کد خبر: ۳۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
مجری طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی (سابا) گفت: سامانه‌های سرمایشی (كولرهای گازی) نزدیك به 18 هزار مگاوات از برق تولید شده را در زمان اوج مصرف برق به خود اختصاص می‌دهند.
به گزارش وزارت نیرو، «احمد توكلی» افزود: افزایش میزان مصرف سالیانه انرژی برق در كشور مطابق ترازنامه انرژی 6 درصد است كه بیشترین مصرف انرژی به بخش ساختمان‌ها مربوط می شود كه یك بخش غیرمولد است و ارزش افزوده ندارد.
وی یادآوری كرد در فصل تابستان اوج مصرف برق ظهرگاهی از شب پیشی می گیرد كه دلیل آن، استفاده از كولرهای گازی است.
به گفته این مقام مسئول، اینك بخش ساختمان افزون بر 50 درصد مصرف برق كشور را به خود اختصاص می دهد كه از این میزان، سهم عمده مصرف در زمان اوج مربوط به كولرهای گازی است.
وی افزایش سطح رفاه جامعه، رشد جمعیت كشور و فقدان بازدهی كافی تجهیزات انرژی الكتریكی را از عوامل افزایش مصرف برشمرد.
به گفته مجری طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی سابا، به‌طور متوسط ساختمان‌های ایران سه تا چهار برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌كنند كه عوامل اصلی این افزایش مصرف، بی توجهی به استانداردهای لازم در مرحله ساخت، وجود تجهیزات دارای بازده پایین الكتریكی بویژه سامانه‌های سرمایشی، استفاده از كولرهای گازی پنجره ای در بعضی نقاط كشور و تنظیم نشدن دمای آسایش است.
وی اعلام كرد: سازمان بهره‌وری انرژی ایران حمایت‌های لازم را برای ارتقای رتبه انرژی لوازم برقی از صنایع انجام داده است و مردم می‌توانند با مراجعه به تارنمای این سازمان به نشانی www.saba.org.ir از تجهیزات باكیفیت تر، استفاده كنند.
یكی از راهكارهای تاثیرگذار در كاهش مصرف انرژی در ساختمان، استفاده از سامانه های كنترل هوشمند ساختمان (بی.ام.اس- BMS) است.
این سامانه با كنترل همه مصرف كنندگان انرژی در ساختمان، دخالت انسانی را به كمترین میزان می رساند و صرفه جویی در مصرف انرژی در سیستم های سرمایشی، گرمایشی، روشنایی و... را به دنبال دارد.
آمریكا و كشورهای اروپایی مانند آلمان و دانمارك در استفاده از این فناوری در جهان پیشتازند.
پیك بار مصرفی برق تابستان سال 1394 با افزایش سه هزار مگاواتی نسبت به سال پیش از آن، به 50 هزار و 177 مگاوات رسیده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: