کد خبر: ۳۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
دبیركل انجمن صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران اعلام كرد: براساس توافق انجام شده بین تهران و الجزیره، بخش خصوصی ایران 100 هزار دستگاه واحد مسكونی را برای مدت پنج سال در این كشور می سازد.
سیامك دولتشاهی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده، پیمانكاران سالیانه 20 هزار دستگاه واحد مسكونی را تحویل خواهند داد و اكنون یك كنسرسیوم در این ارتباط شكل گرفته و روند اجرایی این توافق پیش می رود.
شركت های توانمند جمهوری اسلامی ایران پیش از این ده ها هزار واحد مسكونی را در كشور ونزوئلا ساخته و تحویل داده اند.
وی افزود: سال گذشته دولت یازدهم برای پشتیبانی از صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق مبلغ 200 میلیون دلار را در قالب اعتبار فروشنده تحت ضمانت این صندوق اختصاص داد كه حدود 50 درصد این رقم در اختیار پیمانكاران ذیربط قرار گرفته است.
بر اساس برنامه پنجم توسعه (94- 1390) دستیابی به رقم 80 میلیارد دلار ارزش صادرات برای سال پایانی (1394) هدفگذاری شد؛ در این میان سهم صادرات كالا 55 میلیارد بود و 25 میلیارد دلار نیز به صادرات خدمات اختصاص داشت اما این مهم تحقق نیافت.

** شركت های ایرانی توانایی 20 میلیارد دلار صدور خدمات فنی مهندسی
دبیركل انجمن صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران تاكید كرد: امروز شركت های ایرانی از توانمندی بالایی در بخش های راه وشهرسازی، نیرو، صنعت نفت و ... برخوردارند و ده ها كشور جهان از توانایی مشاوران و پیمانكاران ایرانی برخوردار شده اند.
وی یادآورشد: بحران های جهانی و تحریم های بین المللی موجب محدودیت فعالیت شركت های ایرانی در نقاط مختلف جهان شد، اما در سال های گذشته حدود 70 درصد ارزش صادرات خدمات فنی ومهندسی ایران به كشور عراق اختصاص داشت.
دولتشاهی خاطرنشان ساخت: امروز شركت های ایرانی قادرند، در شرایط پساتحریم سالیانه بیش از 20 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشند و تحقق این مهم نیاز به حمایت و پشتیبانی های لازم از سوی دولت دارد.

** فعالیت در آفریقا و بازارهای نوین
دولتشاهی گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از توافق در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) دور جدیدی از همكاری با كشورهای مختلف جهان را مورد بررسی قرار می دهد، كه از جمله بازارهای نوین، قاره آفریقا محسوب می شود.
وی افزود: امسال قرار است با كمك سازمان توسعه تجارت ایران در قاره آفریقا، مركزیتی برای فعالیت دایر و از آن برای حضور در كشورهای این قاره بهره گیری شود؛ اكنون كشور كنیا انتخاب شده است.
كشورهای آفریقایی یكی از نیازمندهایی كه در بخش خدمات فنی و مهندسی دارند، مربوط به مهار آب هاست و ایران با نهادینه كردن خدمات فنی و مهندسی خود، قابلیت ورود به بازار این كشورها را دارد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه سال گذشته، بر پایه قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات ایران (مصوب 1375) یكی از موارد لازم برای توسعه صادرات را پیشنهاد كرد كه به موجب این مصوبه، تسهیلات ارزی معادل 200 میلیون دلار برای حمایت از صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق در قالب اعتبار فروشنده، در پوشش صندوق ضمانت صادرات صورت می گیرد.
بانك توسعه صادرات ایران به عنوان بانك عامل این امر تعیین و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد اعتبار مورد نظر را در قالب سپرده گذاری در اختیار این بانك قرار دهد و به حساب آن واریز كند.
جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 به بالاترین ارزش صادرات خدمات فنی ومهندسی در دوره 20 ساله فعالیت در این بخش دست یافت كه رقم حدود 4.2 میلیارد دلار بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار