کد خبر: ۳۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
یك هیات تجاری از بخش خصوصی مالزی روز دوشنبه عازم تهران شد تا به مدیر اجرایی سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) بپیوندند كه از پنجشنبه گذشته برای مذاكره با مقامات كشورمان در تهران و شمال كشور بسر می برد.
هیات اقتصادی - تجاری 36 نفره مالزی متشكل از مدیران و نمایندگان 27 شركت بخش خصوصی مالزی صبح امروز دوشنبه برای سفری چهار روزه عازم تهران شد تا با شركای تجاری خود برای توسعه مناسبات و یا آغاز روابط به رایزنی بپردازند.
'ذوالكیفلی محمود' مدیر اجرایی سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) به عنوان رهبر این گروه تجاری اواخر هفته گذشته به ایران سفر كرد و گفت كه برای توسعه روابط میان دو كشور موافقتنامه تجارت ترجیحی منعقد می شود.
وی در بندر انزلی در استان گیلان راهكارهای توسعه همكاری ‌ها در منطقه آزاد انزلی را مورد بررسی قرار داد و با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز برای بهره ‌مندی از ظرفیت ‌های این منطقه برای صادرات محصولات این كشور به كشورهای حاشیه دریای خزر گفت ‌وگو كرد.
سفر هیات تجاری از بخش خصوصی مالزی به ایران پس از سفر هفته گذشته یك هیات از شركت های نفتی این كشور به تهران برای شركت در بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صورت می گیرد.
این شركت های خصوصی تجاری در بخش های مختلف فعالیت كرده و قرار است در تهران دیدارها و مذاكراتی به منظور توسعه همكاری با طرف های ایرانی خود انجام دهند.
این شركت ها در زمینه تجهیزات فراساحلی نفت و گاز، پمپ های هوا، سیستم های كنترل و نگهداری، تجهیزات فلزكاری، قطعات یدكی ماشین آلات، مواد شیمیایی، شوینده، تجهیزات پزشكی، تجهیزات بیمارستانی، سیستم های خون گیری، خدمات پزشكی، محصولات پلاستیكی، در و پنجره شیشه ای، كف پوش، محصولات ساختمانی آلومینیومی، درهای كركره ای، مصالح ساختمانی، وسایل روشنایی، كابل های برق، مواد جلوگیری از خوردگی فلزات و عایق، ادویه، مواد آشامیدنی و آب میوه، رنگ های طبیعی خوراكی، شیرینی و شكلات، لبنیات و بستنی، روغن مارگارین و محصولات یك بار مصرف پزشكی فعالیت دارند.
هیات تجاری مالزی قرار است روز سه شنبه در همایشی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران شركت كرده و مذاكرات رودررو میان فعالان اقتصادی دو كشور انجام شود.
'بیژن زنگنه' وزیر نفت كشورمان پس از دیدار اخیر 'عنیفه امان' وزیر امورخارجه مالزی با وی گفت: هنوز صادرات نفت به مالزی آغاز نشده است و به مالزیایی ها پیشنهاد شد برای همكاری و سپس گسترش آن بهتر است از كارهای بازرگانی و كوتاه مدت آغاز كنیم.
دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاكید دارد برای گسترش و تعمیق همكاری های جمهوری اسلامی ایران و مالزی در همه زمینه های مورد علاقه، هیچ مانعی وجود ندارد و ابراز امیدواری كرد با تشكیل كمیسیون مشترك همكاری و متناسب با ظرفیت های دو كشور، تحركی جدی در همكاری های مشترك تهران- كوالالامپور ایجاد شود.
یك مقام ماترید گفته است مالزی تلاش دارد از مسیر ایران به عنوان كریدوری برای انتقال كالاهای ساخت این كشور استفاده كند و آمادگی دارد برای توسعه مبادلات تجاری، دفتر نمایندگی خود را در منطقه آزاد انزلی تاسیس كند.
روابط تجاری مالزی و ایران سال گذشته میلادی با كاهش حدود 12 درصدی، به یك میلیارد و 950 میلیون رینگیت (حدود 487 میلیون دلار) رسید و مالزی یكی از دلایل كاهش واردات از ایران را سقوط بهای نفت اعلام كرد.
كل واردات مالزی از ایران نیز سال گذشته با كاهش 25.6 درصدی به 139 میلیون و 500 هزار رینگیت (حدود 34 میلیون دلار) كاهش یافت كه این رقم سال پیش از آن 187 میلیون و 400 هزار رینگیت (حدود 46 میلیون دلار) بود.
روغن پالم حدود 49 درصد از كل صادرات مالزی به ایران را به خود اختصاص می دهد. مواد شیمیایی 12 درصد و كائوچو طبیعی 11.4 درصد از كل اقلامی است كه مالزی به ایران صادر می كند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار