این كشورهای آسیایی نقش جدیدی را تعریف كنیم كه برخی كشورهای آسیایی نیز با این موضوع مشكلی ندارند و از درون آن یك پیمان جدید سیاسی و اقتصادی ایجاد كرد.
عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: غربی ها تجربه ای نیز درباره تحریم ها دارند و احساس می كنند بعد از تحریم ایران كه خیلی هم موفق نبود سراغ روسیه رفتند و این كشور را تحریم كردند البته زمانی كه ایران تحریم بود یك منافذی را برای خود باز كرد و روسیه هم این كار را می كند پس آن ها به دنبال بستن این منافذ هستند كه یكی از آن جذب چین و دیگر كشورهای قدرتمند است.
وی تئوری اوراسیا روسیه را یك پاتك به نظریه چند قطبی آمریكا دانست و گفت: برخی صاحب نظران روسی این نظریه را مطرح كردند كه پای این كار بسته شدن پیمان اوراسیا بین روسیه با كشورهای همجوار و اسبق شوروی بود كه آن ها را جمع كردند و به دنبال گسترش پیمان امنیتی با دیگر كشورهای آسیایی هستند.
وی با اشاره به اینكه برای اینكه بدانیم این دو نظریه چگونه تاب می آورد و اجرایی می شود به آینده باید چشم داشت اظهار داشت: اگر تئوری قطب ها بسط یافت دیگران هم بیكار ننشستند و به دنبال ایجاد نظری های جدید به دبنال گسرش قدرت خود بودند.
لاریجانی افزود: البته انقلاب اسلامی از ابتدای وجودش در دنیای دو قطبی ایجاد شد و امروز نیز این دو قطبی بودن به نحوی دیگر مطرح است و برخی می گویند باید ایران را به سمت یكی از قطب ها كشاند تا بتواند برای خود قدرتی باشد اما انقلاب در این قطب بندی ها نبود بلكه به دنبال برادری و كرامت انسان ها بود.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه هیچ كدام از قطب های قدرت در جهان كنونی درباره فلسطین رنج و دردی را احساس نمی كند گفت: حتی روس ها نگرانی درباره فلسطین ندارند چون پایه آنها بر قدرت است.
لاریجانی تصریح كرد پس از انقلاب غربی ها به دنبال محاصره ایران بودند و ایران تحت فشار قرار دادند تا جذب این قدرت ها شود و اگر جذب آن ها شده بود به این شكل دچار اشكال نمی شد.ولی انقلاب با این موضوع مخالفت كرد زیرا ایران به دنبال قطب شدن نیست و می گوید جهان و انسان ها باید آزاد باشند.
لاریجانی با اشاره به اینكه بدبختی و نگون بختی برای یك فرد این است زیر چتر كسی قرار گیرد، گفت: ولی غربی ها بر این اعتقادند كه باید كشورهای كوچكتر زیر اقمار قدرت ها قرار گیرند كه این خود بدبختی بزرگتری است وانقلاب اسلامی در قطب بندی های رایج دنیا قرار نمی گیرد
لاریجانی اظهار داشت انقلاب اسلامی به دنبال نفوذ معنوی است و به دنبال برده كردن انسان ها نیست .
وی با بیان اینكه بعد از جنگ جهانی دوم آشفتگی های گسترده ای را در منطقه شاهد هستیم اظهار داشت: امروز آشفتگی امنیتی و اقتصاد فراوانی در منطقه دیده می شود.
وی با طرح این مطلب كه با توجه به روند رشد جریان های روریستی درمنطقه باید بدانیم كه كجا هستیم تصریح كرد: در طول سه دهه گذشته در افغانستان ، عراق، سوریه و یمن فضای تروریست هم از نظر كمی و هم ازنظر كیفی رشد جهنده ای داشته است به شكلی در سال 2001 تخمین زده می شد كه جریان های تروریستی حدود 1000 نفر باشند اما امروز این تعداد به صد هزار نفر رسیده اند و یك گروه دیگر نیستند بلكه گروه های متعددی شده اند به شكلی كه حتی داعش فقط 30 میلیارد دلار سلاح در دست دارد و زمانی بود كه فقط با كلاشینكف می جنگیدند اما امروز موشك های تاو دارند.
وی با تاكید بر اینكه شرایط گذشته نشان دهنده رشد جهنده تروریست است، گفت: این موضوع نشان می دهد كه مبارزه با آن ها واقعی نبوده یا راه هایی كه رفته شده برای مبازره با آن ها غلط بوده و یا ریشه ها از بین نرفته است.
رییس قوه مقننه با اشاره به اینكه غربی ها برای مبارزه با تروریسم بحران ها را گسترش می دهند، افزود: بعد از اشغال عراق و پس از رفتاری های احمقانه ای كه سربازان آمریكایی در این كشور انجام دادند مردم این كشور به دنبال فرار از این وضع بودند و در تورهای تروریستی گرفتار شدند.
وی با تاكید براینكه غربی ها به دبنال مبارزه جدی با تروریست ها نبوند اظهار داشت: امروز یكی ازمعضلات منطقه كه به وسیله ایادی آمریكا شكل گرفته جنگ مذهبی است كه واقعیت ندارد اما رخ داده و صف كشی انجام شده است و كشورهای منطفقه نیز به خاطر اهداف كودكانه در دامن آن ها افتادند و به آمریكایی ها كمك كردند.
عضر شورای عالی امنیست ملی با بیان انیكه شناخت غربی ها از مسائل سیاسی و فرهنگی منطقه درست نیست گفت: ما قطعا نمی توانیم در یك سال موضوع تروریست را حل كنیم زیرا جریانات تروریستی قابل مهاجرت هستند و می توانند حركت كنند و برخی نیز به دبنال جابجایی آن ها به سمت آسیای شرقی و میانه هستند. كه نشان هایی از آن را نیز می بینیم و البته این موضوع دلیل اقتصادی دارد
لاریجانی با بیان اینكه زمانی مسئله نفت موضوع اصلی اقتصاد جهانی بود ، گفت: غربی ها، عرب ها را مالك نفت نمی دانند بلكه آنها را ساكن سرزمنی های عربی می دانند كه باید پمپ بنزین های آمریكایی را پر كنند.
نمایمند مردم قم ادامه داد: اخیرا سر و صدایی نیز در عربستان به پا شده كه باید در 14 سال آینده چه كاری انجام دهیم تا بدون اتكا به نفت بروی پای خود بایستیم زیرا ممكن است غربی ها و آمریكایی ها اتكای خود را از نفت كم كنند.
وی افزود جریان های تروریستی منطقه قطعا خاتمه پیدا نمی كند و برای حل آن باید در فهم عمومی منطقه و جامعه كاملا جا بیافتد كه تروریسم كار غلطی است.
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی می خواهند كه از تنور داغ تروریسم اسلامی استفاده كرده و بهره ببرند اما تروریسم اسلام فقط سر و صدا است و غربی ها زمانی فكر می كردند كه می توانند جریان های تررویستی رو مدیریت كنند اما امروز فهمیدند كه این كار امكان پذیر نیست البته اگر تروریست ها كاری انجام دهند و به منافع آن ها ضربه نزنند با آنها كاری ندارند.
وی با تاكید دوباره بر این موضوع كه انقلاب اسلامی حرفی نو دارد براساس كرامت انسانها و بیداری ملت هاست، افزود باید این هدف را پیگیری كرد و در دست بندی ها قرار نگرفت ، ولی نمی گوید تعامل وجود نداشته باشد.
لاریجانی خاطرنشان كرد: راه علاج بحران های منطقه ای راه های ساده، یك خطی، فوری و اورژانسی نیست پس باید یك روشنگری در زمینه های فرهنگی بوجود آوریم تا زمینه های نادرست آن را از بین ببریم.
وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی در سیاست خارجی از استراتژی صحیح و هوشمندانه ای پیروی كرده است گفت: جمهوری اسلامی در سیاست خارجی حداقل غلط نداشته و با متانت مسیری را دنبال كرده كه صف آرایی های مختلف را در مقابل آن شاهدیم كه باید با فرض این صف آرایی معادلات خود را حل كنیم.
وی نقطه ضعف كنونی كشور و انقلاب را ناتوانی اقتصادی عنوان كرد و افزود باید این موضوع را حل كنیم زیرا در مسیر آینده موضوع اقتصادی بسیار مهم است. البته در كویر زندگی نمی كنیم، بلكه كشورهای دیگر نیز فعال هستند و اگر می خواهیم قوی باشیم باید اقتصاد نیز قدرتمند شویم
وی با ابراز تاسف از اینكه اقتصاد ایران سیاست زده شده است گفت: هر فردی كه رای می آورد چه در انتخابات ریاست جمهوی و چه در مجلس كار خود را انجام می دهد ولی قرار نیست كه بنیان های اقتصادی از بین برود و نباید سرمایه گذاری در كشور رشد كمی داشته باشد ولی چنین موضوعی در نظام ما وجود دارد.
وی با توصیه به اینكه در بررسی های منطقه ای باید بدانیم كه در كجا سهم زیادتری خواهیم داشت گفت: قطعا بدون اقتصاد قوی به اهداف مهم خود نمی رسیم و این هدف ها روی زمین می ماند در عین حال زمان نیز برای جوامع بسیار مهم است وباید دید كه آیا می توانیم همه اهداف خود را محقق كنیم و در آن زمان می توانیم سهم درستی از اهداف خود خواهیم داشتم
لاریجانی افزود: اقتصاد ایران زاینده نیست ، در اقتصاد داخلی خلل داریم و اگر زاینده و سالم نباشد به اهداف عالی نم یرسیم و اگر می خواهیم به شرق و غرب متكی نشویم و برای بیداری اسلامی وزنی داشته باشیم باید وضع درونی خود را سامان دهیم.
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: