کد خبر: ۳۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، از افزایش امید به زندگی در مردم ایران خبر داد و گفت: شاخص مرگ و میر در نوزادان و كودكان كاهش یافته است.
"سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی" روز شنبه در همایش فرآیند قانون‌گذاری - الزامات و راهكارها تاكید كرد:‌ درست است كه 18 رتبه در نظام سلامت جهانی نسبت به دیگر كشورها پیشرفت داشته‌ایم اما این میزان بسیار كم و ناكافی است.
وی گفت: این كه گفته می‌شود 10 یا 15 هزار میلیارد تومان دریافت كرده‌ایم، نادرست است و متاسفانه از نظر تخصیص اعتبارات رتبه ما در جهان 153 است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه هزینه كل سلامت در سال‌های 90، 91 و 92 كاهش یافته است، ادامه داد: دلیل آن شوك تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار بود كه باعث شد مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و درمانگاه كاهش یافته و بر اساس آن نیز سهم هزینه سلامت در كشور از كل درآمد ناخالص ملی كاهش یافت، در حالی كه در سند تحول سلامت باید حدود 7.2 درصد باشد.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: زمانی كه وارد دولت شدم، مردم 60 درصد از هزینه‌های بهداشتی را پرداخت می‌كردند اما امروز 40 درصد از هزینه‌های درمان توسط مردم پرداخت می‌شود كه تقریبا بیشتر این هزینه‌ها مربوط به بیماران بستری است.
وی با بیان این كه ما در هر دو بخش منابع عمومی و حق بیمه كم كار كرده‌ایم، گفت: فاصله ما با دنیا در بخش سلامت بسیار زیاد است و باید برای حل آن، جمعیت تحت پوشش خود را زیادتر كنیم تا بتوانیم از مردم نیز حفاظت مالی به عمل آوریم.
عضو دولت یازدهم گفت: زمانی كه دكتر روحانی دولت را تحویل گرفت، نظرش بر این بود كه باید یارانه‌های نقدی تبدیل به غیرنقدی و در بخش تولید هزینه شود و یارانه نقدی فقط به افراد نیازمند پرداخت شده و بقیه حذف شوند كه با این نظر و جدیت درباره آن، اختلاف‌نظری بین بزرگان، سیاسیون، اعضای دولت و مجلس به‌وجود آمد و تصمیم درباره طرح تحول سلامت زمانی گرفته شد كه قرار بود یارانه‌ها تبدیل به فرصتی برای اشتغال شود اما در نظرخواهی كه دولت انجام داد، بیش از 90 درصد مردم خواستار پرداخت یارانه‌ها به خود شدند.
قاضی زاده خاطرنشان كرد: پس از آن دولت پرداخت یارانه‌های نقدی را ادامه داد و درست است كه ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌ایم اما باید برای ادامه طرح تحول سلامت، جراحی بزرگی صورت گیرد زیرا زیرساخت‌ها هنوز كامل نشده است.
وی خاطرنشان كرد: كسی كه روغن، سیگار و نمك بیشتری استفاده می‌كند باید هزینه بیشتری را برای سلامت خود بپردازد.
وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی به ارائه آماری درباره وضعیت كنونی سلامت كشور پرداخت و گفت: رییس‌جمهوری نسبت به موضوع سلامت حساسیت زیادی دارند و امید به زندگی در كشور ما در 40 سال گذشته افزایش یافته و به 74 سال رسیده است.
قاضی زاده هاشمی گفت: رتبه ما درباره مرگ و میر در منطقه 12 است و شاخص پزشكان از كشورهای تركیه، گرجستان و بحرین پایین‌تر و در مورد پرستار نیز وضعیت مناسبی نداریم.
وی عملكرد دولت در حوزه بهداشت را بی‌نظیر دانست و گفت: برای این كه امراض مردم را كنترل كنیم باید دستگاه‌های مختلف به ما كمك كنند و در نظرسنجی‌ها نیز كه توسط صداوسیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی و مركز ملی اطلاعات و سازمان آمار به‌دست آمده، بالاترین رضایت‌مندی در نظام تحول سلامت بوده است.
وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی با انتقاد از كسانی كه به دنبال ایجاد شكاف‌های اجتماعی هستند، گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها به‌دنبال قرار دادن این و آن در برابر هم هستند.
قاضی زاده هاشمی خطاب به نمایندگان گفت: زمانی كه من پست وزارت را تحویل گرفتم، وقتی كه به مجلس می‌آمدم، نمایندگان همیشه گلایه می‌كردند و از گلایه‌هایشان در و دیوارهای مجلس می‌لرزید اما امروز ائمه جمعه، نمایندگان، استانداران و فرمانداران راضی هستند.
وی تصریح كرد: وقتی می‌خواهیم در دولت پول بگیریم، همه چپ چپ به ما نگاه می‌كنند و می‌گویند آقای قاضی‌زاده لطفا كمتر بگیرید تا به ما هم برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار