کد خبر: ۳۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط راه‌آهن با اشاره به ضرورت دو خطه كردن خط آهن بافق - زرین‌شهر اصفهان گفت: كاهش زمان مسیر قطارهای باری از 18 به 12 ساعت و كسب درآمد سالیانه 4 تریلیون و 400 میلیارد ریال(440 میلیارد تومان) از مزیت‌های احداث این پروژه ملی در این منطقه است.
سیدمحمد موسوی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزایش ظرفیت‌ محور به سالیانه 50 میلیون تن بار و افزایش سرعت قطارهای مسافری به 160 كیلومتر و قطارهای باری به 120 كیلومتر را از مزیت‌های دیگر پروژه دو خطه شدن محور بافق - یزد - میبد - اردكان - اصفهان - زرین‌شهر برشمرد.
وی اظهار داشت: كریدور شمال - جنوب و شرق - غرب این پروژه ملی از نظر صرفه‌جویی‌های اقتصادی برای ما اهمیت زیادی دارد و بررسی‌های ما نشان می‌دهد سالیانه یك تریلیون و 360 میلیارد ریال( 136 میلیارد تومان) در مصرف سوخت گازوئیل كشور صرفه‌جویی می‌شود و علاوه بر ایجاد 155 فرصت شغلی مستقیم، تعداد زیادی نیز به صورت غیرمستقیم در این محور مشغول كار می‌شوند.
موسوی اظهار داشت: این پروژه از اواخر سال 1393 آغاز به كار كرده و قرار است منابع مالی آن از محل طرح‌های عمرانی كشور تامین شود. براساس بررسی‌های به عمل آمده استهلاك سرمایه‌گذاری دولت در این مسیر 6 سال خواهد بود و تلاش خواهیم كرد مسیر بافق تا میبد تا 22 بهمن ماه امسال و باقی مانده آن تا تابستان سال 1396 به بهره‌برداری برسد.
مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط راه‌آهن گفت‌: افزایش بار محوری از 25 تن به 30 تن برای نخستین بار در خاورمیانه، در این محور انجام می‌شود و قرار است با تكنولوژی جدید تراورس‌هایی كه بتوانند بار محوری 30 تن را تحمل كنند، برای نخستین بار در این مسیر استفاده شود.
موسوی با بیان این كه طول این مسیر با خطوط ایستگاه‌های آن به بیش از 490 كیلومتر می‌رسد، اظهار داشت: برای احداث این خطوط و تكمیل ناوگان آن، 25 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مورد نیاز است تا بتوانیم این محور را برای افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر و رفع گلوگاه‌های مهم آماده كنیم.
وی گفت: این پروژه را معاونت فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آغاز كرده و مبلغ قراردادهای منعقده با 9 پیمانكار بیش از 18 هزار میلیارد ریال(یك هزار و 800 میلیارد تومان) است.
وی گفت: در این مسیر یك هزار و 800 پل و آبرو احداث می‌شود كه 6 پل آن بسیار بزرگ و ایستگاه‌های بافق، یزد، نظرآباد، میبد، اردكان، سیستان، اصفهان و زرین‌شهر از مهم‌ترین ایستگاه‌های این مسیر استراتژی ریلی كشور هستند.
وی اظهار داشت: برای ریل‌گذاری در این مسیر نیازمند 75 هزار تن ریل هستیم كه خوشبختانه براساس مذاكراتی كه با شركت‌های چینی و ایتالیایی شده، از این دو كشور خریداری خواهد شد و مذاكراتی نیز با كشورهای آلمان و اتریش برای واردات ریل در حال انجام است تا بتوانیم ریل مورد نیاز این محور مهم را در موعد مقرر تامین كنیم.
وی با اشاره به آخرین وضعیت تولید ریل ملی در كشور اظهار داشت: هنوز ریل ملی كشور به تولید نرسیده و ما ناچار هستیم ریل مورد نیاز خود را از خارج وارد كنیم و به محض آغاز تولید ریل ملی در ذوب‌آهن واردات ریل را متوقف خواهیم كرد.
وی یادآور شد: مسیر رخش - چاه خاور - تبركوه در این مسیر به طول 23 كیلومتر یكی از سخت‌ترین پروژه‌های ما بود كه به علت شیب و قوس‌‌های زیاد، قطارهای باری و مسافری این مسیر را بیش از 50 دقیقه سیر می‌كردند و ما توانستیم با طراحی جدید این مسیر 23 كیلومتری را به بهترین وجه نوسازی كنیم تا خط قدیمی این مسیر نیز از این پروژه حذف شود.
قرار بود ریل ملی توسط ذوب‌آهن در دهه فجر سال گذشته به تولید انبوه برسد اما تولید این ریل بومی به علت شرایط خاصی كه به‌وجود آمده طولانی‌تر شد. براساس بررسی‌های به عمل آمده قرار است برای نخستین بار تولید ریل ملی در ذوب آهن در خرداد ماه امسال آغاز و برای توسعه شبكه حمل و نقل ریلی كشور به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار