کد خبر: ۳۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
پایانه مرزی شهرستان پلدشت در شمال آذربایجان غربی به عنوان یكی از پایانه های مجهز كشور روز چهارشنبه در آیینی با حضور مقام های ایران و جمهوری آذربایجان به بهره برداری رسید.
مدیركل پایانه ها و حمل ونقل آذربایجان غربی در آیین راه اندازی این پایانه مرزی اظهار كرد: عملیات اجرایی این پایانه از نیمه دوم سال 91 در زمینی به مساحت بیش از 18 هكتار آغاز شد و با صرف افزون بر 250 میلیارد ریال اعتبار به پایان رسید و امروز با حضور مقام های كشوری و استانی و همچنین مهمانانی از جمهوری خودمختار نخجوان افتتاح شد.
عبدالحسین علی اكبری بیان كرد: با افتتاح این طرح زمینه توسعه و بالندگی اقتصادی شهرستان مرزی پلدشت كلید می خورد.
وی با بیان اینكه پایانه مرزی پلدشت نخستین پایانه كشور است كه سالن تجاری و سالن مسافری آن همزمان افتتاح می شود، افزود: سالن مسافری این پایانه در یك هزار و 656 مترمربع زیربنا و سالن تجاری آن نیز در یك هزار و 23 متر مربع زیربنا ساخته شده است.
وی اضافه كرد: امروز سر درها، باسكول ها، محوطه سازی، سیستم برق اضطراری، دیوارهای محوطه و پاركینگ ها و سالن های مسافری و تجاری این پایانه به بهره برداری می رسد و به مرور ظرفیت آن به 2.5 برابر میزان كنونی افزایش می یابد.
علی اكبری افزود: پیش از این ظرفیت ماهانه این پایانه خدمات رسانی به بیش از 2 هزار دستگاه كامیون بود كه بعد از بهره برداری و افتتاح، شاهد تردد ماهانه بیش از پنج هزار دستگاه كامیون از این پایانه مرزی خواهیم بود.
وی همچنین گفت: با بهره برداری از این پایانه مرزی، تعداد كامیون های خروجی از مرز پلدشت روزانه از 70 دستگاه كامیون به 300 دستگاه كامیون افزایش یافت.
علی اكبری از آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم این پایانه از پاییز سال گذشته خبر داد و اضافه كرد: برای اجرای مرحله دوم این پایانه 77 میلیارد ریال هزینه شده و اكنون 65 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
مدیركل پایانه ها و حمل و نقل آذربایجان غربی افتتاح این پایانه مرزی را موجب رونق تجارت و مراودات مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان ذكر كرد.
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو نیز در آیین بهره برداری از این طرح گفت: ایران و جمهوری آذربایجان مراودات مرزی زیادی دارند و این پایانه زمینه ساز توسعه مناسبات تجاری و مرزی دو كشور خواهد شد.
حسین فروزان افزود: با سفر دو جانبه مقامات دو كشور روابط ایران و جمهوری آذربایجان بیش از گذشته توسعه یافته و بر این اساس منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو به عنوان بزرگترین و جوانترین منطقه آزاد ایران آماده سرمایه گذاری تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان است.
وی با اشاره به وجود 130 كیلومتر مرز مشترك بین ایران و جمهوری آذربایجان در سرحدات جمهوری خودمختار نخجوان بیان كرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو به علت قرابت فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی و نیز با معافیت 20 سال مالیاتی برای سرمابه گذاران خارجی، ظرفیت خوبی برای توسعه مناسبت ایران و جمهوری آذربایجان محسوب می شود.
فروزان با درخواست از سفیر ایران در باكو برای معرفی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو به سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان اظهار كرد: منطقه آزاد ماكو ظرفیت دارد تا حجم مراودات تجاری دو كشور را به دو برابر فعلی افزایش دهد.
در آیین بهره برداری از این طرح مدیران پایانه مرزی و گمرك ایران و جمهوری آذربایجان، مسئولان مرزبانی دو كشور و نیز سفیر ایران در جمهوری آذربایجان و استاندار آذربایجان غربی حضور داشتند.
شهرستان پلدشت در 294 كیلومتری شمال ارومیه مركز استان آذربایجان غربی قرار دارد و با مرز شاه تختی جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است.
پایانه مرزی پلدشت از سال 89 دایر شده است و دومین مرز رسمی بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان محسوب می شود.
جمهوری خودمختار نخجوان خاك جدا افتاده جمهوری آذربایجان محسوب می شود كه با دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هم مرز است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار