کد خبر: ۳۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، مبادلات بین المللی صنعت پتروشیمی تسهیل شده به گونه ای كه صادرات انواع محصولات پتروشیمی 26 درصد افزایش یافت.
مرضیه شاهدایی روز یكشنبه در نشست خبری در حاشیه بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، افزود: پس از اجرایی شدن برجام مبادلات بانكی و بیمه ای روانتر شده و بسترها برای افزایش صادرات ایجاد شده است.
مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی اضافه كرد: پس از رفع تحریم ها، محصولات پتروشیمی ایران به همه بازارهای بین المللی از جمله اروپا و آمریكا جنوبی صادر می شود.
وی همچنین درباره رقابت مخرب شركت های پتروشیمی ایرانی علیه یكدیگر در بازارهای صادراتی گفت: متاسفانه به دلیل خصوصی سازی، هر كدام از شركت های پتروشیمی جداگانه اقدام به صدور محصولات می كنند.
وی اضافه كرد: در گذشته و پیش از خصوصی سازی، همه محصولات پتروشیمی به صورت واحد صادر می شد و این اقدام سبب شده بود ایران، هم تعیین كننده قیمت در بازارهای مصرف باشد و هم برای توزیع محصولات پتروشیمی در منطقه سیاستگذاری كند.
وی اضافه كرد: حتی ما با سایر كشورهای منطقه مانند عربستان برای فروش محصولات در بازارهای جهانی همكاری می كردیم.
معاون وزیر نفت گفت: اما پس از خصوصی سازی، این انسجام از بین رفته و همه شركت ها به دنبال یافتن مشتری برای خود هستند و خریداران جهانی از این فرصت استفاده و قیمت ها را پایین آوردند.
وی ادامه داد: كاهش قیمت ها توسط شركت های ایرانی در بازارهای صادراتی به گونه ای بوده است كه تركیه برای حفظ منافع تولیدكنندگان خود برای واردات محصولات پتروشیمی به این كشور، تعرفه وضع كرده است.
مدیرعامل شركت ملی پتروشیمی ادامه داد: در نظر داریم بار دیگر شركت های پتروشیمی را برای صادرات محصولات تجمیع كرده تا به صورت واحد در بازارهای صادراتی حضور داشته باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار