کد خبر: ۳۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
دبیر ستاد فناوری آب، خشكسالی، فرسایش و محیط زیست با اشاره به وضعیت آب های زیرزمینی كشور گفت: حداكثر برداشت مجاز بر اساس تغذیه طبیعی و آب برگشتی، 50 میلیارد مترمكعب در سال است كه برداشت فعلی 61 میلیارد مترمكعب است.
حسینعلی بهرامی روز شنبه درهمایش ستاد توسعه فناوری های آب و خاك در تبریز افزود: باتوجه به كمبود منابع آب شیرین در دسترس در كشورها و نظریه جنگ آب، چاره ای جز استفاده از فناوری های نوین در استحصال آب و استفاده مجدد از آن با هدف بهره وری بیشتر از منابع موجود، نیست.
وی ادامه داد: محورهای فعالیت این ستاد ارزیابی علم و فناوری و سیاست گذاری، تقویت زیرساخت های علم و فناوری، تولید، بازار و تجاری سازی فناوری و فرهنگ سازی، ترویج و آموزش عمومی است.
بهرامی، چالش های محتمل مدیریت آب كشور در آینده با فرض ادامه وضع فعلی را تشدید رقابت ها و تعارضات میان متقاضیان، بهره وری نازل آب در تامین امنیت غذایی، تامین و تجهیز منابع مالی و مدیریت اقتصادی بخش، تامین نیازهای آبی كلان شهرها، افزایش آلودگی های منابع آب و تشدید تخریب اكوسیستم های آبی، ترمیم بیلان منفی برداشت از آب های زیرزمینی، بحران های ناشی از سیلاب ها و خشكسالی ها و تغییر اقلیم و مدیریت آب های مرزی و منابع آب مشترك دانست.
وی ادامه داد: مشكل دیگر در كشور علاوه بر كمبود منابع آب و بارش، توزیع و پراكنش نامناسب زمانی و مكانی بارش ها است.
دبیر ستاد فناوری آب، خشكسالی، فرسایش و محیط زیست كشور، دو مشكل عمده بخش آب را مدیریت نادرست در بخش كشاورزی، صنعت و شرب ( از خانه و كارخانه تا مزرعه و پارك) و كمبود منابع به دلیل مشكلات اقلیمی و مصرف نادرست عنوان كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: