کد خبر: ۳۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
لبنانی ها درفضای پسابرجام برای حضوری فعال وگسترده در بازارهای كشورمان گام های بلندی برداشته اند که برگزاری نشست ( پانل) ویژه آشنائی با فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران از تازه ترین این گام هاست.
در این نشست ویژه كه درحاشیه سومین اجلاس دو روزه « بررسی ظرفیت های بالقوه لبنانی های مقیم خارج این كشور» كه به ابتكار وزارت خارجه لبنان در بیروت برگزار شد، از میان 1400 شركت كننده در این اجلاس بیش از 600 تن حضور یافتند.
سفر « علی حسن الخلیل» وزیر دارائی ، « آلان حكیم» وزیر اقتصاد و بازرگانی، سفر هیاتی 30 نفری از تجار لبنانی به ریاست« فواد زمكحل» رئیس اتحادیه بازرگانان لبنان و برگزاری هفتمین كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و لبنان در تهران بعداز سالها تاخیر از جمله این گام ها بوده است.
در پانل ویژه ایران كه حدود دو ساعت طول كشید، بسیاری از مقامات حوزه های اقتصادی و بازرگانی لبنان در دو بخش دولتی و خصوصی، «جبران باسیل» وزیر امور خارجه ، « آلان حكیم» وزیر اقتصاد وبازرگانی ، « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و هیات اقتصادی و بازرگانی ایران به ریاست « مجتبی خسروتاج» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این پانل ویژه كه دو ساعت طول كشید، شركت كردند.
اعضای هیات ایرانی ، سفیر ایران و نمایندگان بخش های مختلف اقتصادی و بازرگانی لبنان در دو حوزه خصوصی و دولتی و برخی از لبنانی های فعال در ایران هم سخن گفتند و به سوالات كاری و حرفه ای حاضران پاسخ گفتند.
همه حاضران در این نشست از استقبال گسترده در مقایسه با دیگر پانل ها و نشست های مشابه برگزار شده ، هم ابراز شگفتی و هم ابراز خرسندی كردند.
سفیر ایران در لبنان، این استقبال گسترده را بیانگر علاقه لبنانی ها و حساسیت آنها نسبت به تحولات اقتصادی در ایران دانست و گفت كه باید از این فرصت برای گسترش مناسبات و همكاری های اقتصادی و بازرگانی استفاده كنیم.
« امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی در ایران»، « بانك ومعاملات با دلار»، « موقعیت ویژه جغرافیائی و فرهنگی ایران»، « چشم انداز صنعت گردشگری و تولید در ایران»، « همكاری های راهبردی»،« سرمایه گذاری و تجارت» از جمله مهمترین موضوعاتی بودند كه در این نشست ویژه به آنها اهتمام زیادی نشان داده شد.

**باید با دنیا از ایران سخن بگوئیم
در پایان این نشست ویژه قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در حاشیه این نشست تخصصی  اظهار داشت: هنگامی كه آگاه شدیم لبنانی های مقیم خارج كشورشان جمع می شوند و نگاهشان این است كه برای توسعه روابط با كشورها همفكری كنند و روز و پانل ویژه ای را هم به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده اند، تصمیم گرفته شد در این اجلاس شركت كنیم.
خسروتاج تاكید كرد: قطعا فرصتی بود تا ظرفیت های اقتصادی و صنعتی ، سرمایه گذاری و پتانسیل های صادراتی كشور را معرفی كنیم زیرا هنوز خیلی ها با این ظرفیت ها و فرصت ها در خارج ایران آشنا نیستند.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: خیلی در خارج از كشور، ایران را فقط یك كشور نفتی می شناسند و به نظر من این برداشت غیرمنصفانه ای از كارهای صورت گرفته بعداز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است.
وی خاطرنشان كرد: براین اساس تصمیم گرفتیم تا در زمینه های مختلف از جمله محصولات كشاورزی، صنعتی و ظرفیت سازی در حوزه نیروی انسانی تصویری دقیق تر به لبنانی ها ارائه شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: گفته می شود حدود 10 تا 12 میلیون لنبانی در خارج از كشورشان بخصوص در آمریكای لاتین، آمریكائی جنوبی ، آفریقا ، اروپا و اقیانوسیه فعال هستند و این نشست ظرفیت بسیار خوب و مناسبی بود تا با ظرفیت ها و توانمندی های ایران در حوزه تولید و صادرات آشنا شوند.
خسروتاج گفت: امیدواریم لبنانی های مقیم خارج از كشورشان بتوانند هركدام درهركجا دنیا كه هستند بعداز این آشنائی در زمینه توسعه صادرات، توسعه كارآفرینی كه از محورهای اصلی سیاست های ایران است، حركت و در این زمینه ها به بنگاه های ایرانی كمك كنند.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:بنگاه های ایرانی در بخش بازاریابی و ورود به شبكه های بازار جهانی هنوز تجربه های كاملی ندارند و از سوی دیگر لبنانی ها در این زمینه خیلی خوب كار كرده و فعال هستند.
وی خاطرنشان كرد: لبنانی ها در زمینه سرمایه گذاری تسلط بین المللی و حرفه ای دارند و به عنوان نمونه لبنانی ها در هلند در زمینه سنگ های معدنی و قیمتی و جواهرآلات در جایگاه دوم قرار دارند، بنابر این می توانند در كنار صادركنندگان و تولیدكنندگان ایرانی قرار بگیرند و با آنها همكاری كنند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره سطح پانل ویژه ایران تصریح كرد: حدود دو ساعت وقت داشتیم تا برای لبنانی های خارج از این كشور، اقتصاد ایران و مزیت های رقابتی آن در بخش های مختلف از جمله معدن، كشاورزی ، صنعت، فناوری و نیروی انسانی ( سواد و دانش)، پوشش های قانونی در بخش سرمایه گذاری، وضعیت بانكی قبل ، هنگام و بعداز تحریم ها و نحوه صادرات توسط شركت های ایرانی در دوران تحریم ها را تشریح كنیم.
خسروتاج اظهارداشت: نمایندگان بیمه، بانك، گردشگری و حوزه سرمایه گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت پتانسیل ها، ظرفیت ها، توانمندی ها و تجربه های ایران را ارائه كردند و امیدواریم رویكرد و دیدگاه كسانی كه سالها از ایران و بازار آن دور بوده و یا تحت تاثیر بمباران خبری غرب و آمریكا قرار داشته و به آنها اطلاعات غلطی داده شده است، تغییر كرده باشد.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاكید كرد: فرصت ها و شرایطی را كه در دوره پسابرجام ایجاد شده است، نباید از دست داد و باید از ظرفیت ها و توانمندی های ایران با دنیا سخن گفت تا انشاء الله با حفظ منافع ملی كشور بتوانیم با طرف هائی برای توسعه كارها همكاری كنیم.
وی در پاسخ به سوالی گفت: لبنانی ها یك مقدار درباره مشكلات بانكی دغدغه داشتند كه اگر با ایران كار اقتصادی و بازرگانی كنند پرداخت های دلاری چطور خواهد بود و ما در این زمینه شرایط كار هنگام تحریم و انجام معاملات از طریق واسطه ها را تشریح و گفتیم امروز می توانیم از این تجربه ها استفاده كنیم و همچنین تاكید كردیم كه درحال تلاش برای رفع موانع معاملات با دلار هستیم و سایر ارزها كم و بیش بانك ها كار را شروع كرده اند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در زمینه خدمات بانكی ، نماینده بانك توسعه صادرات به ویژه در باره اعتباراتی كه برای بانك های لبنانی در چارچوب تسهیلات اعتبار خرید در نظر گرفته شده، سخن گفت و چنانچه شركت های لبنانی بخواهند ازایران خریداری كنند می توانند از این اعتبار استفاده نمایند.
خسروتاج تاكید كرد: اكنون فرصت خوبی برای توسعه صادرات ایران به لبنان فراهم شده است و بانك توسعه صادرات برای حداقل پنج بانك لبنانی پیشنهادهائی برای همكاری ارائه كرد.

** خط كشتیرانی مشترك
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد كه یكی از مشكلات در توسعه روابط با لبنان و همكاری های اقتصادی ، هزینه های حمل و نقل است زیرا مسیری كه كالای ایرانی وارد لبنان می شود ، سرراست نیست و تاخیر بارگیری زیادی دارد كه می تواند ضایعه زیادی به كالاها وارد كند و هزینه را بالا ببرد.
وی خاطرنشان كرد: ما و وزیران و بازرگانان و صاحبان شركت های لبنانی همه متفق القول هستیم كه باید در زمینه خط كشتیرانی مشترك به توافق و جمع بندی برسیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت كه تجربه های ایرانی های فعال در لبنان و یا لبنانی هائی كه در ایران كار می كنند بسیار مفید است و باید از آنها استفاده كنیم و گزارش ها و توضیح های آنها در این پانل ویژه ایران اثبات كرد كه شرایط بسیار خوبی برای فعالیت در ایران داشته و دارند.
خسروتاج با بیان اینكه ایرانی ها و لبنانی ها از یك پشتوانه خوب تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند كه می تواند فرصتی بزرگ برای گسترش همكاری های اقتصادی و بازرگانی باشد، افزود: همه لبنانی ها همواره با استقبال گرم و صمیمی دولت و ملت ایران و همچنین صاحبان صنایع و تولیدكنندگان و بازرگانان ایرانی مواجه شده اند.

** گردشگری
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان كرد: نماینده بخش گردشگری ایران به طرح ها و پروژهای ها و هدف گذاری های و چشم انداز صنعت گردشگری در ایران از جمله ساخت هتل ها و مراكز تفریحی اشاره و برخی از این پروژه ها را كه از اولویت سرمایه گذاری برخوردار هستند و لبنانی ها به تدریج می توانند در اجرای آنها مشاركت كنند، ارائه كرد.
وی تصریح كرد: معتقدم، می توانیم از حضور لبنانی ها در كشورهای مختلف كه ایرانی ها حضور كمتری دارند ، استفاده كنیم ، بنابراین ما از این فرصت برای آشنا كردن آنها با ظرفیت ها و توانمندی های كشور استفاده كردیم. انتظار داریم آنها به تدریج به ایران بیایند و بر روی كالاهای ایرانی به عنوان خریدار متمركز شوند.
قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاكید كرد: می توانیم امیدوار باشیم كه حجم روابط اقتصادی و بازرگانی با لبنان در آینده توسعه پیدا می كند ودارای یك تراز مثبت می شود.
خسروتاج گفت: اكنون حدود سه برابر آنچه از لبنان وارد می كنیم به این كشور صادرات داریم اما حجم آن پائین است و برای افزایش این حجم تلاش ها را شروع كرده ایم.
« محمد صادق فضلی» كاردار، « سیدمحمد سجاد نژاد» رایزن بازرگانی و « حسین یادگاری» رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان در این نشست ویژه شركت كردند.
هیات ایرانی شركت كننده در اجلاس ظرفیت های بالقوه لبنانی های مقیم خارج از این كشور كه در این اجلاس فعالانه شركت داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار