کد خبر: ۳۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
رئیس شركت بازرگانی دولتی ایران، از كاهش نرخ گندم آرد آزاد تحویلی به واحدهای نانوایی آزادپز از هر كیسه 11 هزار و 500 ریال به 9 هزار ریال خبرداد و گفت: قیمت نان توسط كمیته های آرد و نان استانی تعیین می شود و هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی است.
با وجود آنكه حدود یك ماه و نیم از سال 1395 می گذرد و نرخ مصوبی برای افزایش قیمت محصولات كشاورزی و مواد غذایی اعلام نشده است اما برخی نانوایی ها از جمله واحدهای آزادپز به شكل غیرقانونی اقدام به افزایش نرخ نان كرده اند.
علی قنبری روز دوشنبه درباره افزایش غیررسمی نان توسط برخی نانوایی ها اظهار داشت: از ابتدای سال تاكنون به دلیل كاهش نرخ گندم آرد تحویلی به نانوایی های آزادپز، باید واحدهای آزادپز قیمت نان را كاهش دهند زیرا قیمت قیمت گندم آرد آزادپزها از 11 هزار و 500 ریال به 9 هزار ریال یعنی معادل 2500 ریال كاهش یافته است.
وی با بیان اینكه با وجود كاهش نرخ گندم هیچ نرخی رسمی برای افزایش قیمت نان تعیین و اعلام نشده است، اضافه كرد: در صورت درنظر گرفتن نرخ تورم، هزینه های كارگری، بیمه، مالیات و انرژی، هرگونه افزایش نرخ از طریق كمیته های آرد و نان به ریاست استانداری های هر استان تعیین و مصوبه آن توسط سازمان توسعه و تجارت و سازمان حمایت ازتولید كننده و مصرف كننده ابلاغ شود.
به گفته معاون وزیر جهاد كشاورزی، هرگونه افزایش نرخ توسط واحدهای نانوایی آزادپز غیرمنطقی و بی انصافی در حق مردم است و انتظار می رود دستگاه های نظارتی همچون سازمان تعزیرات حكومتی با متخلفان برخورد قانونی كنند.
وی اظهارداشت: هم اكنون گندم آرد یارانه ای با قیمت 6 هزارو 650 ریال و گندم آرد آزادپزها با قیمت 9 هزار ریال به واحدهای نانوایی عرضه می شود.
سال گذشته حدود 70 هزار واحد نانوایی در سطح كشور فعالیت داشتند كه براساس مصوبه دولت در سال 1393، سهیمه 20 درصدی برای آزادپزها تعیین شد اما تا پایان فروردین ماه 94 به طور متوسط 12 درصد نانوایی ها فعالیت آزادپزی داشتند.
براساس آمار، سال 1393 نیز دولت سالانه 110 هزار میلیارد ریال یارانه نان پرداخت می كرد، اما به دلیل عدم اصلاح قیمت این كالا، مصرف كننده و تولیدكننده از وضعیت تولید و كیفیت آن ناراضی بودند.
نام:
ایمیل:
* نظر: