کد خبر: ۳۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
با روی کار امدنت دولت تدبیر و امید همواره سخن از ورود خارجی ها به اقتصاد و به ویژه بازارسرمایه ایران می شود واظهار نظرهای مدیران ومسولان ارشد اقتصادی ایران همواره به وجود چنین پتانسیلی اشاره میکنند.بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و اجرای برجام به طور میانگین در هر هفت روز یک خبر از ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس تهران منتشرمی شود.
به گفته و ادعای مدیران و کارشناسان بورس ورود پول خارجی به بازار باعث عمق پیدا کردن معاملات ودرنهایت رونق تولید خواهد شد.
نفس ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه در هر سطح و شکل، عملی قابل دفاع وامیدوارکننده برای اقتصاد ایران است ولی بورس ما ظرفیت میزبانی مهمان های خارجی دارد؟
اخبار از میزان و تعداد سرمایه گذاران خارجی در حالی با شانتاژ و گاهی با تکرارچند باره انتشارمی یابد که ریس سازمان بورس در اظهار نظری هیات های خارجی تجاری و بازرگان انها را توریست هایی در بورس تهران لقب داد.
به هر حال با توجه به امارهای مرکز اطلاعات بورس تهران،شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه از صدور بیش از 550 کد سهامداری برای خارجی ها و همچنین در اخرین اخبارازمعامله 51میلیون یورویی سهام شرکت پاک وش توسط هنکل آلمان به عنوان سومین ورود جدی خارجی ها به بورس سخن به میان امده است و به نظر می رسد تا چند صباحی دیگر خارجی ها را در تالار شیشه ای و همچنین مجامع شرکت های بورس تهران بیشتر خواهیم دید.
ورود سرمایه گذاران خارجی بورس در دوحالت مستقیم (خرید سهام و غیر مستقیم(صندوق های سرمایه گذاری) باید از کانال کارگزاران فعال بازار بگذرد. با یک بررسی ساده در صنعت کارگزاری بورس به این نکته می رسیم که سایت ها و سازمان های کارگزاری هیچ جایگاهی برای سرمایه گذاران غیر فارسی زبان و به عبارتی خارجی های بورس تهران ندارند.
 از میان تعداد کارگزاران سه رقمی بازار سرمایه ایران کمتر از 10 کارگزاری در این مسیر قدم گذاشته اند و در میان آنها تنها 3 کارگزاری متعلق به بخش خصوصی است .از طرفی دیگر در همه جای دنیا برای پوشش ریسک ارز وارد شده اوراق مشتق و ابزار هایی برای پوشش ریسک طراحی شده که این موضوع  در کشور ما نزدیک به 5 سال است که بین مجلس و دولت و حتی تیم اقتصادی دولت در حال پاس کاری است.
از طرف دیگرسیستم معاملاتی و نرم افزار های معاملاتی که در بورس تهران درحال بهره برداری است درخوش بینانه ترین حالت بتواند معاملات فعالان بازارایران را بدون مشکل به سرانجام برساند و در کنار ان مکانیزم شفافیت اطلاعاتی که در بورس های دنیا متدوال است دربورس تهران هنوزدر مراحل اولی آن قرار دارد و ان طور که یکی از معاونان پارلمان بخش خصوصی می گوید در کل اقتصاد ایران شفافیت واطلاعات و امار وجود ندارد.
با توجه به پیش بینی ورود بیشتروعملی پول های خارجی به بورس تهران در نیمه دوم سال جاری مدیران و مسوولان ارشد اقتصادی دولت یازدهم باید دستور العمل و به نوعی اولتیماتومی برای سرو سامان دادن اوضاع آشفته اماری و عملیاتی بدهند.به نظر نگارنده این متن باید ریس سازمان بورس و مسولان نظارتی برکارگزران بورس در اطلاعیه ضرب العجلی نسبت به ایجاد واحد بین اللمل در هر کارگزاری در مدت کمتر از 60 روز و همچنین دسترسی به اطلاعات و سیستم معاملاتی با زبان بین اللملی صادر کنند.
در همین حال مدیران ارشد بازار از وزیر اقتصاد درخواست کننند که در جلسه با هیات های خارجی و حتی سفرهای برون مرزی نماینده ای از مدیران و کارگزاران بورس حضور داشته باشند و در کنار ان فعالیت انفردای فعالان بازار برای جذب سرمایه گذاران خارجی به حرکت جمعی تغییر رویه دهد. در همین حال بحث راه اندازی بورس ارز که از زیر ساخت های پوشش ریسک ارز و اولویت های جذب پول خارجی به اقتصاد ایران است و نزدیک 3 سال است بحث مطالعاتی آن جدی و کش پیدا کرده به مرحله عملیاتی برسد.
در کنارآن سیستم دسترسی اطلاعات وآمارافشای آن از مرحله حرف به مرحله اجرا برسد و بابت تخلف ازآن مجازات هایی در نظر گرفته شود و همچنین استفاده از زبان های بین اللملی حسابرسی که دربورس آغاز شد با به روز رسانی به سطح بین المللی نزدیک شود و در کنارآن استفاده و استخدام نیروهای بین اللملی به عنوان تابو و خط قرمز تلقی نشود تا بتوان از تجارب آن ها استفاده کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار