کد خبر: ۳۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
معاون برق و انرژی وزیر نیرو از تولید 55 درصد برق كشور از سوی بخش خصوصی خبر داد و نیاز سالیانه این صنعت در بخش تولید را سه میلیارد دلار و در زمینه تامین زیرساخت ها 60 هزار میلیارد ریال اعلام كرد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «هوشنگ فلاحتیان» در نخستین همایش اعضای شورای راهبری حوزه‌های تخصصی صنعت برق كشور در محل پژوهشگاه نیرو گفت: این صنعت با حضور بخش خصوصی چهره متفاوتی نسبت به گذشته دارد و هم‌اكنون 55 درصد برق كشور توسط این بخش تولید می‌شود.
وی ادامه داد: هم‌اكنون دوهزار واحد اقتصادی شامل تولیدكننده و پیمانكار و مشاور در این بخش فعالیت دارند كه در این بنگاه‌ها 150 هزار اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
این مسئول گفت: هم‌اكنون صنعت برق كشور با 74 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و 33 میلیون مشترك برق بزرگ ترین مجموعه صنعتی بخش برق در منطقه است و باید در چند سال آینده 25 هزار مگاوات به ظرفیت خود اضافه كند و به 100 هزار مگاوات ظرفیت برسد.
فلاحتیان از صادرات سالیانه یك میلیارد دلار برق از كشور خبر داد و افزود: هم‌اكنون ایران سالیانه نزدیك به 10 میلیارد كیلووات ساعت برق صادرات و نزدیك چهار میلیارد كیلووات ساعت واردات برق دارد.
به گفته وی، تراز مبادلات سالیانه برق با كشورهای همسایه مثبت 6 میلیارد تا هشت میلیارد كیلووات ساعت است.
وی درباره لزوم ایجاد پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید برق در كشور گفت: برای پاسخگویی به نیاز مشتركان باید سالیانه سه میلیارد دلار در بخش تولید و 60 هزار میلیارد ریال برای تامین زیرساخت‌های انتقال و توزیع هزینه شود.
فلاحتیان تاكید كرد 15 درصد ارزش افزوده صنعت كشور به بخش برق تعلق دارد و گفت: اكنون 80 درصد صادرات فنی و مهندسی كشور متعلق به بخش نیروست كه 50 درصد آن به بخش برق و 30 درصد به بخش آب اختصاص دارد.
این مسئول ادامه داد: هم‌اكنون سالیانه 280 میلیارد كیلووات ساعت برق در كشور تولید می‌شود و متوسط بازده نیروگاه‌های كشور 37.7 درصد است.
به گفته وی، هم‌اكنون تلفات برق كشور در بخش توزیع و فوق توزیع 13.5 درصد است. همچنین این صنعت سالیانه با افزایش 6 درصدی تقاضا روبروست.
وی یادآوری كرد تابستان گذشته پیك بار 50 هزار و 177 مگاوات را تجربه كردیم كه طبق پیش‌بینی‌ها امسال این میزان به 52 هزار مگاوات می رسد.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو چهار هدف صنعت برق را برشمرد: تبدیل ایران به عنوان مركز راهبری شبكه برق منطقه، سرآمدی در مدیریت بهینه تقاضا و مصرف، دسترسی آزاد به شبكه برق منطقه و رقابت منصفانه در بازار برق و سرانجام تبدیل به قطب سرآمد منطقه در تولید عرضه برق پاك، مطمئن، پایا و باكیفیت.
وی از حمایت كامل وزارت نیرو از بخش تحقیقات خبر داد و گفت: در این زمینه وزارت نیرو طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته است و در نظر دارد منافع مالی یك نیروگاه حرارتی را به بخش تحقیقات اختصاص دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: