کد خبر: ۳۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
معاون وزير و رييس هيات مديره و مدير عامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران اعلام كرد: دو شهرك صنعتي از ايران و دو شهرك صنعتي از تركيه براي سرمايه گذاري هاي متقابل بخش هاي خصوصي دو كشور انتخاب شده اند.
'علي يزداني' كه در راس هياتي به منظور بازديد از شهرك هاي صنعتي و پارك هاي فناوري و گفت و گو با مقامات وزارت علوم، صنايع و فناوري تركيه به آنكارا سفر كرده است، اين مطلب را شامگاه جمعه در خاتمه مذاكرات خود عنوان كرد.
وي با مفيد و سازنده خواندن سفر هيات ايراني به تركيه گفت: شهرك صنعتي بعثت در تبريز و شهرك صنعتي اورمينه 3 در مرحله كنوني به عنوان دو شهرك صنعتي ايران براي سرمايه گذاري هاي مشترك بخش هاي خصوصي ايران و تركيه در نظر گرفته شده اند.
يزداني گفت: قرار است تركيه نيز به زودي دو شهرك صنعتي خود را براي سرمايه گذاري هاي مشترك معرفي كرده و ظرف دو هفته هياتي در اين رابطه به ايران سفر كرده و ضمن بازديد از شهرك هاي صنعتي كشورمان، گامهاي لازم در اين راستا برداشته شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه محدوديت هايي براي سرمايه گذاري متقابل بخش هاي خصوصي دو كشور در شهرك هاي صنعتي ايران مطرح نيست و در حال حاضر به سرمايه گذاري در بخش پوشاك، چرم و طلا و زيور آلات، قطعات خودرو، سنگهاي زينتي ، متمركز خواهند شد.
يزداني با اشاره به ديدار خود با خانم 'امينه آتاسوي' رئيس كنفدراسيون كارآفرينان زن و مرد تركيه گفت: اعضاي اين كنفدارسيون به ويژه در حوزه صنايع معدني و سنگهاي قيمتي و مصالح ساختماني براي سرمايه گذاري در شهرك هاي صنعتي تعيين شده ابزار علاقه كردند.
وي گفت: ايران از پتانسيل بالايي براي صادرات سنگهاي تزئيني به تركيه برخوردار است. افزون بر اين در تبريز يك شهرك به طور اختصاصي در زمينه توليد محصولات ساختماني فشرده شده است كه خانم آتاسوي براي هدايت سرمايه گذاران ترك به اين شهرك نيز اعلام آمادگي كرده است.
معاون وزير صنعت ،معدن و تجارت زمينه همكاري در سرمايه گذاري هاي مشترك بين دو كشور را بالا دانست و گفت: دو كشور حتي در دوره پيش رو مي توانند در زمينه تاسيس شهرك هاي تخصصي نيز همكاري داشته باشند.
يزداني با اشاره به اينكه ايران 950 شهرك صنعتي دارد، گفت: در گفت و گو با مسئولان تركيه اي اعلام شد كه علاوه بر دو شهرك مطرح شده، آمادگي سرمايه گذاري مشترك در ساير شهرك هاي صنعتي نيز هستند.
رييس هيات مديره و مدير عامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران در پاسخ به اينكه چه ميزان از اين توافقات مي تواند به فعل تبديل شود، گفت: البته در گذشته طرح هاي مختلفي مطرح بوده به ويژه در خصوص احداث شهرك صنعتي مشترك در مرز ايران و تركيه فعاليت و مذاكرات زيادي صورت گرفت كه عملا ديده شد رژيم حقوقي پيچيده و خاص خود را بايد داشته باشد كه اين خود مهمترين عامل در راه اجرايي شدن طرح بود.
اما موضوع سرمايه گذاري مشترك بخش هاي خصوصي دو كشور در شهرك هاي صنعتي مستلزم تدوين رژيم حقوقي خاصي نيست و در چارچوب قوانين سرمايه گذاري هر دو كشور و مقررات و قوانين سرمايه گذاري در شهرك هاي صنعتي قابل اجرا مي باشد. لذا اميد مي رود در اين زمينه در كوتاه مدت به توان به نتايج مشخصي رسيد.
او گفت: هدف افزايش كيفيت توليدات داخلي و توليد در جهت صادرات در كشورمان است كه در اين راستا در نظر است بين 30 تا 50 درصد توليدات مشترك در اين شهرك ها به كشورهاي ثالث نيز صادر شود.
يزداني انگيزه زمينه سازي براي سرمايه گذاري مشترك بخش هاي خصوصي دو كشور در شهرك هاي صنعتي در شهرهاي نزديك به مرز ايران و تركيه را كمك به رشد صنعتي و افزايش توليدات صادراتي در اين شهرك ها با توجه به امتيازات اين شهرك ها توصيف كرد و گفت: در مورد تركيه الزاما فعلا شهرك هاي صنعتي در شرق تركيه و در نزديكي مرز ايران مطرح نيست و شايد به لحاظ مسائل امنيتي فعلا ساير شهرك هاي صنعتي به عنوان نمونه يكي از شهرك هاي صنعتي در آنكارا و ديگر شهرها را نيز معرفي كنند.
علي يزداني و هيات همراه در اين سفر از شهرك صنعتي باشكنت در 40 كيلومتري غرب آنكارا بازديد و با ساختار اين شهرك آشنا شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با 'رمضان يلدريم' معاون وزير علوم، صنايع و فناوري تركيه و جمعي از مديران اين وزارتخانه و 'رجب بيچر' رييس سازمان حمايت از صنايع كوچك و متوسط نيز ديدار و گفت و گو كرد.
سفر هيات ايراني به تركيه در پي توافق وزير صنعت، معدن و تجارت كشورمان با وزير علوم، صنايع و فناوري تركيه، در خلال سومين نشست عالي همكاري هاي راهبردي ايران و تركيه در 28 فروردين ماه سال جاري و امضاء يادداشت تفاهم همكاري هاي ايران و تركيه در زمينه شهرك هاي صنعتي انجام مي پذيرد .
معاونان سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ( معاون امور صنايع كوچك و معاون عمران و محيط زيست)، مديران عامل شهركهاي صنعتي استانهاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي ومدير كل پروژه ها و تامين مالي وزارت صنعت، يزداني را در اين سفر همراهي كردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: