کد خبر: ۳۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
مدیر برگزاری همایش تجاری ایران و روسیه با بیان اینكه هم اكنون برای سهم‌خواهی از بازار روسیه فرصت‌های زیادی فراهم شده است، تاكید كرد: روسیه برای واردات از ایران امتیاز زیادی قائل شده كه از جمله آن تخفیف 25 درصدی در هزینه‌های گمركی است.
به گزارش سازمان توسعه تجارت، «حسن مرتجی» افزود: روسیه به همه كالاهای ساخت ایران كه با تهیه و تنظیم اسناد و مدارك حمل به ویژه گواهی مبدا به روسیه ارسال می‌شود 25 درصد بخشودگی از هزینه سود، حقوق و عوارض گمركی و مالیات ورود كالا اعطا می‌كند.
به گفته این مقام مسئول، علاوه بر تخفیف هایی كه روس‌ها برای واردات كالا از ایران قائلند، پایین ‌بودن هزینه حمل‌ونقل به روسیه، صادرات به این همسایه شمالی را مقرون به صرفه كرده است، زیرا ارزان‌ترین هزینه حمل‌و‌نقل كالاهای ایرانی به خارج از كشور به روسیه فدراتیو تعلق دارد كه از طریق بندر انزلی به بندر «آستراخان» این كشور انجام می‌شود.
مرتجی افزود: باوجود هموار بودن شرایط برای حضور موثر ایران در روسیه و حذف رقیبانی همچون تركیه، هنوز در كشور ما از این فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود.
وی افزود: برای آشنایی بیشتر با فرصت‌های تجاری این كشور و ایجاد و تقویت ارتباط بین تجار و بازرگانان دو طرف، همایش تجاری در مسكو برنامه‌ریزی شده است كه تاكنون 100 اتاق بازرگانی از سراسر روسیه برای حضور در آن اعلام آمادگی كرده‌اند.
مدیر برگزاری همایش تجاری ایران و روسیه خاطرنشان كرد: هدف از برگزاری این همایش كه در روزهای چهارم و پنجم خردادماه امسال در هتل «رادیسون رویال» مسكو برگزار می‌شود، گسترش مناسبات تجاری دو كشور بویژه افزایش صادرات غیرنفتی ایران در بخش‌های مختلف از جمله صنعت ساختمان و انرژی، پزشكی و سلامت، صنایع غذایی و خدمات فنی - مهندسی است.
این فعال اقتصادی ادامه داد: برای استفاده بهینه از فرصت‌ موجود، از همه اعضای اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی كشور دعوت می شود تا در همایش تجاری ایران و روسیه شركت و توانمندی‌های ایران را به تجار و بازرگانان روسی معرفی كنند.
وی نفوذ در بازار روسیه را نفوذ در بازار كشورهای مشترك‌المنافع (CIS) دانست و یادآورشد: روسیه در مركز یك بازار 282 میلیون نفری متشكل از 11 كشور مستقل مشترك‌المنافع قرار دارد كه اتباع آن بدون اخذ ویزا برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به بازار روسیه تردد دارند، به همین دلیل نفوذ در بازار این كشور، نفوذ در بازار سی.آی.اس(CIS) را به دنبال خواهد داشت.
كشورهای عضو سی.آی.اس(كشورهای مستقل همسود) شامل روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبكستان، بلاروس، تاجیكستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی هستند. تركمنستان عضو ناظر است.
مرتجی، در مورد حجم تجارت روسیه و كشورهای پیرامون آن نیز گفت: حجم بازرگانی خارجی روسیه با جهان در سال 2015ـ2014 بیش از 835 میلیارد دلار برآورد می‌شود و حجم تجارت كشورهای مستقل مشترك‌المنافع نیز در همان بازه زمانی بیش از 244 میلیارد دلار بوده كه روسیه 170 میلیارد دلار به 11 جمهوری سی.آی.اس كالا و خدمات صادر كرده و حدود 74 میلیارد دلار نیز از آنها واردات داشته است.
به گفته وی، حقوق و عوارض گمركی و مالیات ورود كالا بین پنج كشور روسیه فدراتیو، روسیه سفید، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به واسطه اتحادیه گمركی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EACU) صفر است و ایران و كشورهای آذربایجان، ویتنام، مصر و تونس در حال انجام اقدام ها و بررسی برای پیوستن به این معاهده هستند.
به دنبال چالش هایی كه میان روابط تركیه و روسیه ایجاد شد، روسیه مبادلات تجاری خود را با تركیه قطع و اعلام كرد كه برنامه دارد بخش عمده ای از مواد غذایی خود را از ایران تامین كند. حجم واردات ایران از روسیه نزدیك به 700 میلیون دلار و حجم صادرات به این كشور نیز 300 میلیون دلار است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار